Na Letišti Leoše Janáčka má svou trafiku Relay otevřenou už bezmála patnáct let. Šestapadesátiletý Ivo Bryš trafiku otevíral se svou paní ještě v původní odletové hale. Od té doby je letecká přeprava na vzestupu, z letišť se stávají malá obchodní centra, ale jeho živnost v Mošnově má sestupnou tendenci.

„Mimo sezonu je to tady pro nás vyloženě přežívání. Už tolikrát jsme to tady chtěli vzdát… neoplatí se to. Ale co teď začínat nového a ani ve městě to s trafikou zkoušet nechceme, tam už je jich dost a lukrativní lokality jsou vesměs podchyceny,“ říká trafikant, podle nějž byly kšefty před deseti lety, kdy propad mošnovského letiště vůči konkurenci ještě nebyl razantní, mnohem větší.

Podvědomě Bryš přitakává výsledkům výroční zprávy, podle níž se počet cestujících po změnách na letišti v posledních měsících zvedl, ale zároveň dodává, že nebýt letů do Londýna s Dubají, trafiku ani další podniky lidé na letišti už nenaleznou.

PŘIDEJTE VÍCE LETŮ

Pořád si myslím, že na takové letiště je ten výčet letů hodně slabý a mohlo by být využívané mnohonásobně více. „Bohužel jim ujel vlak, to víme všichni. Je to jednoznačně chyba někdejšího vedení. Každý tady opakuje ‚Polsko, Polsko‘, ale řešme Ostravu!“ pouští se trafikant do rozboru příčin promrhaného potenciálu letiště.

To je momentálně dotované krajem, neb rok co rok končí v provozních ztrátách. „Všichni chtějí, ať tady jako trafika jsme, ale nemyslete si, i my bychom uvítali, aby nás někdo dotoval. Kromě léta je to bída,“ naznačuje Bryš, který se čas od času setkává i s nasupenými zákazníky, kterým podle něj vadí řada věcí.

„Třeba parkování, to, že v sobotu večer je zavřená směnárna nebo tu už lidé neseženou teplé jídlo. Ale kdo tady v těch podmínkách bude ty zaměstnance platit?“ táže se trafikant, podle nějž jsou to jen druhotné problémy v pozadí a důležité je vyřešit, ať se letiště takzvaně „rozlétá“. Mimo sezonu by uvítal dvě tři pravidelné destinace. Avšak do Mošnova se nikdo nehrne.