Právě zástupci estonské aplikace propojující řidiče s cestujícími včera prostřednictvím tiskové zprávy potvrdili, že Taxify čelí v Ostravě systematickému pokutování ze strany místních úřadů, dále také zastrašování, fyzickému napadání a poškozování majetku řidičů a probíhajícímu exekučnímu řízení.
Pokud se způsob chování k partnerským řidičům a společnosti samotné v blízké době nezmění, nezůstane Taxify žádná jiná možnost než se z Ostravy stáhnout a nadále působit pouze v Praze.
„Ve všech českých městech, ve kterých fungujeme, jsme svědky velmi vřelého přijetí jak ze strany cestujících, tak řidičů. Bohužel ani v jednom z nich jsme se nesetkali s podporou ze strany místních úřadů, přestože obyvatelé těchto měst jasně ukazují, že chtějí používat moderní, cenově výhodnější a transparentní přepravní alternativy. Nedovolíme, aby byli řidiči, kteří naši aplikaci využívají, opakovaně fyzicky a slovně napadáni. Nechceme je těmto útokům nadále vystavovat, a proto velmi vážně přemýšlíme o ochodu z těchto měst,“ uvedl Roman Sysel, šéfa Taxify pro Českou republiku a Slovensko.
Kromě Ostravy mají podobné problémy také v Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích.
„Velmi by nás mrzelo, pokud bychom tato města museli opustit. Uvědomujeme si totiž, že náš případný odchod nebude znamenat nic jiného než zakonzervování starých pořádků, které jsme se celou dobu snažili změnit,“ uvedl Sysel.
Sám věří, že Česká republika bude následovat Slovensko, kde se podařilo zákonodárcům změnit legislativu.
„V minulých dnech byla na Slovensku schválena legislativa, která zahrnuje moderní technologie, dereguluje trh osobní přepravy a umožňuje svobodný výběr služby spotřebiteli. Jejich nový zákon se inspiroval Estonskem a přišel s kompromisním řešením pro nové platformy i stávající tradiční taxislužby. Nastavuje jednoduché, jasné a jednotné požadavky, které všichni řidiči musí splnit. Je nutné podotknout, že už před přijetím této legislativy byly slovenské úřady velmi nakloněny novým službám a s podobně odmítavým přístupem jako v ČR jsme se na Slovensku nikde nesetkali. Věříme, že zmíněnými zákony se budou inspirovat také čeští zákonodárci, s kterými jsme již nyní v kontaktu a spolupracujeme s nimi na tvorbě nového zákona, a co nejrychleji přijmou zákon, který zohlední moderní technologie a zruší nepotřebnou byrokracii. Věříme, že v České republice nakonec zvítězí zdravý rozum a že čeští zákonodárci nepodlehnou nátlakovým skupinám, které existenci moderních platforem odmítají,“ dodal v tiskovém prohlášení Roman Sysel.
Taxify začala v Česku fungovat v srpnu 2015. V Praze podle údajů společnosti využívá aplikaci několik stovek aktivních řidičů. V dalších městech včetně Ostravy začala služba fungovat od letošního července.
Od samého počátku čelí společnost několika žalobám. Taxify třeba nesmí podle verdiktu soudu z minulého týdne jezdit ani v Praze, dokud nebude dodržovat zákonné podmínky pro taxi. Rozhodl o tom Městský soud v Praze, podle kterého firma provozuje přepravní služby, a musí tak dodržovat zákonné podmínky pro taxikáře. Rozhodnutí není pravomocné, estonská firma se proti rozhodnutí odvolat.
Advokát Taxify Matěj Krupa uvedl, že společnost s rozhodnutím nesouhlasí a odvolá se. Služba tak bude v Praze působit i nadále, rozhodnutí totiž není pravomocné. Společnost nadále trvá na tom, že je jen platformou a je zodpovědná pouze za vývoj a provoz aplikace.
„Společnost nadále trvá na tom, že je jen platformou a je zodpovědná pouze za vývoj a provoz aplikace,“ uvedl Krupa.
Podle Krupy je případ složitý a lze očekávat, že se případ může dostat až k Nejvyššímu soudu. Soud podle něj poskytl právní ochranu nároku taxikářských lobby, která nereflektuje vývoj moderních technologií a snaží se zachovat současný stav, který jim vyhovuje.
„Naše služba je natolik pokroková, že není možné dále lpět na starých pořádcích a je potřeba se dívat vpřed. Myslíme si, že to je ta cesta, kudy by osobní doprava měla do budoucna směřovat,“ dodal Krupa.
V Ostravě registruje magistrát v poslední době zvýšený zájem o taxikářské licence. „V nich není informace, pro jakou službu řidič bude jezdit. Předpokládáme ale, že většina bude pro Taxify,“ řekla pro ČTK mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.
Pražští taxikáři na protest proti působení Uberu a Taxify v hlavním městě několikrát blokovali dopravu. Uber reagoval na situaci mimo jiné i tím, že v Praze nově přijímá řidiče pouze s platnou taxikářskou licencí. "Změnili jsme přístup, jakým podnikáme. Po celém světě, včetně Prahy, bychom se rádi stali partnerem města a posílili spolupráci s taxi službami. S českými úřady např. již v rámci platného Memoranda o porozumění pracujeme na zvýšení finanční transparentnosti a nově přijímáme pouze řidiče s platnou taxikářskou licencí," uvedl zástupce společnosti Uber pro ČR.