Starosta Ostravy-Michálkovic Martin Juroška psal dokonce i do Vídně, aby si ověřil, jaké jsou tamní poměry při koupi jízdného. Učinil tak v reakci na to, co hlavní město Rakouska jako vzor k inspiraci uvedl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Poměry v Ostravské MHD – výhodnější ceny dlouhodobého jízdného zakoupeného elektronicky – označil Juroška za „diskriminační praktiky“.

Vizualizace Malých Laubů naproti Divadlu loutek a vedle Nových Laubů by měly stát nejpozději do pěti let.
Ostravské Lauby budou mít „malého bráchu“, vyroste naproti Divadlu loutek

„Nákupem dlouhodobé jízdenky přes e-shop mohou ušetřit cestující DPO od ledna 2021 oproti nákupu na prodejně nejméně 50 korun. Od září 2021 jsme umožnili stejný benefit čerpat cestujícím, kterým vyhovuje nákup kuponů na ODISky či bezkontaktní platební karty v našich jízdenkových automatech,“ objasnila minulý týden Deníku mluvčí DPO Tereza Šnoblová, v čem přesně spočívá cenový rozdíl. Cílem DPO podle ní bylo zkrácení front na prodejnách a motivace lidí k nákupu z pohodlí domova.

Deník minulý týden oslovil několik tuzemských dopravců (v Praze ani Brně cenové rozdíly nemají, pozn. red.) a nyní oslovil také krajského Koordinátora ODIS (KODIS), který naopak od letošního roku sám navrhl vytvořit motivační nástroj pro využívání e-shopu a jiných bezkontaktních forem prodeje.

Stavba vánočního kluziště a ledových chodníčků, Ostrava, 15. listopadu 2021.
Ostrava chystá Vánoce za 14 milionů, bude revoluční kluziště a nová místa

„DPO s podporou města toto podpořil také, ostatní města zatím ne,“ shrnul situaci v Moravskoslezském kraji jednatel KODIS Aleš Stejskal, podle něhož podpoře bezkontaktních plateb nahrává i covidová situace.

Srovnání s krajem a cizinou

„Diskuzi v Ostravě samozřejmě sleduji a vyplývá mi z toho, že nebýt michálkovického starosty, žádná by nebyla,“ okomentoval dění na nedávném zastupitelstvu s výzvou, aby se lidé chovali chytře, moderně a bezpečně.

„Cesta zpět na stromy opravdu ne,“ shrnul svůj názor na celé téma Aleš Stejskal se slovy: „Je přece zcela obvyklé, že cena přes e-shop nebo jinou bezkontaktní formu je nižší než takzvaně u okýnka.“

Mosty v Rudné ulici mezi ostravským městským stadionem a vlakovým nádražím Ostrava-Vítkovice čeká bourání a následná výstavba nových pilířů, 15. listopadu 2021.
Staveniště Rudná: práce začaly, co znamená demolice mostů pro 34 tisíc aut denně

Odvolává se na své zkoušenosti například s kupováním jízdenek na vlak v Norsku nebo na projížďku lodí po Seině v Paříži. Také dopravní podnik si u dříve nechal připravit porovnání s jednotlivými přepravními službami v zahraničí.

Jediný rozdíl je podle Aleše Stejskala v tom, že zatímco v Ostravě je „fyzická“ cena vyšší o padesát korun, v oblasti Region, kde působí další dopravci v kraji, je to o pět procent.

„A pokud jde o jednotlivé jízdné, je zde už řadu let rozdíl, který postupně vzrostl na dnešních šest korun. Cíl je opět jasný: nezdržovat řidiče a nově je i zbytečně nevystavovat riziku přenosu covidu nad dobu nezbytně nutnou k rychlému odbavení,“ popsal mimoostravské pořádky Aleš Stejskal z KODIS.