„Auťák je čtyři roky prodaný. Borec ho chtěl honem, že mu klekl jeho. Sliboval, že ho samozřejmě přepíše na sebe,“ tvrdí bývalý majitel pickupu s registrační značkou 9T4 0024 v „dělnické“ úpravě s nápisy Provádění stavebních prací.

Ford se v ulici Matěje Kopeckého objevil před více než půlrokem a místní se nejprve domnívali, že patří stavařům renovujícím kulturní dům. Od té doby se ovšem nepohnul, vyfoukly se kola, objevilo se na něm jakési býlí. „Už mi kvůli němu volali policajti i zájemci, kteří ho chtěli koupit. On ale skutečně není můj a já už ani v provádění stavebních prací nepodnikám,“ uvádí muž, jehož číslo je uvedeno na bočnici vozu považovaného nyní za vrak.

„Řešíme, jestli odpovídá definici vraku. Kromě něj máme v obvodě momentálně dalších dvacet takových případů,“ říká k nepojízdným autům na ulicích Aleš Chodura, šéf odboru komunálních služeb na porubské radnici. Od ní dostává informace o všech vracích Silniční správní úřad (SSÚ), jehož povinností je od loňského roku postarat se o odstranění takovýchto „překážek“ v ulicích.

SSÚ však může jednat právě až po upozornění vlastníka pozemní komunikace. „Kde je problém s parkováním, tam každý nepojízdný vůz znamená logicky důvod k nespokojenosti a spílání. Delší dobu odstavené auto nicméně nemusí být vždy vrakem. Situaci proto na místě vyhodnocujeme, dokumentujeme a předáváme k řešení,“ líčí vedoucí porubského odboru komunálních služeb.

Odstavený pickup s porostem na korbě před kulturním domem Poklad v Ostravě-Porubě.Zdroj: Deník / Luksza Radek

U vraků s registrační značkou se zjišťují majitelé, jimž úředníci ve správním řízení ukládají povinnost vrak do dvou měsíců odstranit. „Pokud se tak nestane, následuje přemístění takového auta jinam, kde nebrání užívání komunikace. Pokud se majitel k vozu nadále nemá, po zákonem dané době může být zlikvidováno,“ vysvětluje Chodura. Občany upozorňuje, že radnice uvítá poznatky o autech, s nimiž „viditelně dlouhou dobu nikdo nejezdí“.

I ostravští městští strážníci samozřejmě přijímají hlášení o vracích (či jim podobným vozům), ale opět mohou vše jen sepsat, nafotit a sdělit vlastníkovi komunikace – většinou obvodům. „Sami nemáme oprávnění k okamžitému odstranění vozidel vykazujících známky vraku,“ podotýká jejich mluvčí Michal Maršo.

Necelý měsíc – od nahlášení obyvatel na radnici Jihu – například trvalo odstranění vraku z Pavlovovy ulice. „Čtyři roky tady stál bez hnutí. Bez značek, na jedné straně prázdné kola. Moc dobře víme, komu patřil – jednomu feťákovi, co dostal zákaz řízení a potom se odstěhoval a tohoto zmetka nám tu nechal,“ vzpomínají obyvatelé. Informace o počtu vraků v nejlidnatějším ostravském obvodě sice chybí, ovšem sám starosta Martin Bednář se zapojuje na sociální síti do diskuze o této problematice. Děkuje lidem za upozornění a žádá o popisy ulic a vchodů, u nichž vraky stojí.

Roaming konečně zlevnil!
Levné volání ze zahraničí? Pozor, může mít i svá úskalí

Jako „vrakuprosté“ se naopak jeví centrum. Jana Pondělíčková z úřadu Moravské Ostravy a Přívozu vzpomíná z poslední doby na jediný případ z ulice Spodní. „A nakonec to vrak podle zákona o pozemních komunikacích ani nebyl,“ doplnila.

Co je to vrak?
Jedná se o „silniční vozidlo, které je pro závady v technickém stavu technicky zjevně nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích“. Obnovení této způsobilosti by si podle podle zákona č. 13/1997 Sb. vyžádalo výměnu, doplnění či opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce tohoto vozu. Odstavovat vraky na místních komunikacích se každopádně nesmí. Autovraky se dokonce podle zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech mohou stát za určitých podmínek „zvláštní kategorií odpadu“.