Téměř čtvrtina obyvatel ČR už nějaké dárky na Vánoce nakoupila. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Slevomat.

Výrazný nárůst prodejů už od počátku listopadu zaznamenává i internetový obchod Mall.cz. „Je pravděpodobné, že s příchodem výplat budou čísla nadále stoupat a tržby budou každým dnem rekordní. Tento rok jasně vypovídá o ochotě lidí utrácet za vánoční dárky už nyní a výrazně více než vloni," uvedl Jan Řezáč z Mall.cz. V porovnání s říjnem se počátkem listopadu zatím zvýšily o deset procent i nákupy v Datartu.

Fakt, že lidé začali pořizovat po říjnových výplatách dárky pod stromeček, potvrdila o uplynulém víkendu i většina oslovených ostravských menších obchodníků. „Ještě to sice není to ,pravé nákupní šílenství', ale lidí přibývá a dárky už hojně nakupují," uvedla prodavačka v jedné z ostravských prodejen hraček.

NA NÁKUPY DO POLSKA

Čilý ruch panoval v sobotu i na tradiční „burze" v polském Zabełkowě. Auta s poznávacími značkami prozrazují, že tady zamířilo druhý listopadový víkend hodně lidí z Ostravy a dalších míst našeho kraje. „Zatím zákazníci nakupují spíše potraviny, ale hodně z nich si pořizuje i oblečení, obuv a někteří se poohlížejí po dárcích pro své děti. Češi na burze nakupují i vánoční ozdoby. To pravé předvánoční šílenství začne ale až počátkem adventu," prozrazuje mi chlapík u stánku, ve kterém nabízí světelné řetězy a další ozdoby na stromeček.

VELKÁ OBCHODNÍ CENTRA: KLID PŘED BOUŘÍ

Návštěvnost i tržby v OC Forum Nová Karolina rostou podle jeho marketingového ředitele Tomáše Lučana soustavně už několik období za sebou. Meziročně je to v období červenec až září o 6, respektive skoro 10 procent. Podobný vývoj mají počet zákazníků i jejich útraty také v listopadu, ačkoliv předvánoční nákupy ještě naplno nezačaly. „Skutečný nápor zákazníků čekáme opravdu až se začátkem adventu, respektive ve druhé polovině listopadu. Jedním z důvodů je i to, že už několik let po sobě plánují obchodníci slevy už před Vánoci. Letos podle našeho odhadu začnou první nebo druhý týden v prosinci. A teprve tehdy se naplno rozeběhnou vánoční nákupy naplno," dodal Tomáš Lučan. Podle něj vývoj za poslední 3 roky a další ukazatele napovídají, že letošní Vánoce budou co do útrat rekordní. A budou se týkat zřejmě všech typů zboží, nejen elektroniky, která hrála prim v posledních letech.

CO BUDE JEŽÍŠEK NADĚLOVAT POD STROMEČEK?

„Nové technologie patří mezi lákadla vánočních nákupů už delší dobu. Letos to ale vypadá, že Vánoce budou ve znamení retra. Vrací se zájem o dřevěné hračky. Tahouny prodejů by pak mohly být ikony z devadesátých let minulého století či dokonce z období socialismu. Nasvědčuje tomu zájem o nožík Rybička nebo třeba populární japonská hra Tamagotchi," říká ředitelka Slevomatu Marie Chytilová a dodává, že v retro stylu roste i zájem o módu nebo doplňky do bytu.

Jan Řezáč z mall.cz uvádí, že mezi stálicemi jsou veškeré druhy stavebnic Lego, cenově dostupné nanodrony nebo například papírová vlaštovka s motůrkem a kamerou, která se ovládá mobilem. O tom, že letošní Vánoce budou zřejmě na retro vlně podle něj svědčí i to, že velký zájem je o klasickou dětskou plastovou tatrovku, jejíž korba je tak velká a zpevněná, že se v ní mohou vozit i děti samy.

Mluvčí Datartu Iva Pavlousková pak dodává, že největší nárůst eviduje tento prodejce u automatických i pákových kávovarů. „Češi stále více pečují nejen o své zdraví, ale také vzhled. Proto očekáváme velký zájem o produkty týkající se zdravého životního stylu, jako například chytré hodinky, monitory aktivit i mixéry na smoothie," vysvětluje Iva Pavlousková.