Po více než dvaceti letech začíná získávat stavba Severního spoje jasné obrysy. Plánovaná silnice by měla vyřešit nedostatečné dopravní propojení Poruby, Martinova, Třebovic a Hošťálkovic se zbytkem Ostravy. Zároveň by komunikace měla odlehčit dopravě na přetížené Opavské a Rudné ulici.

Milníkem pro výstavbu Severního spoje byly i povodně v roce 1997, kdy byly Opavská a Rudná ulice zaplaveny.

„První, už realizovaný úsek Severního spoje propojil Mariánskohorskou ulici s mimoúrovňovou křižovatkou na dálnici D1 a slouží jako dálniční přiváděč. Nyní firma Dopravoprojekt Ostrava zpracovala investiční záměr na výstavbu dalšího úseku této významné komunikace," přiblížila mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Kudy povede?

Navrhovanou podobu Severního spoje přiblížil Martin Vilč, ředitel firmy Dopravoprojekt Ostrava.

„Severní spoj, respektive jeho západní část, povede od mimoúrovňové křižovatky na dálnici D1 a bude pokračovat směrem na oblast nádraží Třebovice, kde bude překřížení přes řeku Opavu a trať Českých drah, a dále do Provozní a Martinovské ulice," popsal ředitel Dopravoprojektu. Počítá se i s druhou větví, která povede k průmyslovému areálu dílen Dopravního podniku Ostrava a následně se napojí na Provozní ulici.

„Zatím je navrženo, že první etapa bude dvouproudová s tím, že v rámci ní vybudujeme komunikace od dálnice k okružní křižovatce u nádraží Třebovice a napojení do Provozní ulice. Ve druhé etapě by se pak měla první část komunikace od dálnice po okružní křižovatku stát čtyřproudovou a bude dobudována druhá větev na Průběžnou ulici," doplnil ředitel Vilč. Řeku Opavu a železniční trať tak Severní spoj překlene ve dvou místech, kde budou stát zhruba tři sta metrů dlouhé mosty. V budoucnu se pak počítá i s dvojitým napojením Severního spoje na obvod Ostrava-Hošťálkovice.

Obvody Severní spoj vítají

Ostravské obvody čekají na výstavbu Severního spoje jako na smilování. Odkloní z nich totiž kamiony.

„Třebovicemi si každý den krátí cestu řada řidičů, kteří u Tesca nerespektují zákaz odbočení vlevo, nemluvě o zhruba 120 kamionech, které obvodem denně projíždí. Před tím nás Severní spoj zachrání. Navíc jsem striktně dával požadavek na to, aby se obě větve Severního spoje zprovoznily zároveň, aby nedocházelo k přetížení a kolapsu v Provozní ulici," konstatoval starosta Třebovic František Šichnárek s tím, že dosud má v živé paměti opravu Svinovských mostů a komplikace, které přinesla.

I vedení Poruby ujišťuje obyvatele lokalit, do kterých bude Severní spoj ústit, že se nemusí bát zvýšené dopravní zátěže, která by mohla v okolí Martinovské ulice vzniknout.

„Severní spoj je jednou z dopravních priorit Poruby. Je důležitý jako alternativní spojení Poruby s centrem města a napojení sedmého a osmého obvodu na dálnici. Občané nemusejí mít strach ze zvýšené hustoty dopravy, protože tranzitní dopravu, tedy kamiony projíždějící přes Ostravu, odvede Prodloužená Rudná. Severní spoj by tak měl sloužit především Porubanům samotným," řekl mluvčí porubské radnice Martin Otipka.

Kdo to zaplatí?

Vymodlený Severní spoj je tedy po dvaceti letech na papíře. Nabízí se ale otázka, kdo stavbu za 1,383 miliardy korun (bez DPH) zaplatí.

„Je to investice svojí povahou a kategorií vhodná pro spolufinancování s krajem. Město samo na ni finance nemá. Dále je velký potenciál pro to, aby na tuto stavbu bylo možno čerpat evropské prostředky. Počítáme s tím, že v následujících letech by měla probíhat intenzivní jednání s krajem, na kterých by se mělo domluvit, kdo a jakou poměrnou část zaplatí," uvedl na včerejší tiskové konferenci náměstek primátora pro dopravu Tomáš Sucharda. „Celý vyjednávací proces směřujeme k tomu, aby se začalo stavět v roce 2020 s tím, že o rok později by se Severní spoj měl otevřít veřejnosti." Náměstek ale upozornil, že se jedná o optimistický odhad.

Podle hejtmana Moravskoslezského kraje by Severní spoj mohl splňovat podmínky pro čerpání dotací z evropských fondů. „Můžeme čerpat finance na stavby silnic druhé a třetí třídy, které spadají do transevropských dopravních sítí, což by Severní spoj mohl splňovat, protože je napojen na dálnici D1. V této chvíli to ale není definitivní a jde o hrubou představu," řekl Deníku hejtman Miroslav Novák.