V prodejně Yogi v Ostravě zaznamenávají velkou poptávku po velkých deskových hrách, stejně tak jsou „v kurzu" i hlavolamy.

„Hlavně se lidé ptají na tradiční české hlavolamy, často i ty vyrobené ze dřeva. Patří mezi ně i ježek v kleci. Máme regionálního dodavatele hlavolamů a zájem je opravdu obrovský," odpověděl prodavač v obchodě Yogi v Nádražní ulici.

K tématu>> Za vánoční dárky, výzdobu, jídlo a stromeček letos Češi hodlají utratit v průměru 7700 korun.

>> Většina výdajů bude směřovat na dárky. Jen za ně chtějí lidé utratit v průměru 4900 korun, což je o 250 korun víc než loni.

>> Mezi nejčastější dárky bude patřit kosmetika (71 procent), oblečení (51 procent) a knihy (44 procent). Velice často chtějí lidé svým blízkým darovat parfém (39 procent). Každý pátý plánuje nakupovat vybavení do domácnosti či kutilské potřeby. Mezi oblíbené předměty k obdarování bude patřit také spodní prádlo (18 procent) a šperky a hodinky (17 procent).

>> Pětina lidí hodlá udělat svým blízkým radost finanční hotovostí.

>> Dárky pro děti tvoří nejčastěji od 30 do 70 procent celkových nákladů na dárky.

Zdroj: průzkum agentury Stem/Mark

Lovec duchů, Chrono Bomb i kouzelní Zelfové

Podle Aleny Huškové, manažerky Sparkys, letošním vánočním nákupům dominují hry jako Lovec duchů, Chrono Bomb, v případě dívek pak kouzelní Zelfové, mazlíčci Pet Parade. „Klukům rodiče nakupují RC auta Aligátor nebo Vortex či playset s Roboželvou. S tím si ale vyhrají jak holky, tak kluci," uvedla Alena Hušková ze Sparkys.

Pavla Hobíková z Globusu sdělila, že hitem letošních Vánoc bude stavebnice Lego a autodráhy. Trefou do černého budou podle ní také různé společenské hry a 3D puzzle, a to hlavně vzdělávací a kreativní vzdělávací sady.

„Velký zájem je také o dřevěné edukativní hračky. V posledních letech je také stále patrný rostoucí zájem o tablety a chytré telefony. Tento sortiment si pod stromečkem přeje najít i čím dál více dětí," upřesnila Pavla Hobíková.

Dospělí zákazníci podle ní také více investují do designových domácích spotřebičů. „Pod stromečkem ani v letošním roce nebudou chybět takové klasiky, jako jsou sportovní vybavení, in-line a lední brusle či jízdní kola. Mezi novinky patří také ponča v několika různých vzorech a materiálech, které jsou už od podzimu velký hit, a také dámské a pánské kožené peněženky už v dárkových baleních," dodala Pavla Hobíková.

V prodejnách Datart v prosinci zákazníci zatím nejvíce nakupovali mobilní telefony, herní konzole Playstation 4 a Xbox, notebooky, outdoorové kamery, velké TV či powerbanky. „Letos nakupují lidé více a utrácejí za kvalitnější a luxusnější výrobky. Oproti loňsku nejvíce stoupl zájem o chytré hodinky a automatické kávovary," upřesnila manažerka Datart International Iva Pavlousková.

Internetové obchody?

V internetových obchodech jsou stále velmi populární klasické hračky, ať už třeba dřevěné hračky nebo kultovní Lego.

„Nejvíce se každoročně mění preference zákazníků v oblasti chytré elektroniky. Oproti loňsku tak Mall.cz registruje zvýšený zájem o herní konzole. Z konzolí se postupně stává zábava pro celou rodinu, například díky pohybovým senzorům," uvedla Michala Gregorová z Mall.cz.

Naopak v útlumu je podle ní poptávka po tabletech, roste jen v oblasti tabletů s větší obrazovkou (10 a více palců) s Windows a dokovací klávesnicí dají se totiž využít jako notebook i tablet.

Ředitelka Slevomatu Marie Chytilová uvedla, že nárůst prodejů je obrovský a trvá už několik týdnů. „Oblíbených dárků a kategorií je hned několik. Pro děti jsou to beze sporu stále hračky. Například velice oblíbené je Lego," odpověděla Marie Chytilová s tím, že letos se objevilo hned několik nových fenoménů.

Jedním z nich je zdravé stravování. „Ženy stále více nakupují biopotraviny, takzvané superpotraviny, jako chia semínka. U mužů je pak trendem nakupování módních doplňků s motivem komiksových hrdinů a zároveň s tím se projevuje i obrovská poptávka po adrenalinových zážitcích přelety balonem, lidský prak, letecké simulátory, škola smyku a podobně," dodala ředitelka Slevomatu.

Únikové hry

Dalším fenoménem, který je letos v Česku patrný vůbec poprvé, jsou podle ní takzvané únikové hry, v angličtině známé jako Exit Games.

„Jedná se o hry, které pocházejí z Japonska, odkud se jejich obliba šíří do celého světa. V principu jde o to, že parta lidí je zavřená v místnosti, kde musí rozluštit šifry, hádanky a hlavolamy, aby se jim z místnosti podařilo během 60 minut uniknout. Tyto hry jsou navíc tematicky připravené Studená válka, atomový kryt, psychiatrická léčebna nebo pak Sherlock Holmes a podobně," vysvětlila ředitelka Slevomatu.