Ovzduší se totiž během noci na pátek na několik dní natolik zhoršilo, že meteorologové vyhlásili signál regulace, při kterém doprava zdarma v Ostravě funguje. A město chce zjistit, kolik lidí MHD při smogu využívá.

Plánje takový, že v sobotu a v pondělífirma Kodis ve vytipovaných spojích, ve špičku i mimo špičku a na různých místech města sčítá cestující, kteří nastupují do veřejné dopravy. „Až smogová situace skončí, budeme ve stejných dnech, na stejných místech a ve stejný čas cestující opět sčítat, abychom měli srovnání,“ popsalnáměstek ostravského primátora Aleš Boháč.

Historická premiéra bezplatné veřejné dopravy v Ostravě po vyhlášení smogové situace nastala loni před Štědrým dnem. Tehdy se ale město do sčítání nepustilo s tím, že jde o netypický sváteční čas, a sčítání by tak nebylo objektivní.

Zjištění, kolik lidí při smogu nechá auto v garáži a jede veřejnou dopravou, bude pro město důležité. Toto opatření totiž stojí město nemalé peníze, a to kolem 1,2 milionu korun za každý den bezplatné dopravy. Proplácí totiž ušlý zisk dopravcům. Zástupci města ale doufají, že akce může mít pozitivní efekt nejen v tom, že v době smogu bude jezdit méně aut, ale i v tom, že přiláká alespoň část lidí zpátky k používání veřejné dopravy nastálo.

„Chceme, aby lidé, kteří jezdí auty a dlouho třeba veřejnou dopravou nejeli, to vyzkoušeli. Aby zjistili, jak se změnila. Říkám tomu, že je to takový den otevřených dveří. Vždyť v mnoha případech je rychlejší jet do města autobusem než autem,“ konstatoval Boháč.

Označovače jsou při smogu zablokovány, u SMS jízdenek to nejde

Zatímco označovače jízdenek ve vozech jsou ve dnech, při kterých funguje doprava zdarma, zablokovány, u SMS jízdenek podobné opatření udělat nelze. Pokud někdo včas nezaregistruje, že je smog, a tedy i bezplatná přeprava, a SMS jízdenku si zakoupí, o pětadvacet korun přijde. „Pokud bychom tuto službu zablokovali, nemohli by ji využívat ani ti cestující, kteří jezdí mimo zónu 1 až 4,“ vysvětlil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Bezplatná doprava totiž platí jen v zónách 1 až 4, tedy na území města, nikoliv ve spojích, které vyjíždějí do okolních měst a obcí. Na bezplatnou MHD upozorňují například nápisy v dopravních prostředcích.
>> POSTŘEH AUTORKY

Strčit hlavu do komína

To je jako strčit hlavu do komína, konstatoval ráno jeden ze sousedů, když jsem svou dcerku vedla v pátek do školky. Nejlépe by bylo odjet na hory, dodal. Na to samé jsem myslela i já už od té chvíle, kdy jsem otevřela ráno dveře, vyšla ven a ostravský vzduch mě pěkně bouchl do nosu. To jsem zvědavá, jestli někam opravdu vyrazíme. Manžel řekl, že tak leda trolejbusem, a jízdenky že platí. Vtipálek! Na to jsem nekývla. Na konci sto dvojky čerstvý vzduch opravdu nenajdu. Odvětil tedy, že zkusí ze srandy navrhnout místním konšelům, aby zřídili jednu pravidelnou linku MHD do Alp. Pak to ale vzal zpět. Řka, že má obavy, aby to politici nevzali vážně a v rámci toho, aby se zalíbili lidem, linku opravdu neotevřeli. „To by ale byla pěkná pálka, kolik by za to dopravce městu naúčtoval. Počítám tak dvakrát více, než dnes stojí jízdné do Salcburku,“ dodal. Já jsem zůstala nohama na zemi. Doufala jsem, žeo víkendupojedeme do Beskyd.