Nechcete nádražní budovu? Je na prodej! Inzerát s nabídkou pětačtyřicet let staré budovy vítkovického nádraží je v nabídce realit Českých drah. Cena, za kterou se zajímavá budova, postavená v bruselském stylu, prodává, zatím není k dispozici. „Kupní cena dosud není stanovena a bude vycházet ze znaleckého posudku,“ konstatovala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

České dráhy říkají, že pro obrovskou budovu nemají využití. Několik tisíc cestujících, kteří prostory v minulosti využívali, když dojížděli do Ostravy za prací, patří minulosti. Nyní halou denně projde maximálně 1400 lidí ve všedních dnech, o víkendu ještě méně.

Zajímavá stavba

Prodej nádražní budovy rozjely dráhy záhy poté, co ji ministerstvo kultury na druhý pokus neprohlásilo kulturní památkou. A to navzdory nesouhlasu památkářů, podle kterých je budova architektonicky velice cenná.

„Dochované původní architektonické prvky a konstrukce výpravní budovy nevykazují ve svém souhrnu dostatečné památkové hodnoty, které jsou nezbytné k prohlášení věci za kulturní památku,“ vysvětlila tehdy důvody rozhodnutí Eva Tichá z odboru vnějších vztahů ministerstva kultury. „Objekt bude nutno rekonstruovat a adaptovat k novému využití, což by v případě prohlášení objektu za kulturní památku bylo značně ztíženo,“ doplnila Tichá. Podle informací Českých drah se o budovu hlásí dokonce několik zájemců. „U nabídky této budovy evidujeme více poptávek a proběhla jednání s konkrétním zájemcem,“ sdělila Šubová.

Kdo se o budovu zajímá a jak by případně mohla být využita, zatím není jasné.

„Využití záleží na záměru případného kupujícího. Prodej jízdenek tak přitom zůstane zachován, zachována budou i zařízení potřebná pro provoz dráhy. Vše bude řešeno smlouvami o věcných břemenech,“ uvedla Šubová.

Na to, co by mohlo například v nádražní budově vzniknout, se Deník zeptal starosty Vítkovic Petra Dlabala. „Ten objekt je obrovský a hlavně hodně vysoký. Podle mě by bylo složité přestavět ho například na obchody. Jako tělocvična to také není vhodné. Nedovedu posoudit, co by tam mohlo vzniknout,“ konstatoval starosta Dlabal. Podle něj to nebude se zájmem kupujících horké. „Ono to ze začátku vždycky vypadá nadějně, ale později začnou couvat,“ konstatoval.

Prostranství před nádražní budovou je jedním z míst, kde by mohlo v budoucnu vzniknout muzeum dopravy. „Věřím, že to tam jednou bude. S nádražní budovou by případně nemuselo mít muzeum nic společného,“ podotkl Dlabal.

Druhým kandidátem na muzeum jsou prázdné tovární haly ve Wattově ulici nedaleko vlakového nádraží v Ostravě-Přívoze.