Už jste se také nemohli dočkat? A těšíte se po zimě na ranou zeleninu, čerstvé mléčné a masné výrobky, koláče a další produkty pocházející přímo z našeho regionu? To vše opět přinesou vyhledávané farmářské trhy u nákupního centra Futurum na Fifejdách, které začnou v sobotu 6. dubna.

Zahájí svou osmou sezonu, jsou mezi Ostravany nejpopulárnější a také jasně nejnavštěvovanější. Nakoupit nebo jen podívat se přichází průměrně kolem tří tisíc lidí. Konají se vždy v sobotu od 8 do 12 hodin, a to ve čtrnáctidenních intervalech.

Ředitel obchodního centra Futurum Tomáš Jelínek.„Když začínají trhy, znamená to, že přišlo jaro. Pro naše obchodní centrum je to důležitý a fungující marketingový produkt, kterým se snažíme oslovit širokou veřejnost, a v konečném důsledku nám to zajišťuje zvýšenou návštěvnost centra. Protože produkty, které na farmářských trzích nenajdou, si mohou koupit u nás. Máme v každém případě radost, že za těch osm let už můžeme říct, že Ostrava vzala naše farmářské trhy za své. Je to ostatně vidět i na stále se zvyšující návštěvnosti,“ říká ředitel obchodního centra Futurum Tomáš Jelínek (na snímku).

Budou v letošním roce v sortimentu nabízeného zboží nějaké novinky?
Sortiment zůstane zhruba stejný, kromě zeleniny, ovoce, masných výrobků si mohou návštěvníci trhů nakoupit třeba květiny, bylinky, oříšky, koření, med, marmelády, sýry, vajíčka, několik druhů ovocných vín atd. Nicméně v průběhu roku budeme opět hledat nové farmáře s novými a zajímavými produkty, tak aby nabídka byla ještě pestřejší a pro zákazníka atraktivnější.

.

V dubnu počítáme zhruba se čtyřiceti prodejci, počet stánků s blížícím se létem poroste, výběr zboží bude u prodejců ovoce a zeleniny postupně širší a pestřejší. Předpokládám, že největší zájem bude zase o vajíčka, masné výrobky a zeleninu, ale třeba se letos objeví i jiný nový stánek, u něhož budou fronty stejně dlouhé. Nákupy na tržišti se snažíme různými akcemi ozvláštnit. Loňskou sezonu jsme uzavírali zabijačkovými trhy a letos plánujeme Velikonoční farmářské trhy. Budou se plést pomlázky, barvit vajíčka a nejen děti se mohou těšit na živá zvířátka kozy, ovce nebo králíčky.

Na trzích si stálí návštěvníci, kterých je většina, najdou svého tradičního farmáře, ale jistě hledáte a oslovujete i nové…
Hlavně se snažíme, aby prodejci byli opravdu farmáři, tedy prvovýrobci, a jsem přesvědčen, že na trzích se neobjevuje nic, co by bylo nakoupeno v řetězcích od velkovýrobců a jen přeprodáváno. Trhy jsou pravidelně kontrolovány živnostenským úřadem, zástupci krajské hygieny a vše podléhá přísným pravidlům. Dodavatelé a prodejci musejí mít všechna povolení a certifikace. Snažíme se, aby se trhy neustále zlepšovaly, je nám jasné, že pro jejich úspěch je klíčová především kvalita výrobků. Čím jsou farmářské produkty lepší, tím je logicky spokojenost zákazníků vyšší.

Jak návštěvnost trhů ovlivňuje počasí?
Květen, červen a září jsou měsíce, kdy je návštěvnost nejvyšší, ale prodej je samozřejmě na počasí závislý. Když prší a je zima, přijdou většinou jen ti skalní, kteří chtějí čerstvé produkty a dojdou si pro ně vždy. Věřím, že jich bude stále více.

Farmářské trhy u nákupního centra Futurum v Ostravě, duben 2018.
Farmářské trhy v Ostravě, OC Futurum, duben 2018. Foto: Deník/Pavel Sonnek

K TÉMATU

Proč se farmářské trhy i v Ostravě staly velkým fenoménem?
Sobotní rána v Ostravě mají mnozí z nás spojena s nákupem čerstvé lokální zeleniny, vajec, sýrů, uzenin, masa, pečiva, ale také třeba květin nebo sazenic.
Farmářské trhy už od roku 2011 přispívají ke zvýšenému zájmu o lokální potraviny, které nejsou převáženy tisíce kilometrů, mají vyšší kvalitu a jsou alternativou k anonymním produktům ze supermarketů. Zkušenosti jasně ukazují, že i lidé na Ostravsku jsou ochotni si za potraviny s jasným původem připlatit. Ideální je, aby farmář neměl na trh dál než padesát kilometrů, protože pak se nemusí dělit o marži s obchodníky, má přímý kontakt se zákazníky a okamžitě ví, o které zboží je největší zájem. I proto obliba přímého prodeje mezi farmáři neustále stoupá.

Volba je na zákazníkovi
Farmářské trhy nemohou být konkurencí supermarketů. Ať už jde o šíři sortimentu, otevírací dobu, správnou teplotu čerstvého zboží po celou dobu prodeje a podobně. Nelze jednoznačně říct, že trhy jsou lepší nebo horší než kamenné obchody, všem zákazníkům vyhovovat nemusejí. Dobré ale je, že zákazník si sám může zvolit, kde si nakoupí.