„Vstřícný krok ze strany vedení učiněn nebyl, nabídka je stále stejná, pokračujeme ve stávce,“ informoval předseda odborů autobusů Hranečník Petr Smital. Právě v autobusové dopravě byly ve středu ve městě největší komplikace, naopak trolejbusy jezdily bez omezení. Také tramvajový provoz ve městě nebyl zásadně ochromen.

Podle informací odborářů se do stávky zapojilo 388 zaměstnanců dopravního podniku, z toho 206 řidičů a 182 dělníků. Celkem v DPO pracuje 2200 zaměstnanců, řidičů je necelá tisícovka. Průměrný plat přesahuje dvaadvacet tisíc korun.

„Očekáváme, že ve čtvrtek se k nám přidá více lidí. Když jsme se dali do boje, musíme vydržet. Cesta zpátky není,“ konstatoval Smital.

PODROBNOSTI Z JEDNÁNÍ PŘINESEME VE ČTVRTEČNÍM JEDNÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO DENÍKU
Kolik spojů přesně nevyjede, bude jasné ve čtvrtek ráno. Vedení DPO infomovalo, že spoje budou jezdit podobně jako ve středu, to znamená tramvaje a autobusy jako o víkendu, trolejbusy bez omezení. Aktuální informace lidé najdou na internetových stránkách www.dpo.cz.

Posílené jsou stále i hot linky, kam mohou lidé volat 59 740 15 55 (6) a 602 12 10 10.

JAK STÁVKA PROBÍHALA JSME VÁS INFORMOVALI PRŮBĚŽNĚ CELÉ STŘEDEČNÍ DOPOLEDNE:

Největší stávka v historii městské hromadné dopravy v Ostravě propukla ve středu o půlnoci. Doprava ve městě je omezená, autobusy i tramvaje jezdí podle nedělního jízdního řádu, provozu trolejbusů se stávka nedotkla. Stávkou chtějí zaměstnanci Dopravního podniku Ostrava dosáhnout zvýšení platů.

S tím, jak se doposud vyvíjí protest zaměstnanců Dopravního podniku Ostrava, jsou odboráři spokojeni. Zhruba dvě stě padesát lidí se při pochodu centrem města od zastávky Elektra až k budově ostravského magistrátu snažilo blokovat dopravu. Přecházeli po přechodech před svými kolegy, řidiči tramvají a trolejbusů, ti museli čekat a na silnicích se prodlužovaly řady aut.

PRŮBĚŽNĚ AKTUALIZOVÁNO

9.30 - 11.00

„Jsou tady řidiči autobusů Hranečník, řidiči autobusů Poruba, řidičů trolejbusů je tu bohužel jen pár, ale věřím, že se další přidají. Docela dost je tu i řidičů tramvají Moravská Ostrava, ale dost jich i jezdí, takže je vyzýváme, ať se k nám přidají, není jiné cesty než se zapojit do protestu. Také celá údržba trolejbusů odešla a stávkuje. Je důležité vytrvat. Jinak než takovým protestem s našimi požadavky neuspějeme,“ zhodnotil v deset dopoledne situaci šéf odborů Ivo Protivínský.

Zhruba v jedenáct pak protest před radnicí ukončili a přesunuli se do trolejbusových dí­len.

7.00 - 9.30

Po deváté hodině se zhruba tři sta nespokojených zaměstnanců DPO přesunulo od Domu umění k budově magistrátu na Prokešově náměstí. Při pochodu Ostravou přecházeli vozovky po přechodech pro chodce a tím blokovali volný průjezd na komunikacích.

Z tohoto důvodu došlo k drobným konfliktům, kdy někteří řidiči, nejen osobních vozů, ale například i řidička tramvaje, se snažili průvod přerušit. Chtěli zřejmě zastrašit stávkující najížděním na dav, k žádnému zranění ale nedošlo.

Stávkující řidiči se ještě během pochodu snažili přesvědčit k solidaritě řidiče, kteří se do stávky nezapojili. Vyvolávali hesla jako: Přidej se, k nám a podobně.

Skandováním nesouhlasných hesel a pískotem přivítali mezi sebou kolem osmé hodiny ranní i ředitele DPO Romana Kadlučku, který za nimi přišel k Domu umění, kam se přesunuli na osmou hodinu ráno od vozovny Hranečník. Odtud se pak vydali po deváté hodině k budově Magistrátu.

Vedení Dopravního podniku Ostrava informovalo, že se podařilo přepravu lidí ve městě zajistit. Vyjelo asi šedesát procent tramvajových a autobusových spojů než v obvyklý pracovní den, trolejbusy jezdily bez omezení. „Nemáme informace, že by se někde ve městě vyskytly větší problémy s dopravou. Dopředu jsme avizovali, že budeme jezdit podle víkendových jízdních řádů. Předpokládáme, že se tomu lidé přizpůsobili, takže informace o kolapsech nejsou. Přednostně jsme také vypravovali vysokokapacitní vozidla,“ sdělil mluvčí DPO Miroslav Albrecht.

Vyčíslil, že běžně společnost potřebuje pro provoz v pracovním dni asi čtyři sta řidičů. „Počítali jsme s tím, že bychom si pro dnešek vystačili asi se sto osmdesáti řidiči, nicméně přišlo jich více. Řidičů dnes máme na směně kolem dvou set dvaceti,“ řekl Albrecht.

Odboráři chtějí odpoledne rozhodnout, jak budou dál pokračovat v protestu

Čekají na reakci vedení společnosti a města. „Protože tu nabídku, a to, že letos dostaneme houby a příští rok taky – tak to ať si nechají,“ řekl Protivínský. Nabídka města na zvýšení tarifních mezd o jeden a půl procenta činí podle jejich propočtů od dvou set do tří set čtyřiceti korun v různých profesích. Nesouhlasí přitom ani s poslední nabídkou, kterou dostali, a to zvýšení tarifních mezd o tři a půl procenta s tím, že místo pětadvaceti dnů dovolené budou mít jen dvacet dnů dovolené.

Takové řešení nabídlo včera vedení společnosti zaměstnancům, při setkáních, která s nimi mělo na jednotlivých střediscích. „Nabídli jsme jim, že jestli chtějí vyšší nárůst, v pořádku, ale musí se zvýšit produktivita práce. Možné řešení je vzdát se pěti dnů dovolené a místo toho jezdit. Pak bych jim mohl garantovat tři a půl procentní navýšení tarifní mzdy,“ upřesnil ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka. Dodal, že na mzdy společnost ročně vynaloží zhruba osm set milionů korun. „Jejich nabídka na růst mezd je oprávněná, životní náklady opravdu rostou. Ale musí se to vyrovnat na příjmové stránce,“ dodal Kadlučka.

Jak se dostaneme do práce? Lidé se báli

SITUACE MEZI 5.00 - 7.00 HODINOU V RŮZNÝCH ČÁSTECH OSTRAVY

OSTRAVA - JIH

Velké skupiny nervózních lidí se začaly tvořit po páté hodině ráno na zastávce Poliklinika v Ostravě-Hrabůvce. Jako každý den tu převážně dělníci čekají na autobusy, které je mají odvézt do práce do hrabovské zóny, nebo do kunčické huti. Někteří tu stepují už půl hodiny. A nic. Autobusy nepřijíždějí.

„Já je podporuju, ty dopraváky, ale jak se mám, kur…a, dostat do roboty?“ nadával jeden z čekajících, zaměstnanec ArcelorMittalu. Když viděl přijíždět svého kolegu na kole, volal na něj: „Milane, vyřiď, že přijdu později, že jdu pěšky!“

Podobně na tom byli i ostatní. Přemýšleli, jak se co nejrychleji dostat do zaměstnání. „To je fakt skvělé, a to říkám ironicky, kdybyste to nepochopila. Čekám tu už půl hodiny. Až ten autobus přijede, tak se tam stejně nedostanu přes tu bandu.. Asi půjdu pěšky. Tak snad to do Hrabové stihnu včas. Všichni by chtěli víc peněz, my ale nestávkujem,“ říká asi třicetiletý Tomáš. „Jo, můžem to zkusit, ale jenom jednou, protože nás vyhodí,“ doplňuje ho kolega, který se představil jako Michal.

Také žena pokuřující v povzdálí se zlobí. „Když přijdu pozdě, musím si to naddělat. Zase na to doplatíme my,“ krčí rameny paní Alena. I ona míří do hrabovské průmyslové zóny. „Zavolám tatovi, ať pro nás přijede. To fakt nemá cenu,“ nevydrží Monika a vytahuje z kabelky mobil.

I další lidé se proměňují ve zdatné speditéry. Všemožnými způsoby se snaží zajistit si přepravu. „Nějací koko…i se rozhodli stávkovat, a já tu stojím jak cy…, nadává do mobilu mladý muž. „Tak pro mě přijeďte, naberte mě u Špalku, anebo ne, už to jede, doufám, že se vlezu,“ volá do telefonu Jirka, a razí si cestu ke dveřím přijíždějící osmačtyřicítky. Po chvíli je autobus zaplněný k prasknutí. Pár lidí zůstává stát na zastávce, nadávají, za chvíli se uklidní, přijíždí totiž jednačtyřicítka. Nastupuji také, ptám se řidiče, co on si o stávce myslí. Kroutí hlavou a mlčí. „No comment,“ zvedne odevzdaně ruce, zavírá dveře, a jedeme. „Třeba jim to vyjde, doktoři také vyhráli, já ten jeden den nějak přežiju,“ komentuje dění paní Jarmila.

OSTRAVA-PORUBA

Svinovské mosty. Jeden z nejdůležitějších dopravních uzlů v Ostravě ve středeční ranní špicčce dopravní kolaps nezažíval. Tramvaje jezdily poloprázdné, jedna za druhou. Horší to bylo jen s autobusy, na které lidi čekali dlouhé minuty. "Normálně mi trvá cesta do práce 25 minut, dneska to vidím tak na hodinku. Autobusy jezdí špatně, musím přestupovat a pak dlouho čekat na zastávkách na dalši spoj," vyjádřil se Richard Koňařik. "Chápu ale zamestnance DPO, že stávkují. Řekli to dopředu, takže lidé s komplikacemi mohli počítat," dodal.

V Pohodě naladěni čekali na Svinově na tramvaj do školy studenti z novojičinska. "Věděli jsme, že bude v Ostravě stávka, ale museli jsme jet vlakem jako normálně. Teď čekáme na tramvaj a vypadá to v pohodě. Kdybychom ale kvůli stávce nestihli začaltek vyučování, tak by mi to vůbec nevadilo," poznamenal s úsměvem Robin Slováček.

Stávka v MHD v Ostravě - informace z provozu tramvají
K porubske fakultni nemocnici s poliklinikou ráno přijížděla jedna tramvaj za druhou, jako by se ani nestávkovalo. Lide přiznávali, že ale měli strach, jestli se k lékaři dostanou včas. „To víte, že jsme měli obavy. A velké. Pro jistotu jsme vyrazili z domů o hodinu dřive. Nakonec nám to ale jelo hned, takže stíháme,“ řekla důchodkyně Eva Knězková.

VOZOVNA-HRANEČNÍK

Asi sto dvacet nespokojených řidičů se například shromáždilo před střediskem Hranečník. „My jsme nadšeni. To jsme nečekali. To, co je na Hranečníku, není na žádné jiné provozovně. Autobusáci zůstali vzácně jednotní. Tramvajáci vyjeli, trolejbusáci se vůbec nepřidali. Je to roztříštěné, ale nevadí. Tady vidíte, že sílu máme. To jsou všechno lidé, kteří měli dneska nastoupit do práce,“ uvedl před davem shromážděných řidičů šéf odborů Autobusů Hranečník Petr Smital.

Do šesti ráno vyjelo z Hranečníku asi čtyřicet autobusů. Běžně se na trasu ve všední den vydává přes sto řidičů. Tyto počty se budou upřesňovat. „To jsou lidé, kteří se bojí, protože mají smlouvy na dobu určitou nebo nějaký vykřičník nad sebou. Takže ti byli donuceni účastnit se práce,“ konstatoval k nestávkujícím řidičům Smital. „Ti, co se nebojí, stojí tady,“ zdůraznil.

Stávka nespokojených řidičů probíhá prozatím pokojně, k žádným potyčkám mezi stávkujícími a nestávkujícími nedošlo. Stávkující pokřikují na řidiče, kteří vyjíždějí na směnu, slova jako hanba či fuj.

„Jsme schopni obnovit autobusový provoz do půl hodiny, čekáme na nabídku. Stávka je neomezená. Jsme rozhodnuti nejet ani dnes, ani zítra, ani v sobotu, ani v neděli,“ dodal ráno Smital.

Za shromážděnými řidiči přišel ráno i ředitel společnosti DPO Roman Kadlučka. Poděkoval jim, že jejich protest probíhá kultivovaně. „Jsme pořád jedna firma, ať to dopadne dobře nebo špatně, budeme pořád spolupracovat,“ řekl Kadlučka řidičům.

SITUACE PŘED PŮLNOCÍ: Odbory čekají stovky stávkujících, nevyjedou hlavně autobusáci

Ještě v úterý objížděl ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka spolu s náměstkem primátora pro dopravu Alešem Boháčem jednotlivá střediska, kde mluvili se zaměstnanci. Rozhovorů, které byly na některých pracovištích pořádně bouřlivé, se zúčastnili i členové odborů.

K žádné zásadní změně ale nedošlo. Stávku odboráři neodvolali.

„Skutečný vliv rozhovorů se ale možná projeví ve středu. Třeba si někdo řekne, že sice podepsal papír se souhlasem se stávkou, ale rozhodne se, že stávkovat nebude,“ konstatoval mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Na tom, kolik zaměstnanců totiž skutečně nastoupí na směnu, bude záležet, jak bude zajištěna doprava ve městě. Naplánováno je, že autobusy a tramvaje budou po dobu stávky jezdit podle nedělního jízdního řádu. Posíleny by měly být páteřní linky vedoucí městem, to je tramvaje číslo 1, 2, 8, 17. Tramvaj číslo 4 přitom má dočasně po dobu stávky prodlouženou trasu, a to až na hlavní nádraží.

Podobně linka číslo 9 má zajíždět až na zastávku Vřesinskou. Trolejbusové dopravy by se stávka téměř dotknout neměla. V následujících dnech, pokud bude stávka pokračovat, by měla doprava fungovat podobně, jak to vedení dopravního podniku naplánovalo na středu.

Odboráři v úterý dokončovali přípravy na stávku, svůj boj za vyšší platy nehodlají vzdát. Počítají, že se do stávky zapojí stovky lidí.

„Lidé jedou s penězi na doraz, hlavně dělníci. Znám řidiče, který si po směně chodí přivydělávat za kasu do supermarketu, aby uživil rodinu. A zvýšení platu, které nám nabízejí, je urážející,“ konstatoval předseda odborů DPO Ivo Protivínský.

Odbory žádají, aby zaměstnancům vzrostly tarifní mzdy o pět procent, což by znamenalo zvýšení průměrné mzdy asi o 1800 korun. Zaměstnavatel navrhuje 1,5 procenta, tedy asi 340 korun měsíčně navíc.

Lékaři a sestry Vítkovické nemocnice vyrazí do práce na kole
Plánovanou stávku ostravského dopravního podniku vyřešili zaměstnanci Vítkovické nemocnice po svém. Do práce vyrazí na kole. Vedení nemocnice vyhlásilo soutěž, ve které si každé oddělení sestaví svůj cyklotým, ten nejpočetnější získá basu šampaňského.

„Do akce se zapojily desítky zaměstnanců, věřím, že lidé pochopí, že cestování na kole může mít své výhody. Jednou z nich je i fakt, že si zaměstnanci ve středu nebudou muset dělat hlavu s parkováním,“ uvedl ředitel Vítkovické nemocnice Petr Uhlig s tím, že s problémem nedostatku parkovacích míst bojuje nemocnice dlouhodobě, zvláště nyní v době celkové rekonstrukce vnějšího areálu.

MIROSLAVA CHLEBOUNOVÁ
MARTIN PLEVA
IVA HAVLÍČKOVÁ

Související články:Ostrava zažije dosud zřejmě největší stávku MHD

Odbory DPO chystají stávku. Dopravě hrozí kolaps

Řidiči MHD v Ostravě budou stávkovat