O zprovoznění terminálu coby konečné stanice všech příměstských a většiny městských autobusových linek už Deník v uplynulých dnech podrobně informoval. Hlavním důvodem má být ekologizace veřejné dopravy v centru a zlepšení dopravních podmínek pro cestující.

„Jedinou linkou, která bude pokračovat dál do centra, je linka č. 38, i ta ale bude do budoucna plně elektrifikována," sdělil mluvčí DPO Miroslav Albrecht.

V souvislosti s plným zprovozněním nového terminálu dochází k zavedení několika nových linek. Příměstských i ostravských.

„Převratná je například linka č. 440, která vůbec poprvé spojí Ostravu s havířovským Šumbarkem, a to zejména pro pracovníky Arcelor Mittalu v době střídání směn. Je rychlíková a oproti zastávkové lince 441, které to na Hranečník trvá 31 minut, zvládne linka 440 svou trasu za 24 minut, což je markantní rozdíl," uvedl vedoucí odboru technologie dopravy DPO Jiří Kurtas.

Trolejbusové linky

Co se ostravských spojů týče, nově bude zavedena trolejbusová linka č. 107, která Hranečník spojí se sídlištěm Fifejdy, a linka č. 110, která posílí zbylé spoje v časech dopravní špičky a bude přes Gagarinovo náměstí a Most Pionýrů pokračovat na Náměstí Republiky.

Na Hranečník bude odkloněna také linka č. 101. „Bude jezdit každý den (doposud pouze v pracovní dny) a podstatně zlepší spojení ze severních částí Ostravy na Ústřední hřbitov, kde nikdy dříve žádný přímý spoj nejezdil," vysvětlil změnu trasy linky jednatel společnosti Koordinátor ODIS Jan Dvořák.

Havířov pod ODIS

Podle něj se neprodlouží celková doba, kterou lidé potřebují k přesunu do cílového místa. „Nyní většina lidí potřebuje po vystoupení dalších pět až patnáct minut na pěší přesun z Gagarinova náměstí. S ohledem na frekventovaný odjezd spojů z Hranečníku proto mohu říct, že doba, kterou nyní potřebují na transport do cílového místa, se neprotáhne," dodal jednatel Dvořák. Řada cestujících tuto změnu ovšem nevítá.

Co naopak lidem vyhovuje, je skutečnost, že Havířov byl zapojen do systému ODIS, díky čemuž se pravidelným cestujícím doprava výrazně zlevní. „Jedná se celkem o 15 linek, z toho šest jich jezdí do Ostravy a dalších devět například do Orlové, Bohumína nebo okolních šachet," informoval Jiří Kurtas z DPO.

Z důvodu přestupu měli lidé obavy také z prodražení jízdného.

Na stejnou jízdenku

„Když cestující přijede linkou 531 (Karviná) nebo 551 (Orlová) a bude mít tuto jízdenku zakoupenou na čipovou kartu ODISku, může na ni pokračovat i v trolejbusových spojích či linkách 38 a 71 na Sýkorův most a Gagarinovo náměstí," řekl Jan Dvořák s tím, že pro zrovnoměrnění finančního dopadu tato výhoda neplatí v opačném směru.

Policejní dohled

V zájmu zajištění maximální bezpečnosti je už měsíce terminál Hranečník pod policejním dohledem čtyřiadvacet hodin denně, v budově čekárny navíc bude nově kontaktní místo Městské policie Ostrava se zázemím pro osm strážníků.

„Můžeme garantovat, že zde bude zajištěna maximální bezpečnost cestujících a veřejný pořádek. Už tři měsíce tady drží nepřetržitý dohled strážníci ze Slezské Ostravy a Radvanic, navíc po dokončení budovy zde budou mít také místnost a vypsány hodiny pro komunikaci s veřejností. Tím, že jsou zde strážníci už nějakou dobu neustále fyzicky a budou ještě více, tak zde nejsou žádné problémy," informoval zástupce ředitele Městské policie Ostrava Jiří Samek. Kromě místnosti pro strážníky budou ve vytápěné čekárně také toalety, trafika či zázemí pro řidiče autobusů, trolejbusů a tramvají a vedle nástupišť také prozatím bezplatné parkoviště.