Vítkovické nádraží dál ohrožuje životy cestujících
Ostrava /FOTOGALERIE/ - Vlakové nádraží v Ostravě-Vítkovicích je v tragickém stavu, většina důležitých spojů už z něj byla odkloněna jinam. O jeho rekonstrukci by se mohl postarat kupec, který vzešel z výběrového řízení. Osud budovy má ale v rukou ministerstvo kultury.
Kdysi se jím valily davy lidí přijíždějících do Ostravy za prací, dnes zeje prázdnotou. Podle některých nájemníků je jeho stav tak špatný, že ohrožuje zdraví procházejících. Řeč je o vítkovickém vlakovém nádraží. Denně jím projede už jen pár vlaků. České dráhy by se ho rády zbavily, čáru přes rozpočet jim v tom ale udělalo ministerstvo kultury, které zvažuje, že objekt prohlásí za kulturní památku.
O tom se však do dnešního dne stále nerozhodlo, a tak nádraží chátrá dál.
„Objekt je životu nebezpečný. Nedávno tady profoukl vítr a vyrazil celou skleněnou výplň okna, proto také uzavřeli a ohradili hlavní vchod. Celá konstrukce budovy se houpe, všude jsou popraskané zdi. České dráhy s tím za poslední roky vůbec nic neudělaly. Zajímalo by mě, kde jsou peníze za nájmy z doby, kdy tímto místem proudily davy lidí a kdy nádraží prosperovalo. Přijde mi, že to tady chtějí nechat spadnout," řekla Deníku rozčíleně majitelka místní trafiky Simona Verlíková.
Málo zákazníků
Aby na nádraží přežila, musela zákazníkům kromě novin, časopisů a cigaret nabídnout ještě další zboží. „Neudržela bych se, proto jsem se rozhodla, že budu prodávat pivo a alkohol. Před několika dny mě tady dokonce vykradli. Jednoduše je to tady čím dál tím horší."
„Bohužel nejsem v situaci, kdy bych to mohla zabalit a přestěhovat se. Naštěstí mám stálou klientelu, bez té bych se neobešla," dodala Verlíková s tím, že drážní budovou prochází stále méně cestujících.
To potvrdil také mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Stanice Vítkovice je dnes předimenzovaná a již neslouží svému původnímu účelu, tedy silné dělnické frekvenci. Ve stanici už nezastavují ani žádné rychlíky, ty byly odkloněny na trať přes Svinov a hlavní nádraží. Ve špičce tady jezdí vlaky co půl hodiny v obou směrech, mimo ni jen jednou do hodiny. Většina dopravy byla odkloněna," řekl Šťáhlavský a zároveň doplnil, že všechno záleží na rozhodnutí ministerstva kultury.
„Z výběrového řízení vzešel potenciální kupec celého objektu, jeho rozhodnutí o koupi je ale závislé na památkové ochraně budovy. Je pravděpodobné, že v případě památkové ochrany nebude mít o využití budovy zájem," podotknul mluvčí. Investor by byl v takovém případě při přestavbě budovy značně omezen.
Pokud však nedojde k odprodeji budovy danému uchazeči, České dráhy ji nejpravděpodobněji prodají v rámci zvažovaného prodeje části podniku státní společnosti Správa železniční dopravní cesty.
„Podobně jako ostatní výpravní budovy. O tomto kroku však zatím nebylo definitivně rozhodnuto," dodal na závěr Šťáhlavský.
Přečtěte si také: Vítkovické nádraží - dráhy našly kupce. Nechá ho opravit