Šest kilometrů 28. října a šest kilometrů Opavské ulice. Jednosměrně, v obou směrech pak celkem 24 kilometrů. Takovou plochu plánuje zmodernizovat město Ostrava, aby ze zmíněných ulic vytvořilo městský bulvár 21. století, nikoli tranzitní tah.

Záměr tehdejší vedení města představilo už v závěru minulého roku s tím, že vlajkovým sektorem celé proměny bude úsek od Divadla Antonína Dvořáka na Smetanově náměstí po konec Sadu Milady Horákové.

Vize proměny ulic 28. října a Opavská, Ostrava.Vize proměny ulic 28. října a Opavská, Ostrava.Zdroj: MAPPA

Mimo jiné je v plánu, že v budoucí nejmodernější části Ostravy kolem Domu kultury města Ostravy se bude jezdit třicítkou, chodci dostanou dvoumetrový chodník a cyklisté pruh jen o půl metru užší. Město kvůli čtyřhodinové dopravní špičce odmítlo upozaďovat chodce a cyklisty a prostranství uzpůsobovat dopravě.

22 úseků pro 80 tisíc lidí

Studie se mezitím připravovala dál a nyní nové vedení představilo celkovou koncepci, která počítá s bulvárem od tanku u Sýkorova mostu ve Slezské Ostravě až po Globus na pomezí Poruby a Plesné.

Vizualizace prostoru tramvajových zastávek.
Vzhled Ostravy má výrazně proměnit moderní bulvár, studie je hotová

„Půjde o rozvoj a postupnou přeměnu městské třídy, dvanáctikilometrový úsek, který prochází devíti městskými obvody. Třída bude rozdělena na 22 úseků, které budou mít stejnou koncepci a bude v nich sjednocen i městský mobiliář. Zajistíme zde lepší veřejný prostor,“ uvedla náměstkyně primátora pro strategický rozvoj Hana Tichánková (ANO) k oblasti, kam míří 40 procent všech investic města a kde se pohybuje 80 tisíc lidí denně.

Nic konkrétního, vytýká opozice

Opozice, která v minulosti stála za přípravou této vize, mnoho změn nevidí. „Jaké jsou hlavní změny oproti původnímu návrhu? Jaký je konkrétní další plán naplňování koncepce? Jaké konkrétní kroky a v jakém časovém harmonogramu se budou dít? Ve vaší dokumentaci je vše popsáno pouze obecně,“ zkritizovala prezentaci na zastupitelstvu opoziční náměstkyně Zuzana Bajgarová (Jdeto!!!).

Ostrava záměr projednávala se starosty všech dotčených městských obvodů a s dopravním podnikem (DPO). „Hledali jsme například kompromis s DPO, aby byla plynulá průjezdnost tramvají a nedošlo ke zpomalení dopravy. Hlavní změna spočívala v odstranění automobilového provozu z tramvajového pásu, protože se počítá s velkou intenzitou tramvajové dopravy,“ uvedl primátor Jan Dohnal (ODS) s odkazem na plánovaný projekt Ostravské metro, který chystá revoluční schéma tramvají.

Zeleň, lavičky, dlažba. Potom větší akce

Město se zaměří na úpravu zeleně, výměnu laviček či dlažby, při kterých počítá s různými úpravami prostranství. Na významnějších místech počítá s vyšším standardem, kde zásadní roli bude hrát design a kvalita, ve většině prostranství pak Ostrava chystá co nejodolnější, cenově dostupné prvky snadné na údržbu.

Vizualizace. Možná podoba ulice 28. října směrem do centra města, v pozadí budoucí Černá kostka.
U kulturáku třicítkou. Ostrava plánuje udělat z ulice 28. října městský bulvár

„Některé změny vyžadují delší přípravu a jsou dlouhodobé povahy, například změna dopravního řešení či zástavba v rozvojových částech území. S jinými je možné začít ihned, jedná se třeba o sjednocení dlažby či výměnu laviček,“ uvedla ke konkrétním krokům a časovému horizontu vedoucí zpracovatelského týmu koncepce ulic 28. října a Opavská z ateliéru MAPPA Zuzana Paclová.