Oficiálně se u nás jóga necvičila, až počátkem osmdesátých let se stala součástí sport turismu. Vyznavači jógy se scházeli například na táborech a ve skupinách cvičili třeba na zelené louce. „Ve Vlašském Meziříčí to třeba policajti rozehnali pod záminkou výskytu infekce. Když jsme to měli ve dvaaosmdesátém roce ve Velkých Losinách, policajti tam přijeli a kontrolovali všem občanské průkazy,“ vzpomíná na těžké začátky jógy u nás Jiří. 

Jógu se jako oficiální cvičení snažil prosadit tehdejší tehdejší svaz Základní rekreační tělovýchovy – ZRTV.  „Snažili se to protlačit u tehdejšího šéfa tělovýchovy a sportu Antonína Himla, který si tvrdošíjně pletl jógu s judem, bylo to hodně těžké, ale nakonec se to podařilo,“ dodává s úsměvem Jiří.

Jóga začala být jako oficiální zájmová činnost, Jiří získal cvičitelský průkaz a začal ji předávat druhým. „Když už jsem měl ten cvičitelský průkaz, tak jsem to uváděl jako zvláštní metodu fyzického cvičení pro zdraví. Ale bylo sortiment lidí, kteří se to snažili prosazovat jako nějakou mystiku, což mi velice vadilo.  Hlavně ženské do toho prostě motaly pořád něco jiného, co v tom nebylo. A je fakt, že někteří takoví neoficiální cvičitelé tu, jakoby mystiku, podporovali a ty ženské na to letěly,“ pokračuje Jiří.

Uznává, že na jógu může mít každý jiný pohled a jinou teorii. „Já jsem se vždy držel toho, že natahováním a zbrzďováním určitých svalových skupin se zároveň ovlivňují vnitřní orgány v těle. Tak jsem to bral, a tak jsem to i učil. Je pravda, že jsou v józe některá cvičení, která dodnes nejsou úplně jasná. Na mysli mám jistá dechová cvičení. Některá jsem sice sám cvičil, ale netroufal jsem si je učit učit, protože ani v Indii, ve vlasti jógy, žádná škola jógy dechová cvičení, která se nazývají pránájáma, necvičí,“ doplňuje Jiří s tím, že pránájáma je příliš složitá, a také nebezpečná věc. „Nutné je také upozornit, že jóga není pro každého. Většinou funguje, ale u někoho nemusí.“ uzavírá bývalý cvičitel jógy. (ipa)

Téma jóga v úterním týdeníku

Na podzim je ideální čas udělat něco pro své zdraví, zlepšit si imunitu, a vyhnout se tak nepříjemným nachlazením a nemocem. K tomu je dobré otužování i pravidelné cvičení. Jak vám může pomoci například oblíbená jóga nebo saunování? Nenechte si ujít téma v regionálním Týdeníku, který vychází jako příloha Deníku v úterý 15. října.