„Který to je? Chci ho vidět, abych ho mohl nechat v noci proklít čarodějnicí…“ oslovil jeden z obyvatel ostravské staré Poruby starostu obvodu Petra Mihálika. Ten mu však nedokázal vyhovět, ani kdyby mohl a chtěl. Nikdo ze zástupců spolku Skalka (čítajícího tři členy) se včera v kinosále Střední školy prof. Z. Matějčka neukázal.
Anebo se k němu raději neznal. Zhruba stovka účastníků totiž byla naladěna, slušně řečeno, tuze nelibě. Poté, co autoři posudku EIA i úředníci z ministerstva životního prostředí uvedli, že prodloužená Rudná nebude životnímu prostředí vadit, dostali prostor občané… A vůči člověku dlouho mařícímu stavbu si nebrali servítky. „Kdo to blokuje? Řekněte nám to!“ vzal si Václav Dudek slovo jako první.
Lubomír Hýbl z Ředitelství silnic a dálnic ČR v Ostravě sdělil jméno „inženýra Richtára“ a přidal, že mu asi sekunduje jeho žena advokátka. Marta Lapčíková z Ministerstva životního prostředí ČR si posteskla, že je škoda, že dotyční osobně nedorazili.
„Richtára neznám a nemám ho ráda, aniž bych ho viděla. Pojďme do ulic - já teda jdu!“ nechala se slyšet Eliška Konieczná. Zuzana Bajgarová z pozice porubské místostarostky podotkla, že je jedno, kdo za to může, ale „stát má zodpovědnost za dokončení“ silnice nedostavěné kvůli dodatečně vloženému věcnému břemeni.
„Sám jsem slyšel, jak Richtár prohlásil, že dokud bude žít, nebude ta prodloužená Rudná stát,“ přidal se Petr Gajdáček. Hýbl k tomu podotkl, že inženýr architekt stavěl svůj dům v době, kdy se dávno o budování obchvatu Poruby vědělo. Zdůraznil také, že na vině je i „neskutečná legislativa ČR“ stranící občanským spolkům.
„Kolik dětí bylo v ulici 17. listopadu zraněno při nehodách? Kdo za to může? Konkrétní osoba! Připadá mi to jako z jiného světa,“ řekl bývalý náměstek ostravského primátora Lukáš Ženatý. Lapčíková z ministerstva moderující diskusi poté opět upozornila, že inženýr Richtár není přítomen a nemůže se těmto slovům bránit.
Prostor k vyjádření dostali i lidé, jimž na prodloužené Rudné něco vadí. Helena Podružková kritizovala chybějící protihlukovou stěnu na mostě nad ulicí 17. listopadu. Anna Pazděrová žádala o zákaz sjezdu nákladních automobilů z komunikace I/11 a taktéž z dálnice D1 směrem do Klimkovic Václavovic na silnici II/647.
Emotivně vyzněla řeč starosty Mihálika: „Zachraňte nás, naše děti a Porubu! Namísto posouzení vlivu stavby bychom měli posuzovat vliv nestavby.“ Když chtěl adresovat výzvu těm, kteří stavbu blokují a berou tím obyvatele obvodu jako rukojmí, docházela mu slova. „Ať se odstěhují!“ doplnilo ho za hlasitého aplausu publikum.
Potlesk sklidil Mihálik též za nápad, jak se spolkem Skalka naložit. „Když tvrdí, že zastupuje nás v Porubě, tak nás může do jeho řad vstoupit sto. Asi bychom tu jeho činnost docela změnili,“ prohlásil. Projednávání skončilo informací, že do třiceti dnů vyjde závazné stanovisko k vlivu prodloužené Rudné na životní prostředí.
Handrkování o 414 metrůKomunikace I/11 Ostrava na hranici s okresem Opava, kilometráž 14,1486 až 14,900. Přesně 414 metrů chybí dokončit ze silnice, o které se hovoří už od roku 1969. Když už se prodloužení Rudné ve směru na východ začalo konečně stavět, přišel na ministerstvo dopravy Vít Bárta se svými škrty. Pak přišly obstrukce hrstky lidí ze spolku Skalka a zablokování stavby takzvanými věcnými břemeny. Další trable vyvstaly se změnami stavebního zákona, kdy poslanci neschválili ustanovení, podle něhož by se mohlo stavět, a naopak odpůrci dostali možnost opět vyvolat proces EIA prověřit dopady na životní prostředí. V současnosti probíhá vyvlastňovací řízení na sporný pozemek.