„Ze strany zaměstnavatele nedošlo k posunu, naše požadavky nepřijal, jdeme do stávky,“ konstatoval předseda odborů Dopravního podniku Ostrava (DPO) Ivo Protivínský po včerejším jednání závodního výboru.
Omezená doprava
Vedení dopravního podniku spolu s městem už přitom několik dnů pracuje na tom, jak zajistit veřejnou dopravu alespoň částečně. Podle včerejších informací to vypadá, že trolejbusová doprava by měla zítra, v první den stávky, jezdit jako každý všední den, možná jen s menšími výpadky. Největší problémy budou se zajištěním autobusových linek, kde se chystá stávkovat nejvíce lidí.
„Je tam nejradikálnější šéf odborů,“ vysvětlil ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka. Přesto ani provoz autobusů a tramvají se nemá ve městě zastavit zcela. „Autobusy a tramvaje by měly mít režim jako v neděli. Do provozu nasadíme co nejvíce velkokapacitních souprav,“ sdělil náměstek ředitele DPO David Mlčák.
Vedení DPO vychází z informací, které se mu podařilo získat od zaměstnanců. Z těch, které prozatím obvolalo, jich 340 přislíbilo, že na směnu ve středu nastoupí. Pro zajištění nedělního provozu je přitom potřeba 370 řidičů. Kolik řidičů se ale skutečně ke stávce připojí, to se neví. V každém případě vedení dopravního podniku lidem doporučuje, aby zítra počítali pro jistotu s větší časovou rezervou a brzy ráno se podívali na internetové stránky www.dpo.cz, kde by měly být aktuální informace o tom, které linky opravdu pojedou a které ne.
Kdo se připojí?
Ke stávce se totiž mohou zaměstnanci připojit kdykoliv v průběhu stávky. A to také ti, kteří pro stávku nehlasovali. A naopak. I ti, kteří stávku podpořili, mohou odstoupit. Počet lidí, již se k této formě protestu rozhodli, se ale snížil. „Když jsme dělali první průzkum, se stávkou souhlasila více než polovina zaměstnanců. Při druhém průzkumu to byla asi třetina. Někteří lidé nedokážou stát za svým rozhodnutím. Plat by chtěli navýšit všichni. Ale pokud něco chci, musím pro to něco udělat,“ řekl Protivínský.
Náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč uvedl, že během dneška budou spolu s ředitelem DPO navštěvovat jednotlivá pracoviště a vysvětlovat zaměstnancům situaci. „Budeme se snažit dosáhnout toho, aby hromadná doprava ve městě nebyla ochromena,“ řekl Boháč.
Podle něj není za stavu, kdy je městský rozpočet nižší až o 1,5 miliardy korun kvůli sníženému výběru daní, možné přidat zaměstnancům DPO více než 1,5 procenta. „Chceme, aby tu těžkou situaci pochopili, a my jim garantujeme, že až na tom město bude lépe, plat jim opět poroste,“ řekl Boháč. Současně dodal, že načas se zastaví všechny opravy a další práce na silnicích, které dělají městské firmy, aby bylo město co nejvíce průjezdné auty.
Plánovaná stávka zaměstnanců Dopravního podniku Ostrava zneklidnila maturanty. Právě zítra je totiž čeká písemná maturita z matematiky a angličtiny. Středoškoláci se bojí, že kvůli stávce ke zkoušce nedorazí včas. „Určitě je to pro studenty komplikace a někteří budou složitě řešit, jak se dostat do školy. Všechny jsme je se situací seznámili, aby si stihli zařídit odvoz,“ uvedl ředitel hladnovského gymnázia Daniel Kašička.
Podle ředitele Wichterlova gymnázia Antonína Balnara musí být studenti zítra ve škole nejpozději ve čtvrt na osm, kdy začíná státní zkouška z matematiky. „Pokud student nedorazí včas, nesmí být podle pravidel ke zkoušce připuštěn a může ji opakovat až v září,“ sdělil Balnar a dodal: „Řada studentů pojede autem, ale právě tady vidím největší komplikaci. Město bude zacpané, a když se někde stane nehoda, bude to obrovské zdržení,“ míní Balnar. (ter)
Související články:Odbory DPO chystají stávku. Dopravě hrozí kolaps
Diskuze:Řidiči MHD v Ostravě budou stávkovat