Jaro začalo sice už před týdnem, počasí ale dál přeje spíše lyžařům a běžkařům než cyklistům. Majitelé kol proto dál netrpělivě sledují předpovědi meteorologů a čekají na okamžik, kdy budou moci vyjet na zdejší cyklostezky. Ostrava jich totiž má už přes dvě stě kilometrů a stavbu dalších velmi důležitých úseků navíc připravuje.

Peníze půjdou z evropských fondů

„V následujících třech letech, tedy do roku 2015, bude v Ostravě vybudováno postupně 55,65 kilometru nových cyklostezek za zhruba 510 milionů korun. Peníze na ně půjdou z evropských zdrojů, město bude jejich stavbu spolufinancovat ze svého rozpočtu," oznámil Tomáš Sucharda, náměstek ostravského primátora pro oblast dopravy.

Zajímavost
V Ostravě se v současné době realizuje první betonová cyklostezka. Jedná se o stavbu trasy v ulici Čujkovově dlouhou 260 metrů, která přijde na bezmála tři miliony korun. Dokončena by měla být do konce dubna. Betonový povrch je prý trochu dražší, ale nepropadá se jako zámková dlažba a má dlouhou životnost bez potřeby další údržby. 

V současnosti má moravskoslezská metropole zhruba 206 kilometrů cyklotras a postupně se chce dostat až na celkovou délku čtyř set kilometrů.

Ještě letos chce město dobudovat pět páteřních úseků stezek a celkově rozšířit délku tras pro cyklisty bezmála o třicet kilometrů, což by mělo přijít na více než dvě stě milionů korun. „Letos by měly být položeny základy cyklokoridoru kolem řeky Ostravice od soutoku s Odrou až po Vratimov. Tento úsek ale nebude hotový bohužel úplně celý, protože současně probíhá stavba odpadovodu, který jde v určitých místech v trase cyklostezky, a nemělo by smysl, aby se postavilo něco a pak se to zase demolovalo," upřesnil koordinátor cyklostezek Martin Krejčí.

Výběrové řízení už bylo dvakrát zrušeno

Úsek centrem města bude nicméně letos hotový, ačkoliv ještě nejsou známi vítězové soutěže na realizaci dvou částí cyklostezky podél Ostravice, u nichž muselo být výběrové řízení už dvakrát zrušeno kvůli nevýhodným podmínkám. Podle mluvčí magistrátu ale budou úseky od Koblovského mostu k lávce kamenec a pak od Seidlerova nábřeží ke Slezskoostravskému hradu vysoutěženy do měsíce.

„Definitivní propojení podél Ostravice s Vratimovem by mělo být hotovo příští rok. A v roce 2015 se už snad podaří propojit celou trasu až pod vrcholky Beskyd tedy z Ostravy po cyklostezce až do obce Ostravice," nastínil dále Martin Krejčí s tím, že ještě letos se pro cyklisty bude dělat také propojení stezek podél břehů řeky Odry od Staré Bělé až do Antošovic.

Lávka podél Svinovských mostů

A jak odborníci na cyklistiku hodnotí současný stav ostravských stezek? Zatím prý na tom město není stále dobře, protože původně se stavěly trasy pod taktovkou jednotlivých obvodů, takže jim chybí lepší propojení. „Šlo se také hlavně do úseků, které byly nejlevnější. Teď je tedy úkolem postupně všechno propojit do souvislých koridorů, jako třeba spojení Poruby s centrem nebo Ostravy-Jihu s centrem," podotkl Martin Krejčí.

Cyklistům z Poruby by měla podle něj ulevit v cestování lávka, která má vzniknout podél Svinovských mostů. Stavět by se mohla v roce 2015 a přišla by zhruba na čtyřicet milionů korun.

„Myslím, že Ostrava už má některé cyklostezky velmi dobré, ale stále chybí Jihu a Porubě spojení s centrem. Ty páteřní věci se musí dodělat, i když v posledních letech došlo k mnoha zlepšením," vyjádřil se ještě k tématu Ondřej Kolínek ze sdružení Ostravou na kole.

Chystá se jarní cyklojízda

Jezdíte rádi na kole a chtěli byste se vydat na nějakou hromadnou projížďku? Pak si nenechte ujít jarní cyklojízdu Ostravou, která se uskuteční v sobotu 20. dubna. Start bude ve 14 hodin u Nové Karoliny. Akci pořádá sdružení Ostravou na kole. „Letos plánujeme také speciální noční cyklojízdy. Zároveň chystáme pro veřejnost soutěžní projekt s názvem Do práce na kole," uvedl Ondřej Kolínek ze sdružení Ostravou na kole.