Studenti Vysoké školy báňské Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) využívají ke svému studiu sociální síť Facebook, a to díky pilotnímu projektu týmu ekonomické fakulty, která výuku předmětu E-marketing prostřednictvím této sociální sítě zapsaným studentům nabídla.

Neformální přístup

„Je to příjemná změna. Podle mě je to pro nás mnohem dostupnější, učitelé jsou nám blíže. Na facebooku už je většina z nás on-line neustále díky chytrým mobilním telefonům, takže tento projekt vnímám velmi pozitivně," řekla Deníku studentka třetího ročníku oboru marketing a obchod na VŠB-TUO Denisa Kováčová.

Podle vedoucího výzkumného týmu Vojtěcha Klézla je bez ohledu na obor na sociálních sítích a konkrétně na facebooku důležité zachovat autentický a neformální přístup ke studentům.

„Na nic si nehrát a mluvit jejich jazykem. Bez zajímavého obsahu není stránka atraktivní. Vyučující by se měli snažit sdílet poutavé a přitažlivé, někdy možná i překvapující příspěvky," uvedl Vojtěch Klézl s tím, že univerzální návod, jak se studenty komunikovat na sociálních sítích, neexistuje. Vždy bude záležet na tom, jaké má vysoká škola nebo fakulta zaměření.

E-marketing

Doplnil, že facebooková stránka předmětu e-marketing byla zavedena jako doplněk k osobnímu kontaktu na přednáškách a cvičeních.

„Studenti jsou na stránce nazvané E-marketing Ekf upozorňováni na nadcházející přednášky, najdou zde odkazy na doplňkové studijní materiály, výsledky hodnocení testů a úkolů. Mohou komentovat, pokládat pedagogům otázky, vzájemně diskutovat a sdílet své vlastní nápady a zajímavé odkazy," vysvětlila možnosti facebookové stránky mluvčí univerzity Klára Janoušková.

Z výzkumu mezi studenty vyplynulo, že až 90 procent z nich navštíví svůj soukromý profil alespoň pětkrát v týdnu. Více než dvě třetiny, tedy zhruba 70 procent, si pak profil kontrolují dvakrát denně. Osloveni byli všichni studenti studující předmět e-marketing.

„Výběrový soubor obsahoval odpovědi 115 uživatelů. S rozvojem sociálních sítí, v České republice především s masovým rozšířením facebooku, je třeba adekvátně reagovat i v oblasti výuky," uzavřela Klára Janoušková.