Základní škola Monte v ostravské části Hulváky chce od září letošního roku poprvé otevřít svou třídu s předpokládanou kapacitou 15 dětí. „Zápisy dětí se uskuteční 20. ledna a 27. ledna od 14 hodin. Budeme přijímat omezený počet dětí, tak, aby každé dítě mohlo mít svůj individuální vzdělávací plán," sdělila ředitelka Mateřské a základní školy Monte Marie Švrčková.

Co děti u zápisu čeká

Lektoři montessori výuky od předškoláků u zápisu nepožadují žádné mimořádné dovednosti. Stačí jim, když dítě zvládne základní úkoly jako u klasického zápisu do kterékoliv základní školy. „Sledovat budeme celkovou školní zralost dítěte, včetně emotivní a sociální zralosti. Především potřebujeme zjistit, jestli dítě dokáže školní výuku zvládnout," vyjádřila se k průběhu přijímacího řízení nejmenších ředitelka školy Marie Švrčková s tím, že v budoucnu zde vzniknou věkově smíšené třídy. Ty jsou jedním ze základních principů této alternativní metodiky výuky dětí. Například spojením tří ročníků zažije každé dítě pozici nejmladšího, prostředního i nejstaršího v kolektivu. „Ve věkově smíšených třídách se děti různého věku vzájemně ovlivňují, čerpají inspiraci, učí se ohleduplnosti, trpělivosti i toleranci," dodala Marie Švrčková.

Měsíční školné

Rodiče, kteří by chtěli svému potomku Montessori výuku „dopřát", si za ní v Ostravě zaplatí. Měsíční školné v Základní škole Monte je vyjde na 4 900 korun. Několik tisíc ročně platí také rodiče žáků, kteří navštěvují stejný typ školy v Bohumíně. Pouze u první Montessori základní školy Moravskoslezského kraje, která se nachází v Opavě, je zřizovatelem město.

Jak konkrétně se alternativní vzdělávání od klasické školní výuky liší, jsme se zeptali psycholožky Veroniky Šnerchové. „Je moc dobře, že v dnešní době existují alternativy k takzvané klasické škole, kde je podporována vnitřní motivace dětí, touha po objevování, spolupráce, a kde možnost vyniknout mají i děti, které by jinak byly brány jako průměrné nebo slabší," sdělila psycholožka a matka tří dětí, která se s Montessori výukou setkala zatím jen okrajově. Zaujaly ji na ní jednoduché způsoby. Díky těm mohou učitelé dětem pomoci najít nejrůznější možnosti „objevování světa" například skrze typické pomůcky, které při výuce používají. „Zkušenost mé dcery s alternativní formou výuky mě utvrdila v tom, že různými cestami můžeme dojít k podobným cílům. Záleží především na rodičích a samozřejmě i dětech, jaký směr si zvolí," vysvětlila Veronika Šnerchová.

Montessori pedagogika

Zakladatelkou je italská lékařka Marie Montessori, která zjistila, že dítě se naučí chodit, mluvit, manipulovat s předměty skrze svou vlastní tvořivost, ne proto, že ho to dospělí učí. Na základě toho pak vytvořila svou metodiku, která patří k nejrozšířenější alternativní výuce na světě. Prošly jí osobnosti jako jsou princ William a princ Harry, vynálezce žárovky Thomas Edison, spoluzakladatel společnosti Microsoft Bill Gates či bývalá šéfredaktorka deníku The Washington Post Katherine Graham.