O tématu sloučení dvou stavebně propojených škol (chodbou a tělocvičnami, což je hlavní argument radnice pro sloučení, pozn. red.) už bylo řečeno mnohé. „Patnáctka“ z kapacitních důvodů souhlasí, „Třináctka“ má obavy. Po apelu, že sloučení uškodí dětem, se rozhodnutí radnice a místostarosty Radima Ivana (Spolu) snaží zvrátit pomocí faktů. Opírá se například o závěry rozborové komise pro příspěvkové organizace v obvodu k výsledkům hospodaření za rok 2022, kde je na tom po započtení nákladů a výnosů hlavní a doplňkové činnosti dokonce nepatrně lépe než „Patnáctka“, nevidí tedy ekonomický důvod ke sloučení.

„Ztráta v hlavní činnosti u ‚Patnáctky‘ je samozřejmě řízená, důležitý je celkový výsledek po započítání hlavní a doplňkové činnosti,“ souhlasí místostarosta Radim Ivan, jenž je spokojen s tím, že „Patnáctka“ investuje a opravuje, přičemž u „Třináctky“ vidí nedostatky.

Naopak „Třináctka“ problémy u „Patnáctky“ vidí také. Poukazují na to, že tamní škola na hranici kapacity nezastavila příjem nových žáků, přestože učí v dílnách (ředitel Marek Pabjan Deníku informaci už dříve potvrdil, pozn. red.). „Když nám přišli oznámit záměr sloučení škol, říkali, že se v ‚Patnáctce‘ učí ve školních dílnách. Jako mohou přijímat nové žáky, když nemají kde učit? Místo je nejen v naší škole, ale téměř všechny školy na Jihu mají volné kapacity. Jsem přesvědčen, že tímto porušují hygienické normy, které jim radnice trpí,“ zlobí se Pavel Dvorský, který na „Třináctce“ učí ve 4. třídě a na druhém stupni.

Předražené LEGO?

Petra Bérešová, která na „Třináctce“ pracuje jako nepedagogický zaměstnanec, poukazuje také na to, že škola „Patnáctce“ přispívá na doplňkovou činnost tím, že si pronajímá její velkou tělocvičnu, navíc předkládá závěr výše uvedeného hospodaření, kde komise „Patnáctce“ vyčítá, že v nákladech doplňkové činnosti neuvádí veškeré údaje. „Jaké je tedy jejich reálné hospodaření?“ táže se Bérešová.

Opačným směrem, respektive z radnice, rovněž létají výtky k hospodaření. Podle místostarosty „Třináctka“ v posledních týdnech pořídila 13 programovatelných stavebnic LEGO v celkové hodnotě přes 321 tisíc korun.

„Problém je v tom, že jde o starou sadu, kterou už nepodporují nové tablety a která před pár lety stala třikrát méně. A třikrát méně dnes stále stojí i sada, která ji nahradila. Proč nekoupili tuto, ale třikrát dražší starý model?“ ptá se místostarosta, jehož zaráží, že v odborné čtyřčlenné výběrové komisi školy na koupi produktu figuruje školník.

Vybočuje škola obsazeností?

„Třináctce“ je také vytýkána nízká obsazenost školy. Podle dat, které má Deník k dispozici, jde však o v podstatě běžnou obsazenost škol v Ostravě-Jihu. Zástupci školy už se i proto obrátili na další koaliční i opoziční strany na Jihu s cílem přesvědčit je, aby sloučení nepodpořili, a pokud ano, tak se změnami. Jednali s Piráty a SPD, schůzi s ANO zrušili, protože se jí chtěl zúčastnit i místostarosta, který není členem. „Nikdo by si v klidu nevyslechl naše argumenty, jen bychom se dohádali. Proto pošleme dopis,“ vzkazuje Bérešová. Místostarosta Ivan se mezitím sešel s odborářkou „Třináctky“, účast ředitele školy však zamítl.

Na jedné straně se zdá nepředstavitelné, že takto rozhádané a znesvářené školy se mají sloučit v jednu, přičemž zaměstnanci mají zůstat. Na straně druhé radnice ze svého kroku nehodlá ustoupit.

Co mezitím na proběhlou schůzi se zástupci „Třináctky“ a jejich argumenty říkají Piráti? „Spojení dvou základních škol, které sídlí v jednom domě a mají sdílenou školní zahradu a jídelnu dává smysl z hlediska ekonomického, logistického i řešení projektů. Určitě lze finančně ušetřit na několika nepedagogických pozicích. Je však nutné, aby se všechny organizační změny nedotkly dětí. Je nezbytné zachovat třídní kolektivy a jejich učitele, neměnit školní vzdělávací plán a udržet stabilní pedagogický sbor,“ uvedl za Piráty zvolený předseda kulturní a školské komise na Jihu Arnošt Žídek.

K TÉMATU

Obsazenost škol v Ostravě-Jihu (počet žáků/celková kapacita)
ZŠ A. Kučery 20 (Hrabůvka)………….………...…416/850
ZŠ Krestova 36A (Hrabůvka)………….……….....370/700
ZŠ Mitušova 16 (Hrabůvka)…………...……….....513/650
ZŠ Emílie Lukášové a Klegova 29 (Hrabůvka)…..685/800
ZŠ Provaznická 64 (Hrabůvka)…………………...444/500
ZŠ V. Košaře 6 (Dubina)……………….……….....331/500
ZŠ Františka Formana 45 (Dubina)….………...…409/750
ZŠ Kosmonautů 15 (Zábřeh)………….………......585/660
ZŠ Kosmonautů 13 (Zábřeh)…………..……….....336/680
ZŠ Horymírova 100 (Zábřeh)…………….………...605/670
ZŠ Březinova 52 (Zábřeh)………………………….293/540
ZŠ Chrujkinova 12 (Zábřeh)……………………….325/500
ZŠ Volgogradská 6B (Zábřeh)…………………….410/630
ZŠ Jugoslavská 23 (Zábřeh)………………………288/860
ZŠ Srbská 2 (Výškovice)…………………………...356/612
ZŠ Šeříková 33 (Výškovice)………………….…….370/600
ZŠ B. Dvorského 1 (Bělský Les)…………………..517/930



Zdroj: Výsledky rozborové komise pro příspěvkové organizace zřízené městským obvodem Ostrava-Jih k výsledkům hospodaření za rok 2022.
*přítomnost mateřských škol při ZŠ a počty žáků neuváděny