Předchozí
1 z 2
Další

Ředitel nově otevřeného centra Outlet Arény Moravia Petr Leder v rozhovoru pro Deník říká: "Ženy za nákupy, muži na golf nebo s dětmi do Landek Parku."

Moravia Outlet centrum. Na fotografii Petr LederZdroj: Deník / Pavel SonnekI když mnohé fanynky nákupů jsou schopny za kvalitu zaplatit docela slušné peníze, v outletech lze pořídit identické zboží za výrazně nižší ceny. Od minulého týdne mají šanci i v Ostravě. Za módními kousky již nemusíme jezdit do Prahy, Bratislavy, Katovic nebo k rakouským hranicím do Hatí. Jen pár minut od centra, v Přívoze, vyrostla Outlet Arena Moravia.

Kdy jste se rozhodl, že přijmete výzvu stát se ředitelem tohoto nového projektu?

S vlastníkem jsme se domluvili v létě tohoto roku, a když jsem dostal důvěru, dlouho jsem nepřemýšlel. Předtím jsem pracoval v administrativním byznysu v pozici manažera správy a údržby budov, outlet je moje první zkušenost tohoto druhu, kde rád své získané zkušenosti předám a aplikuji na to, abychom s celým týmem, který tady je, pro projekt udělali to nejlepší.

V Ostravě je velkých nákupních center několik, čím bude přívozská Outlet Arena Moravia výjimečná a co si vlastně máme představit pod pojmem outlet?

Mnozí z nás mají v povědomí, že outlet může být něco na způsob second handu, že se tam prodávají věci z „druhé ruky“ nebo několik let staré kolekce. To v tomhle případě není pravda. V outletech tohoto typu nalezne zákazník vždy nové zboží, většinou se jedná o přebytky z trhu ve všech velikostech, a také speciální kolekce právě pro outlet, které se do běžných obchodů vůbec nedostanou. Nejzásadnější je to, že se vše prodává za výrazně nižší ceny. Celoroční sleva je 30 procent proti běžným obchodům, v případě výprodejových akcí může činit až 90 procent.

Otevření Outlet Arena Moravia, 22. listopadu 2018 v Ostravě.Zdroj: Deník / Lukáš Kaboň

Jakou bude mít zákazník jistotu, že ta procenta budou pravdivá a nebude se jednat o nadhodnocenou cenu tak, jak se v rámci běžné praxe s tím někdy zákazník potká?

S každým nájemcem jsme politiku toho, jak dlouhodobě danou strategii udržet a kontrolovat, probrali a všichni vědí, že je tohle podmínka nutná k dodržení. Je to pro nás důležité, zákazník je u nás vždy na prvním místě a transparentnost je pro takový dlouhodobý vztah nejpodstatnější. Nebude tedy hrozit, že obchodník nejdříve cenu nadsadí, aby ji mohl o 30 procent snížit. Navíc v managementu centra, ve kterém je pět lidí, je jeden post vyhrazen právě této kontrolní činnosti.

Jistě počítáte s tím, že do Outlet Areny Moravie přijedou za nákupy i zákazníci z Polska nebo Slovenska…

V rámci reklamní kampaně jsme se na tyto zákazníky také zaměřili. Je to cílová skupina, která je pro nás v naší spádové oblasti důležitá. Obecně lze říci, že spádová oblast u outletů je širší než u běžných obchodních center, zhruba do 90 minut jízdy autem. A do outletů se nejezdí co druhý den na obvyklé nákupy, ale třeba jednou měsíčně, špičku očekáváme vždy primárně o víkendech.

Arena nabízí aktuálně skoro šest desítek nejrůznějších obchodů všech možných značek. Asi se i přesto setkáte s dotazy, proč některé chybějí…

A některé, zastoupené u nás, zase budou v regionu jediné. Nikdy nemůžete vyhovět všem. Outletové projekty se rozbíhají často dva až tři roky, nebo i déle. A řada prodejců čeká, jak se jim bude dařit. S mnohými novými značkami, které máme zájem do Outlet Areny Moravie přivést, již předběžně jednáme. V plánu máme do dvou let otevřít i druhou etapu centra s prodejní plochou 5500 metrů čtverečních, která bude k dispozici dalším prodejcům, a uzavře tak již stávající oválnou podobu projektu.

Zákazníci mohou využít na 800 parkovacích míst, ale novinkou je, že Ostravané se k vám dostanou vcelku pohodlně i MHD.

Nově byla zřízena linka č. 32 z Křižíkovy ulice, která má zastávku přímo v areálu centra, pěšky za několik minut k nám dojdete i z konečné zastávky tramvaje č. 11 nebo od zastávky autobusů na trase Hlučín-Ostrava. To našim zákazníkům jistě cestování k nám zpříjemní.

Outlet Arena Moravia je koncipována tak, že kromě nákupů zde příliš mnoho možností k jiné zábavě není. Nemůže to být nevýhoda?

Možná si vybavíte, co zde bylo předtím, než jsme začali stavět. Oblast ne zrovna atraktivní, spíše skládky, hlušina, nikoliv orná půda nebo místo pro bytovou či rodinnou zástavbu. Nakonec bylo nutno udělat zásadní terénní úpravy a nyní se nacházíme zhruba o šest metrů výše. Outlety jsou jiné retailové koncepty než klasická obchodní centra, která mnohdy nabízejí i možnosti k trávení volného času zákazníků. I přesto jsme se rozhodli zvolit lokální podobu více atraktivní všem našim zákazníkům tak, že brzy zde nabídneme i možnost dětského koutku, nehtové studio a jiné služby. V centru a jeho okolí chceme vytvořit novou synergii, chceme být partnerem a dobrým sousedem pro naše okolí a okolní obce. Plánujeme podpořit bike-sharing, a to i v souvislosti se sousedící cyklostezkou, kterou už i developer při výstavbě centra samotného v části upravil a rekultivoval. S tím se pojí i akce, které v centru plánujeme dělat. Zároveň zde už fungují kontejnery na použité baterie či obnošené šatstvo. Každopádně užší spolupráce na vývoji partnerství s okolními obcemi je pro nás tou hlavní prioritou ve všech oblastech.

Moravia Outlet centrumZdroj: Deník / Pavel Sonnek

Outletové centrum zahájilo provoz. Přijely stovky motoristů, situaci monitorují strážníci a policisté. Provoz ve frekventované Hlučínské ulici, ze které je jediné napojení do outletu, zhoustl.Zdroj: Deník / Jaroslav Perdoch

V jakém směru? Spíše bylo slyšet, že pocítí zhoršení dostupnosti.

Děláme vše pro to, abychom nejvíce diskutované téma dopravy, jízdu do práce a zpět lidem z blízkého okolí narušili co nejméně, a věříme, že časem se provoz a situace upraví. Ohledně spolupráce jsme přesvědčeni, že někteří pánové nechají své manželky nakupovat a mohou si například zajet do blízké Lhotky zahrát golf, pro rodiny s dětmi se zase nabízí Landek Park s hornickým muzeem. Takže bychom se rádi stali i partnerem kulturní Ostravy. A nezapomínejme, že ve zdejších obchodech pracuje asi 400 zaměstnanců, což je zajímavý přínos zaměstnanosti v kraji.

Měl jste před slavnostním otevřením klidné spaní?

Pracovali jsme opravdu tvrdě, aby se vše povedlo, máme zde výborný tým, kterému věřím. I přes lehkou nervozitu jsem byl přesvědčen, že vše zvládneme.