Někomu může skákání na trampolíně připadat jako bezduchá zábava či podivná sportovní aktivita. Opak je však pravda… „Přijďte si to zkusit…,“ lákala mě majitelka trampolínové arény v Ostravě-Kunčicích Enha Freestyle Iveta Kohútová.

Nové hale plné skákajících nadšenců všech věkových skupin jsem nakonec neodolala. Doprovod mi dělal můj čtrnáctiletý syn.

Oba musíme přiznat, že dobrá nálada nás opravdu dlouho nepustila. Ale také ještě dva dny poté jsme při každém běžném pohybu cítili svaly, o kterých jsme do té doby netušili, že je vůbec máme…

Kdy jste dostali nápad „přetavit“ starou tělocvičnu na Kolbenku?

Od počátku jsme nechtěli stavět halu na zelené louce, protože opuštěných objektů je v regionu celá řada. Když jsme poprvé navštívili budovu bývalého učiliště, ihned se nám zalíbila myšlenka vdechnout život zchátralému objektu a využívat tyto prostory k původním tělovýchovným účelům, k jakým byly navrženy.

Co vás k tomu přimělo a proč?

Nápad vytvořit sportoviště vznikl díky našim dětem, se kterými hledáme nové způsoby aktivního trávení času.

Kdo je Iveta Kohútová?
Narodila se v roce 1982 v Ostravě, je vdaná, má šestiletou Ninu a dvouapůlletého Matyáše. Studovala na HGF geovědní a montánní turismus a kulturní dějiny na OU. Pracovala jako letuška/stewardka u Fischer air a ČSA, poté jaké obchodní zástupkyně v soukromé čokoládovně. Nyní je tzv. pracující na mateřské dovolené. V dětství se krátce věnovala krasobruslení a gymnastice, do roku 2002 aktivně tanci v TS Akcent Ostrava. Dnes aktivně běhá okolo dětí, práce a domácnosti. Má ráda turistiku a lenošení na trampolíně…

K čemu je skákání na trampolínách užitečné? Na co všechno má vliv?

Skákáním podpoříte pohyb lymfy, a tím také detoxikaci vašeho organismu, zvýšíte aktivitu kostní dřeně produkující červené krvinky. Skákání zlepšuje reakční rychlost, rovnováhu a prospívá zraku, odbourává stres, podporuje dobrou náladu a zlepšuje kvalitu spánku, posiluje kosti, podle NASA prospívá kosmonautům po návratu z vesmíru, kde běžně ztrácejí až 15 procent svalové a kostní hmoty. Americká vláda používala trampolíny na trénování koordinace a orientace pilotů ve druhé světové válce. Trampolíny v rámci tréninku využívají pro zlepšení rovnováhy profesionální snowboardisté, lyžaři, hokejisté a spousta dalších profesionálních sportovců. Je nějaký recept, jak dobře skákat? Jak postupovat?

Základním pravidlem je nepřeceňovat své síly a nesnažit se skočit za každou cenu triky, které skáčou zkušení skokani a parkouristé na youtube. Také určitě doporučujeme se před skákáním protáhnout, a připravit tak organismus na skákání. Stejně tak je důležitý i závěrečný strečink.

Na co by si začátečník měl dát určitě pozor?

Pokud si k nám přijde zaskákat návštěvník jakéhokoli věku, určitě by měl dbát předchozích rad. Obecně také doporučujeme dopad na obě nohy, minimalizovat dopady na jiné části těla a zpevnit tělo při dopadu. Také by se měl připravit na markantní zlepšení nálady, protože díky opakovanému, byť krátkému stavu beztíže zažijete nebývalý příval endorfinů.

Kdo k vám dochází? Komu jsou trampolíny určeny?

Trampolíny jsou vhodným sportem jak pro ty, kteří se chtějí při sportování bavit a u toho spálit mnoho kalorií, tak pro různé sportovce. Trampolíny zlepšují vytrvalost, koordinaci, motoriku a orientaci v prostoru. Navštěvují nás nejrůznější sportovní skupiny od gymnastů, krasobruslařů, tanečníků, hokejstů po tenisty a vodníakvabely.

Naučí se u vás skákat i ti, kteří se chtějí věnovat parkouru? A jinému sportu?

Určitě ano. Díky molitanové jámě mohou zájemci o parkour bezpečně nacvičovat triky, na které by si v terénu netroufli. K bezpečnému tréninku jim pomohou naši zkušení trenéři z řad parkouristů.

Co ho u vás lektoři naučí?

Zájemci se u nás naučí základní technice skoků a bezpečnému zvládnutí základních cviků (sedy, vruty, lehy a jiné). Šikovní skokani poté přecházejí k saltům za asistence trenéra.

Povězte něco o trampoterelaxaci…

Cvičení na trampolíně má významné relaxační a pod vedením terapeuta také terapeutické účinky. Zlepšuje kardiovaskulární činnost, odstraňuje napětí a křečovitost, a má silný antistresový účinek. Napomáhá rozvoji přirozených motorických dovedností, zejména u dětí s DMO, s autistickým spektrem i Downovým syndromem. Podporujeme denní stacionář Čmeláček, který se svými klienty patří k pravidelným návštěvníkům našeho sportoviště.

Co chystáte do budoucna?

Plánujeme rozšíření prostor, tak aby u nás našli vyžití jak malí skokánci, tak velcí skokani. Pro parkouristy pak připravujeme prostory, kde budou moci bezpečně nacvičovat nové triky, a to nejen na tram- polínách… Protože chceme být našim návštěvníkům blíž, rozhodli jsme se pro nový název, který lépe vystihuje lokaci sportoviště. Místo Kolbenky se již jmenujeme ENHA FREESTYLE. Informace o kurzech a novinkách, stejně jako rezervacích, mohou návštěvníci nalézt na stránkách www.enha.cz.