„Rozhodli jsme se, že stávku podpoříme symbolicky. Ve vozidlech pouze rozmístíme letáčky s informacemi a podobně. Nechceme totiž zvyšovat ztráty podniku, které vznikly naší nedávnou stávkou za vyšší mzdy,“ sdělil za odboráře DPO Čestmír Pokojský.
Doplnil ale, že pokud v budoucnu dojde ke generální stávce, jsou připraveni se do ní zapojit na sto procent.
„I my jsme doporučili odborům, aby z důvodů ztrát, které vznikly šestidenní stávkou, zvolili pouze symbolickou formu,“ reagoval ředitel DPO Roman Kadlučka.
Dodal, že podle předběžného sčítání činí ztráta za nedávnou šestidenní stávkou sedmdesát milionů korun, kromě ušlých tržeb jde zejména o penále za nevypravené spoje.
V Ostravě tak stávku pravděpodobně pocítí pouze cestující, kteří by chtěli využít služeb Českých drah. Vlaky nepojedou od třetí hodiny ranní.
Praha - Odbory vyhlásily na pondělí od 3:00 stávku v dopravě proti vládním reformám. Zastavit by se měla městská doprava v Praze, Brně a možná i dalších městech.
Vlaky v celé ČR by neměly jezdit do 16:00. V metropoli a na hlavních silnicích by měly být blokády. Oznámilo to v pátek vedení Koalice dopravních odborových svazů (KDOS), která protest pořádá. Premiér Petr Nečas (ODS) novinářům řekl, že odstoupení od reforem nepřichází v úvahu, o jejich parametrech se dá ale jednat.
"Podle odborů by nejlepšími reformami nebyly vůbec žádné reformy," uvedl Nečas. Právo na hájení zájmů stávkou respektuje, nemůže prý ale respektovat, "když si někdo bere své spoluobčany jako rukojmí".
Kolik lidí by se mohlo v pondělí do odborářského protestu zapojit, není zatím jasné. I když je stávka časově omezená, odboráři hodinu jejího ukončení neohlásili. "Den má 24 hodin," uvedli. Dodali, že o případném konci rozhodnou a včas termín oznámí.
Odboráři požadují stažení zdravotnické reformy, jinou podobu reformy penzí i zachování daňového zvýhodnění benefitů. "Ke stávce nás dohnala vláda," přečetl z prohlášení KDOS prezident federace strojvůdců Jindřich Hlas. V textu dopravní odbory uvedly, že vláda nechce vysvětlit, proč reformy obsahují jen škrty, nebrání mrhání peněz a účinně nebojuje proti korupci. Vládní reformní záměry označily za nespravedlivé, podle nich poškodí většinu obyvatel. Dopravní koalice prý vyčerpala všechny možnosti vyjednávání.
Foto: Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Jaroslav Zavadil na tiskové konferenci uspořádané 10. června v Praze, na které vedení Koalice dopravních odborových svazů vyhlásilo na pondělí stávku v dopravě proti vládním reformám.
Autor: Deník/Martin Divíšek
Protesty už nelze zastavit
KDOS, která zastřešuje 13 odborových svazů, podporují obě velké centrály. Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS), která je největší odborovou centrálou v zemi, podle svého šéfa Jaroslava Zavadila vyhlásila stávkovou pohotovost. Předák dodal, že "pokud bude arogance vlády stoupat", může pohotovost přerůst ve stávku a další akce. Podotkl, že protesty už není možné zastavit.
Asociace samostatných odborů (ASO) chystá blokády na silnicích po republice i v metropoli, řekl její předseda Bohumír Dufek. "Praha má několik páteřních komunikací. Můžete počítat, že tyto páteřní komunikace to zasáhne. Samozřejmě i s tím, že provedeme pochod celou Prahou, abychom ukázali vládě, že nehodláme ustoupit," uvedl Dufek. Dodal, že do blokád se zapojí i členové hornických odborů, těžbu to ale neovlivní.
Ministr dopravy Radek Šmerda očekává hlavní dopravní problémy na jižní spojce, pražském okruhu a magistrále. Policie bude podle něj podnikat opatření, aby lidé byli stávkou postiženi co nejméně. Situaci budou monitorovat tři vrtulníky.
Náhradní doprava jen částečně
Zastavit by se v pondělí měla podle předáků městská doprava v Praze a Brně, od 15:00 do 16:00 ve Zlíně a Otrokovicích. O pořádání stávky jednají také odboráři v dalších městech. Podle šéfa odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka vlakynepojedou v celé zemi.
Šéf odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša uvedl, že by se provoz na dráze měl obnovit po 16:00. Řekl, že odbory jednají o mezinárodních rychlících. Po 03:00 by je nechali odjet do ciziny.
Vedení Českých drah uvedlo, že kvůli rozsahu stávky není možné zajistit náhradní dopravu. Jízdné by se ale mělo podle určitých pravidel kompenzovat.
Výběr větších stávek v dopravě v ČR
8. března 2000 - Výstražná patnáctiminutová stávka Asociace samostatných odborů (ASO) způsobila zpoždění 101 vlaků. Podle ČD se většina zaměstnanců společnosti od stávky distancovala. Stávku vyhlásila ASO na protest proti údajnému neřešení sociálních problémů.
3. února 2003 - Uskutečnila se stávka řidičů pražských tramvají organizovaná Federací řidičů tramvají. Protestující si chtěli vymoci stejné podmínky, jako měli řidiči autobusů, a chtěli odvolání tehdejšího generálního ředitele dopravních podniků Milana Houfka. Z 80 procent řidičů odhodlaných stávkovat jich nakonec zůstalo ve stávce 30 procent. Veřejná doprava nebyla narušena. Stávku provázel spor, protože dopravní podnik si najal na bezpečnostní agenturu, která bránila stávkujícím, aby blokovali vozovny.
21. června 2004 - Ranní stávky v MHD se v Praze zúčastnilo přes deset procent řidičů autobusů, takže se cestujících významněji nedotkla. Na protest proti vládnímu návrhu silničního zákona stávkující od 08:00 na 20 minut přerušili dopravu.
16. března 2006 - Půlhodinová polední stávka strojvedoucích na železnici ovlivnila pravidelnost železničního provozu jen minimálně. Zastavením provozu strojvůdci protestovali proti tomu, že by podle připravovaného zákoníku práce mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací.
24. června 2008 - Hodinová výstražná stávka proti reformám kabinetu Mirka Topolánka pořádaná ČMKOS se dotkla i dopravy. Největší dopady měl hodinu a čtvrt trvající protest strojvůdců, kteří ve 13:00 zastavili vlaky po celé ČR. Podle Českých drah stálo zhruba 80 procent všech spojů, tedy asi tisíc vlaků. V mnoha městech nejezdila hromadná doprava - největší rozsah měla stávka asi v Brně, autobusy, tramvaje či trolejbusy nejezdily různě dlouho i v Ostravě, Opavě, Ústí nad Labem a dalších městech. Naopak pražská MHD většinou fungovala.
IVA HAVLÍČKOVÁ + ČTK