Přestože se soutěží jedlíků účastní vesměs trénovaní jedinci, spočívají v nárazové konzumaci velkého množství jídla a tekutin nějaká zdravotní rizika?

Riziko může být krátkodobé a dlouhodobé. Z pohledu těch dlouhodobějších se jedná např. o riziko gastroparézy (dlouhodobě rozšířeného žaludku s poruchou evakuace), což pak ruku v ruce může vést k refluxu stravy s kyselými šťávami do jícnu, dráždění jeho sliznice s nepříjemnými důsledky jako je pálení žáhy, zápach z úst, kazivost zubů až astma bronchiale při chronickém refluxu trávicích šťáv do dýchacích cest. Jedlíci velmi tučných jídel si pak koledují o metabolický syndrom, obezitu, dyslipidémii.

Radim Dvořáček ve výškovické Řízkárně U Orla spořádal tři kila řízků, dvě kila šťouchaných brambor a zeleninovou přílohu.
Tři kila řízků a dvě kila příloh. Ostravský jedlík opět řádil. I s maminkou!

A ta „okamžitá“ rizika?

Může dojít k různým situacím. Četla jsem, že mnozí soutěžící stravu ani nekoušou, což může způsobit uvíznutí sousta, to je rovněž nepříjemný a bolestivý stav vyžadující akutní endoskopický zásah. Dále např. při snědení nějakého kořeněného jídla ve velkém množství si můžete přivodit zánět žaludku a obávanou komplikací při snědení velkého množství tučné stravy je zánět slinivky břišní, to je onemocnění, které dokáže lidem sáhnout i na život, eventuálně jim přivodit vážné dlouhodobé důsledky.

Jak se na obdobné soutěže coby lékařka díváte?

Jako lékařka podobné soutěže neschvaluji a hlavou mi probíhá, jak se musí jednotlivé trávicí orgány „zapotit“, aby tento jídelní exces zvládly. Nicméně lidské tělo má velké limity a tak jako se jsme schopni připravit na uběhnutí maratonu, tak zřejmě jsme schopni se připravit na podobnou soutěž a natrénovat náš zažívací systém, aby tuto zátěž jídlem zvládl.

Plánovaný vodní koridor Dunaj–Odra–Labe. Bude? Nebude?
Přístav v Ostravě nebude. Ve hře je místo Svinova Bohumín

Na co by si jedlíci měli dávat pozor a co hrozí netrénovaným jedincům s „normálním“ žaludkem?

Myslím si, že ti, co pravidelně soutěží, by měli tuto činnost dělat jen po určitou dobu a sledovat, jestli se u nich neobjevují příznaky gastroparézy a refluxu, měli by být pravidelně komplexně vyšetřeni laboratorně. Mělo by se vědět, zda nemají např. žlučníkové kameny. Trénovat velké objemy jídla se zdravou dobře stravitelnou stravou – ideálně asi se zeleninou. Netrénovaným jedincům podobné soutěže vůbec nedoporučuji. V lepším případě se soutěžící jen pozvrací, nebo si přivodí již zmiňovaný zánět žaludku. Při snědení nadměrného množství masa může dojít u predisponovaných jedinců ke dnavému záchvatu. V horším případě si mohou přivodit obávaný zánět slinivky se všemi možnými scénáři.

Stěhování ukrajinských romských uprchlíků, kteří několik dní tábořili před brněnským hlavním nádražím.
Kauza romských uprchlíků v Brně: část z nich přijela z Ostravy žebrat

Běžnou praxí těchto jedlíků je roztahování žaludku velkým množstvím vody. Když už se jedení věnují, je to vhodný postup?

Bez roztahování žaludku by asi každý dopadl stejně – moc by toho nesnědl. Zde však upozorňuji na možnost tzv. „otravy vodou“, kterou si způsobíte, když vypijete velké množství vody bez iontů a narušíte si tak rovnováhu vnitřního prostředí.

Vybavíte si ze své praxe nějaký obdobný případ, který jste musela řešit?

Jídelní excesy se všemi možnými důsledky jsou náš denní chleba a plní naše interní příjmové ambulance. Mnohé z nich právě většinou i v kombinaci s alkoholem vedou k různým chorobám zažívacího traktu. Nicméně tohoto soutěžícího jsem popravdě ještě neměla. Zřejmě je dobře obeznámen se svými limity a umí s nimi pracovat.

Líhnoucí se želva ostruhatá.
Děti se už těší na malé želvičky v ZOO Ostrava, vylíhla se teprve nedávno

Svou skupinu fanoušků mají například i chilli soutěže, jsou zde jiná zdravotní rizika než při množstevním přejídání?

Ano, zde jde spíše o obsah capsaicinu, který má významný vliv na rozšíření cév a tím pádem zde hrozí rozkolísání krevního tlaku a samozřejmě i podráždění sliznice žaludku s možností zánětu.

Máte nějaké doporučení pro lidi ohledně stravy?

Obecně bych lidem doporučovala se najíst spíše střídmě, vyvarovat se jídelním excesům, dbát na kvalitu jídla, snažit se udržovat váhu a kondici pravidelným pohybem. Sice je to stále to samé dokola, nicméně nic zázračnějšího na udržení si zdraví neexistuje.