Takzvaný malý železniční koridor zvýšil maximální rychlost vlaků z dřívějších 60 až 80 kilometrů v hodině na 100 kilometrů za hodinu, což znamená zkrácení cesty přibližně o 15 minut. Důležitý je také ekologický přínos, elektrizace snížila prašnost a hlučnost dopravy i množství exhalací. Stavba stála necelé dvě miliardy korun, řekl generální ředitel Správy železniční a dopravní cesty Jan Komárek.

Po otevření zastávky nedaleko Stodolní ulice v Ostravě, která se nyní dokončuje, se zkrátí jízda ze slezské metropole do centra Ostravy z původních 80 na 50 minut.

Modernizace úseku spočívala v elektrizaci téměř 29 kilometrů dlouhé jednokolejné trati, rekonstruováno bylo také 48 mostů. Modernizací prošla silnoproudá technologie, rozvody, osvětlení a elektrický ohřev výhybek. Ve stanici Opava východ navíc vyrostlo nové ostrovní nástupiště včetně podchodu. Součástí rekonstrukce byly i úpravy železničních přejezdů, jež zvýší bezpečnost silničního provozu.

Elektrizace a modernizace trati rovněž umožní nasadit mezi Ostravou a Opavou modernější vlaky. České dráhy dokonce před časem zvažovaly nasazení pendolina, které by mohlo vyjíždět do Prahy už z Opavy. Mnohem reálnější je ale zavedení přímých rychlíkových spojů z Opavy do Brna.

Stavba začala před třemi lety, v době hlavních prací bylo spojení na železnici přerušeno. Cestující přepravovaly náhradní autobusy a nákladní dopravu odkláněli dispečeři na jiné tratě, což značně zkomplikovalo dopravu v regionu.

Trať z Ostravy-Svinova (dříve Poruba) do Opavy byla uvedena do provozu již v roce 1855, jako odbočka Severní dráhy Ferdinandovy. Od té doby neprošla žádnou zásadní rekonstrukcí a modernizací.