Když se v minulém týdnu na téměř půl roku omezil provoz v Bohumínské ulici pod radnicí Slezské Ostravy, brali to řidiči jako jednu z mnoha dílčích komplikací, které stavební léto na silnicích zkrátka přináší. Když se k tomu však přidala rekonstrukce souběžné Cingrovy ulice, která plynule přechází ve frekventovanou Místeckou a ve směru na Frýdek-Místek byla uzavřená úplně, začali si řidiči klepat na čelo.

Přestože Cingrova se měla opravovat ani ne týden. Nebo možná právě proto. „Copak nemohli začít o pár dnů dřív, aby se stavby minuly?“ stěžovali si zprvu řidiči a poté desítky minut láteřili v kolonách. Ty v Bohumínské ulici byly ve špičce dlouhé i víc než dva kilometry, a to střídavě obousměrně.

Cingrova ulice v Ostravě.
Dopravní peklo v Ostravě se zmenší, Cingrova ulice je od půlnoci průjezdná

„Tato stavba silnice byla připravována a projednávána od loňského roku. Silnice byla ve špatném stavu z důvodu vysoké intenzity dopravy,“ hájí generální opravu Bohumínské ulice vedoucí střediska Správy silnic Moravskoslezského kraje (SS MSK) Marek Melichárek, podle něhož byla oprava se všemi dotčenými projednána na dopravní komisi města a posléze i na výše uvedených koordinačních schůzích kraje, který je zde investorem. „Oproti této stavbě byla oprava Cingrovy ulice ze strany jejího majetkového správce organizována operativně,“ ukázal Melichárek na stavbu, která způsobila komplikace.

Druhý pohled

Cingrovu ulici měly na starost Ostravské komunikace, které stavbu prováděly pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a které ji oproti původnímu předpokladu zvládly s několikadenním předstihem za čtyři dny. „Vzhledem k havarijnímu stavu nebylo možné rekonstrukci dále odkládat. Komunikace mají rozdílné vlastníky, správce i dodavatele stavebních prací, nelze tedy vždy koordinovat vše tak, aby nevznikly nikdy žádné dopravní potíže,“ hájí naopak tuto stavbu mluvčí Ostravských komunikací Eva Kijonková a řidičům se omlouvá.

Rekonstrukce vozovky a tvořící se kolony, Bohumínská ulice, Ostrava, 6. června 2022.
Kilometrové kolony na tahu pod Bazaly dusí Ostravu! Zúžení potrvá do podzimu

Ředitelství silnic a dálnic se zdůvodnění raději vyhnulo. Dotaz, jak koordinace probíhají, odklonilo. „Ohledně této problematiky bude nejlepší oslovit odbor dopravy krajského úřadu, který tyto uzavírkové komise pořádá a svolává,“ zvolil snadnou cestu mluvčí ŘSD Miroslav Mazal. Deníku však toto vyjádření nestačilo. „Akci nebylo možné vzhledem k požadavku na operativní odstranění závad dlouhodobě plánovat,“ řekla pak Deníku vedoucí provozního úseku ostravské správy ŘSD Michaela Slezáková.

„Údržba byla oznámena uzavírkové komisi města Ostravy a provedena na základě klimatických podmínek, dostupnosti strojů a ihned po vydání stanoviska krajského úřadu,“ sdělila Slezáková.

Dvoukilometrové kolony v Bohumínské ulici v Ostravě jsou výsledkem nepružné legislativy a neschopnosti zkoordinovat jednotlivé dopravní stavby.Dvoukilometrové kolony v Bohumínské ulici v Ostravě jsou výsledkem nepružné legislativy a neschopnosti zkoordinovat jednotlivé dopravní stavby.Zdroj: Deník/Šárka Mrvová

Zjednají pořádek?

Ne všem se ale líbí podobné praktiky a situace, které ve finále odnesou řidiči a dýcháním zplodin i ostatní lidé v místech, kde doprava stojí. Krajský náměstek Radek Podstawka, který má na starosti dopravu, si na neschopnost kolegů zkoordinovat stavby hodlá posvítit. „Schůze jsou vesměs úřední záležitost, které se neúčastním, ale asi tam budu muset začít chodit!“ láteří Radek Podstawka.

Cingrovou ulicí ve směru od Frýdku-Místku se dalo projet. Na navazující Cihelní ulici se však motoristé dostali do pasti.
Uzavírky, opravy, kolony: Ostrava se z pohledu řidičů stala jednou velkou pastí

„Taky mi vadí, že nejsou schopni se domluvit a stavby zkoordinovat. Štve mě to. Přijde léto a najednou všichni začnou opravovat, co se dá, nedejbože, když se ještě sejdou dvě stavby různých orgánů, jako třeba v tomto případě,“ pokračuje Podstawka, podle něhož je na vině mnohdy i neohebná legislativa, kdy se účastníci výběrových řízení odvolávají, stavby se protahují a sbíhají v termínech.„S ohledem na smlouvy s dodavateli či nutnost profinancování získaných prostředků se občas nevyhneme složité situaci, jako například aktuálně v Ostravě,“ potvrzuje Marek Melichárek ze SS MSK. Sliby zlepšení přicházejí i z Ostravy.

„Nejsem schopen zhodnotit průběh jednání koordinace staveb, protože nejsem účastníkem, ale pobavíme se s panem náměstkem Podstawkou o lepší koordinaci staveb do budoucna,“ ujišťuje náměstek ostravského primátora pro dopravu Miroslav Svozil. Kdy dojde od slibů k činům, lidé poznají snahu v praxi a přestanou zbytečně trpět?