Znáte to určitě z vlastní zkušenosti. U zastávky bez ostrůvku zastaví tramvaj a vy chcete nastoupit či vystoupit a vtom vám přímo před nosem projede auto, jehož řidič „zapomněl" zastavit. Tak tak, že vás nepřejede, že včas uskočíte.

Bezostrůvkových zastávek tramvají je v Ostravě hned několik, ty nejfrekventovanější jsou asi Elektra a Stodolní v centru Ostravy, najdeme je ale i v dalších částech města. Jednu takovou teď Dopravní podnik Ostrava značně, a přitom poměrně jednoduše vylepšil.

Jedna vyjde na milion

Nástupní zastávku Zábřeh u Bělského lesa proměnil po vzoru jiných měst v takzvaný vídeňský typ zastávky. Jde vlastně o vyvýšený úsek vozovky mezi kolejemi a chodníkem, s jehož úrovní cesta splynula. Stavební práce přišly na jeden milion korun. „Toto místo bylo vybráno kvůli potřebě bezbariérového přístupu do tramvaje v dané lokalitě, ale také v souvislosti s připomínkami cestujících. Zastávka Zábřeh je totiž umístěna v blízkosti obytné zástavby, kde je složení obyvatel s větším podílem starších lidí," uvedl mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Že se z vyvýšené vozovky lépe nastupuje do tramvaje, potvrdila i Simona Fabiánová, která v dané lokalitě bydlí. „Určitě je to mnohem lepší, než to bylo. Jsem ráda, že to udělali. Měli by takové zastávky udělat i na dalších místech," vyjádřila se Simona Fabiánová, zatímco nastupovala do přijíždějící linky číslo 11.

Nástupní zastávku Zábřeh u Bělského lesa dopravní podnik proměnil po vzoru jiných měst v takzvaný vídeňský typ zastávky. Jde vlastně o vyvýšený úsek vozovky mezi kolejemi a chodníkem, s jehož úrovní cesta splynula.

Pohodlnější nastupování ale není jediná výhoda vídeňské zastávky neboli pojížděného zastávkového mysu. Ta další a rovněž velmi významná je i větší bezpečnost cestujících. Auto, které míří k zastávce, je totiž kvůli zvýšené vozovce nuceno zpomalit, a tím dokáže před lidmi i pohotověji zastavit.

Všude je postavit nelze

Funguje to podobně jako vyvýšený přechod pro chodce, kterých už je v Ostravě spousta. Přibudou tedy i další vídeňské zastávky, které by zvýšily komfort nastupování i bezpečnost cestujících?

Podle mluvčího Albrechta se plánují další, nelze je ale postavit všude.

„Toto řešení nelze použít paušálně, protože je limitováno intenzitou provozu tramvají a silničních vozidel. Proto její další použití můžeme zvažovat pouze v obdobných lokalitách, jako je zastávka Zábřeh," konstatoval Miroslav Albrecht s tím, že v nejbližší době je podobné řešení zastávkového mysu připravováno pro zastávku Sport Aréna v ulici Závodní.

A co tedy zastávky Stodolní, Elektra či Hulvácká, na kterých denně vstupují do vozovky kvůli nastupování a vystupování z tramvají tisíce Ostravanů? Ty se zatím proměny ve vídeňský typ zřejmě nedočkají…

„Další místa budeme zvažovat po vyhodnocení první stavby tohoto typu. Řešení zastávek Stodolní a Elektra ale v současné době spadá do připravované rekonstrukce ulice Nádražní, zastávka Hulváky by pak měla být výhledově vyřešena stavbou nových tramvajových nástupišť v rámci projektu Terminál Hulváky II. etapa, který je zařazen v plánech města Ostravy," dodal Miroslav Albrecht.