Zástupcům odborů vadí také to, že s nimi vedení málo komunikuje. Krok odborů následuje po středeční akci části zaměstnanců, kteří se proti neustálým přesčasům spontánně vzbouřili a na hodinu přerušili práci. V kantýně se jich na protestu sešly přes tři stovky.

Podle zaměstnance automobilky, který nechtěl být jmenován, ale jehož jméno má Deník k dispozici, se problémy lidí pomalu sbíraly, až pohár trpělivosti přetekl.

„Lidé jsou naštvaní, ti, co pracují na linkách, to mají opravdu těžké. Odcházejí z domu v pět ráno a kvůli přesčasům se vracejí v osm večer. Opravdu třeba nemohou chodit na toaletu, když potřebují. Problémy jim ale dělají hlavně čeští manažeři a mistři. Na lidi také vytváří nátlak, aby chodili na takzvané dobrovolné přesčasy v době státních svátků a o víkendech. Třeba v oddělení oprav pracují lidé šest dní v týdnu už půl roku, zákonné limity přesčasů už mají dávno vyčerpány,“ podotkl. Poslední kapkou podle něho byly také právě podmínky pro vyplacení třináctého platu, který většina lidí má dostat jen v poloviční výši.

Vaněk: Délka přesčasů je přiměřená


Mluvčí automobilky Petr Vaněk míní, že situace v automobilce se už uklidňuje. „Ve čtvrtek jsme s odbory nejednali, ale v pátekuž jsme schůzku měli. Nejdříve jsme totiž museli zpracovat analýzu a přesně vyčíslit například to, kolik těch přesčasů bylo. Pak jsme ji prezentovali prezidentovi společnosti,“ sdělil Vaněk.

Lidé mají podle Vaňka šestnáct hodin placených přesčasů měsíčně. „To není nic v rozporu se zákoníkem práce nebo hygienickými předpisy,“ dodal. Protože vedení s odbory začalo o pracovních podmínkách v automobilce jednat, míní, že již není důvod k vyhlášení stávkové pohotovosti, nicméně najít všestranně přijatelná řešení bude potřebovat více času. „Ale pochopitelně v organizaci, jako je naše, která má dva tisíce zaměstnanců, jsou vždycky lidé, kteří jsou nespokojeni, a najde se i špatný příklad komunikace dovnitř firmy,“ podotkl Vaněk.

Hrozí úplné ochromení výroby


Páteční jednání se zástupci vedení společnosti ale odborové předáky neujistilo v tom, že na jejich podmínky přistoupí. „Na halách závodu už jsme vyvěsili informační letáčky o stávkové pohotovosti. Pokud jednání s vedením společnosti nebudou úspěšná, jsme připraveni vyhlásit zhruba dvouhodinovou demonstrativní stávku,“ informoval Štefan Janík z odborové organizace automobilky Hyundai.

Podle Josefa Středuly z mateřské odborové organizaceKovo je situace v Hyundaii výsledkem toho, že vedení společnosti se zaměstnanci a jejich zástupci dlouhodobě málo komunikuje, problémy přehlíží a nehledá řešení. „Takhle hrozí, že se firma zastaví zcela,“ podotkl Středula. Problémů je podle jeho informací ve firmě více. „Kdyby se vyjmenovala celá škála, nebyl by to hezký pohled. Stačí nahlédnout do diskuse zaměstnanců, lidé tu hovoří sami o šikaně, je to docela vážná věc,“ konstatoval Středula s tím, že o situaci bude informovat i své zahraniční kolegy ze Světové federace kováků.