Na základní škole Ivana Sekaniny v Ostravě-Porubě se v pondělí vrátilo do školních lavic bezmála dvě stě dětí. Ty nejmladší k testování na covid-19 doprovodili rodiče, starší děti za pomoci videa prováděly testování samy.
„Jé, ty jsi ale vyrostla,“ povídá jedna z dívenek třetího ročníku. „No, už jsem tě přerostla o hlavu!“ odpovídá kamarádka. Před základní školou Ivana Sekaniny v Ostravě-Porubě je k zaslechnutí rozhovor, který by spolu kamarádky za normálního stavu vedly možná po letních prázdninách. Nyní se však pořádně neviděly ještě déle.
Zatímco si dívky povídají, ve školní jídelně už po půl osmé ráno na židlích sedí 14 prvňáčků z 1.B i s jejich rodiči. Dospělí jim přišli asistovat při povinném testování před začátkem výuky. Po nutných procedurách následuje patnáctiminutové čekání na výsledky. „Tak co bychom zatím mohli dělat?“ vybízí děti k součinnosti paní učitelka. Nápad malé Jasmínky hrát na honěnou je samozřejmě zavržen, děti si čas krátí slovními hříčkami.
Čekání na výsledek testu: co takhle zahrát si na honěnou?
Jasmínina maminka Pavla Bulabi mezitím komentuje „netradiční 1. září“ své dcerky. „Jsme rádi, že děti konečně chodí do školy. Už nás nebavilo být pořád doma – rodiče ani děti,“ říká žena, které testování dětí nevadí a bere ho jako nutnost k návratu do školních lavic. „Jasmínka byla doma už před Vánocemi, ve škole vlastně byla asi jen měsíc,“ ohlíží se v čase Pavla Bulabi, podle níž dcera distanční výuku zvládla výborně. „Paní učitelka děti šikovně zapojila, Jasmínka si sama zapínala počítač, spustila program a vyřešila i občasné technické potíže,“ komentuje Bulabi technickou zdatnost dcery.
Žáci ZŠ Sekaniny provádějí antigenní testy, 12. dubna 2021 v Ostravě. Podmínkou pro účast na vyučování byl negativní test na přítomnost viru COVID-19. Rodiče pomáhají s testováním svých dětí.
Celá 1.B je, stejně jako poté i další třídy, negativní a může se přesunout do školy k výuce. „Vítám, že jsou děti zpět ve škole, ale nesouhlasím s jejich neustálým testováním,“ říká při odchodu z jídelny maminka malé Viktorie Lucie Bočková. Také podle ní dcera zvládla domácí výuku na výbornou a po měsících strávených doma se dětem začalo tolik stýskat, že nastala situace mnohdy nevídaná i v září. „Viktorka se tolik těšila na návrat, že nemohla ani dospat. Těšila se na kamarády, na paní učitelku, na všechny a na všechno,“ vypráví Lucie Bočková.
Zatímco prvňáci měli při testování k ruce rodiče, žákům třetích a posléze i pátých ročníků pomáhají vždy hned tři pedagogové. Starší děti už testování podstupují v multimediální učebně, kde jim paní učitelka pouští video návod. Většina z dvanácti dětí z 3.C bere testování zvesela; smějí se tomu, jak je vatová tyčinka šimrá v nose.
Snad jen jeden chlapec ji zatlačil příliš daleko a poukazuje na krvavou stopu na tyčince. „Pro můj nos to bylo nepříjemné,“ svěřuje se následně své učitelce. Také zde jsou všichni negativní a mohou se tak přesunout do kmenové třídy. Další testování čeká děti zase ve čtvrtek, příští týden pak budou doma a prostřídají se se zbylými ročníky, aby ve škole byla vždy jen polovina tříd.