Nová vozidla ale budou zhruba rok skladována v depu Dopravního podniku v Ostravě, než se dokončí výstavba kolejové tratě ve Washingtonu, řekl předseda představenstva a generální ředitel Inekon Group Josef Hušek.

"Tramvaje pro Washington jsou součástí kontraktu v objemu 18 milionů dolarů (necelých 400 milionů korun), který jsme podepsali v roce 2004," dodal. Odvoz washingtonských tramvají, které si zákazník v těchto dnech převzal, se podle Huška protáhne kvůli změně původního záměru. "Problém je v tom, že původně chtěli koupit starou železniční trať, která nebyla používána. Pak se vlastníci rozhodli, že trať prodají a projekt se změnil. Tramvaje budou ve Washingtonu jezdit po normálních ulicích," poznamenal.

První tramvaje na americký trh firma prodala koncem devadesátých let do Portlandu. Další tři vozy tam dodala i loni. Poslední tři tramvaje podle Huška poputují do o prázdninách do Seattlu. Ostravští výrobci tramvají nyní mají více zakázek v zahraničí než v Česku. Tramvajový trh u nás je totiž zablokován dlouhodobými kontrakty Škody Plzeň pro Prahu a Brno.

Tramvaje pro Washington zůstanou v depu DPO asi jeden rok. "Budou zde skladovány jako provozuschopné. Každý měsíc je tedy napojíme na síť a vyzkoušíme některé jejich funkce," uvedl šéf představenstva a generální ředitel IT Josef Dvořák. Na americký trh prodává firma tramvaje, které mají dveře na obou stranách, jsou klimatizované, jinak vybavené a barevně odlišené na každé straně vozu.

INEKON GROUP je českou soukromou společností, majoritu v ní má předseda představenstva Josef Hušek. Kromě výroby a prodeje kolejových vozidel se zabývá chemií a vývozem investičních celků. Její dcera INEKON TRAMS byla založena v roce 2001 jako společná firma s Dopravním podnikem Ostrava (DPO), tehdy ještě pod názvem DPO INEKON, loni INEKON GROUP odkoupil od Dopravního podniku Ostrava akcie a firmu zcela ovládl.