Stávka části zaměstnanců Dopravního podniku Ostrava (DPO) skončila. Od půlnoci se provoz městské hromadné dopravy vrátí k normálu. Tarifní mzdy se zaměstnancům navýší od ledna příštího roku.

Nejvíce dělníkům, o pět procent. Řidiči a technicko-hospodářští pracovníci si polepší o čtyři procenta. O jedno procento všem narostou výkonnostní odměny.

Obě strany přitom musely přistoupit na kompromis. Poslední návrh vedení totiž činil navýšení tarifních mezd o 1,5 procenta. Odbory požadovaly přidat pět procent, ale už od začátku tohoto roku.

Odbory: Spokojenost je i není

„Spokojeni jsme i nejsme. Spokojeni jsme, že se podařilo dojednat navýšení mezd. Nespokojeni jsme v tom, že kdyby alespoň devadesát procent zaměstnanců stávkovalo už ve středu, tak schůzka, která právě proběhla, by se mohla konat daleko dříve. A nemusela vzniknout tak velká ztráta pro dopravní podnik. Ty desítky milionů, které to stálo, by se daly ušetřit,“ konstatoval předseda odborů Dopravního podniku Ostrava Ivo Protivínský.

I ředitel DPO Roman Kadlučka hovoří o tom, že obě strany musely hodně ustoupit. „Je to prohra obou stran. Náklady a ztráty, které dopravní podnik v letošním roce má, neumožňují zvýšit mzdy v letošním roce. A pro příští rok je to výzva pro vedení i město, aby během těch šesti měsíců potřebné prostředky nalezli a zajistili,“ komentoval výsledek jednání Kadlučka.

Škoda sedmsedát milionů korun

Vedení společnosti vyčíslilo škody způsobené šestidenní stávkou na asi sedmdesát milionů korun. Nejde jen o ztrátu z tržeb. „Za každý nevypravený spoj je penále pět tisíc korun. Z toho důvodu vychází den penalizací na 16 až 17 milionů korun. Jde o penále, které má dopravní podnik zaplatit obcím, kraji a městu Ostravě,“ sdělil Kadlučka. Za dny ve stávce tratili i zaměstnanci. Nedostávali mzdu. Přišli tak o asi tři až pět tisíc korun. Sociální a zdravotní pojištění za ně podle slibu vyplatí odbory.

Dopravní podnik má nyní půl roku na to, aby našel rezervy, které umožní vyšší mzdy vyplatit. Chybějící částku dokryje město Ostrava. „Požadavky na rozpočet, a to pokud dopravní podnik nenajde žádné rezervy, jsou řádově kolem sta milionů korun. Padesát procent činí to, co nedokázalo ovlivnit ani město ani dopravní podnik. A to je například nárůst pohonných hmot či daň na emulzní naftu. Padesát milionů, to je požadavek na nárůst mezd,“ sdělil náměstek primátora Aleš Boháč.

Doprava ve městě by se měla dnes o půlnoci vrátit do normálu. Možná jen s menšími výpadky. Aktuální informace společnost zveřejňuje na svých webových stránkách či na call centru.

SITUACE PŘED JEDNÁNÍM

Po víkendové přestávce se znovu uskutečnil i průvod centrem města, při kterémsedm setprotestujících řidičůzdržovalo průjezd tramvají a trolejbusů nestávkujících kolegů. Před devátou se pak stávkujícípracovníci sešli před budovou ostravského magistrátu, kde je odboráři informovali o tom, jak se situace vyvíjí.

Odboráři požadují garance města

Odpoledne se mají odboráři opět sejít s vedením DPO a města. Čekají, s jakou nabídkou přijdou. „Pokud pro nás bude tato nabídka akceptovatelná, jsme schopni stávku ukončit. Chceme, aby byla dohoda garantována městem. Máme totiž obavu, že kdyby náhodou uklidili pana ředitele do jiné firmy, aby se město nevykrucovalo, že nám to slíbil on,“ konstatoval šéf odborů DPO Ivo Protivínský.

Městská hromadná doprava ve městě funguje, ale jen v omezeném rozsahu. „Obě strany se na konci minulého týdne dohodly na oboustranném zájmu stávku ukončit. Stávka přináší oběma stranám škody, které budou mít výrazný vliv na hospodaření společnosti. Vedení dopravního podniku se během celé soboty a neděle intenzivně věnovalo hledání zdrojů v rámci vlastního rozpočtu,“ sdělil mluvčí DPO Miroslav Albrecht.

Bude Ostrava následovat Olomouc?

Dnes od rána už vedení DPO jedná s představiteli zřizovatele, tedy s vedením města Ostravy. Odpoledne mají odborářům předložit kompromisní návrh. S kompromisním návrhem mají přijít i odbory, karty ale zatím neodkryly.

„Pokud bychom se dneska dohodli, v tu chvíli bude moct stávka skončit o půlnoci. Pokud se nedohodneme, zítra bude stávka pokračovat. Chtěl bych, aby se to rozseklo, lidé jsou unavení. I když v Olomouci stávkovali v roce 1997 šestnáct dnů,“ dodal Protivínský.

Na shromáždění před magistrátem Protivínský také apeloval na stávkující zaměstnance, aby se k nestávkujícím kolegům chovali slušně. „Ať už se dnes s vedením dohodneme, nebo ne, budeme nadále s kolegy, kteří se nezapojili, pracovat. Vím, že to pro vás bude těžké, ale zkuste je pochopit. Jsou mezi nimi takoví, kteří mají opravdu takovým způsobem napjaté rozpočty, že by bez mzdy nevydrželi. Zkuste to nějakým způsobem přejít,“ řekl Protivínský.

Související články najdete:Stávka řidičů DPMO Ostrava 2011