A jak zní správná odpověď? Letos je v Ostravě v provozu 153 veřejných telefonních automatů a příští rok jich ubyde dalších dvacet až třicet. V celé republice pak zůstává v provozu přibližně devět tisíc veřejných telefonních automatů (VTA).

Zdroj: Deník/Lukáš KaboňJEDINÝ PROVOZOVATEL

Všechny provozuje O2 Czech Republic. Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení této společnosti vysvětlila, že telefonní budky zažívaly svou zlatou éru ve dvou různých obdobích.

„Nejprve to bylo v období Československé socialistické republiky, tehdy zejména kvůli nedostatečnému počtu a kapacitě telefonních ústředen. Na přidělení telefonu do svých bytů tehdy museli lidé čekat celou řadu let. Druhý vrchol nastal po polovině 90. let minulého století tehdy vzrostl počet veřejných telefonních automatů až na přibližně 30 tisíc," upřesnila Kateřina Mikšovská.

V samotné Ostravě bylo v roce 2001 celkem 660 telefonních automatů, v roce 2006 jejich počet klesl na 563, před pěti lety jich bylo už jen 324. V celém Moravskoslezském kraji pak v roce 2001 bylo 2764 veřejných automatů, letos je jich v provozu už jen 622.

PROČ UBÝVAJÍ?

Hlavním důvodem rušení telefonních automatů je podle Kateřiny Mikšovské neefektivnost jejich další údržby.

„Snižování počtu veřejných telefonních automatů je přitom přirozený proces. Stále více lidí dnes vlastní mobilní telefon, a proto ani nevyužívají možnost volat z telefonní budky," vysvětlila Mikšovská.

Při rozhodování o tom, zda bude některý z automatů zrušen, přihlíží O2 i k dalším kritériím, například jestli je automat umístěný na zdi či je součástí telefonní kabiny nebo jestli jsou s provozem veřejného telefonního automatu spojené nějaké zvýšené náklady, například kvůli vandalismu.

AUTOMATY POD DROBNOHLEDEM

O každém telefonním automatu má společnost O2 přesné informace.

Například o tom, kolik z konkrétního telefonního automatu bylo uskutečněno hovorů, kolik peněz je v kasičce či jestli je automat v pořádku nebo je třeba jej opravit.

„Každý přístroj se totiž v pravidelných intervalech hlásí na centrálu a my tak můžeme celou síť monitorovat. Využití telefonních budek je závislé na tom, kolik obyvatel spadá do ,rajonu budky´. A to je samozřejmě nejvíce v největších městech. Nejvytíženější automaty jsou obecně v turisticky exponovaných oblastech a na nádražích. Konkrétní informace o tom, jak moc je který telefonní automat vytížený, ale nesdělujeme. Právě tyto přístroje se totiž stávají nejčastějším terčem zlodějů a vandalů," dodala mluvčí Kateřina Mikšovská.

VYBUDUJÍ WI-FI HOTSPOT?

Mluvčí O2 na dotaz také vysvětlila, jak by mělo v praxi vypadat využití telefonní budky, kterou chystá Brno-střed. „Týká se to ale nových nerezových telefonních automatů. Ty nejsou v našem majetku, ale vlastní je brněnský magistrát. V tuto chvíli je v centru Brna sedm dvojic těchto automatů. Pravděpodobně by došlo k tomu, že jeden z dvojice automatů zrušíme a na jeho místě pak Brno vybuduje na vlastní náklady buď informační terminál, dobíjecí stanici nebo wi-fi hotspot. Výhoda těchto budek je i v tom, že mají v sobě už přívod elektřiny a jsou napojené na naši síť, takže je může město využít k různým účelům," vysvětlila Mikšovská.

KAM LIDÉ VOLAJÍ?

Z veřejných telefonních automatů zhruba dvě třetiny lidí volají do mobilní sítě. Zhruba 16 procent pak telefonuje na předplacené karty bezplatná čísla, do pevné sítě volá pět procent. K volání do ciziny pak využívají veřejné automaty tři procenta volajících.