ČLÁNEK VYŠEL VDNEŠNÍM VYDÁNÍ TIŠTĚNÉHO DENÍKU.

„Chválabohu za ty sloupky. Doufám, že pomohou. Mě ten rušný provoz v pěší zóně rozčiluje. Jsem v invalidním důchodu, chodím pomaleji, o holi, a ještě si na mě každé auto zatroubí, abych se pohnula! To je příšerné. Každé normální město si přece chrání svoje centrální náměstí před auty,“ pochvaluje si nové opatření na pěší zóně v centru Ostravy Libuše Goralčíková.

Zcela opačný názor má řidič dodávky, který sem vozí nápoje. Když minutu před desátou hodinou ve středu z pěší zóny před Sýkorovým mostem vyjížděl, křičel na hlídkujícího strážníka a kolemjdoucí: „Je to akorát buzerace! Všichni chcete chlastat, ale jak to sem mám přivézt? Na hov…o je to, ať s tím jdou do prd…e!“

Smysl to má, ale…

Majitel prodejních stánků (stojí na soukromém pozemku) na Zámecké ulici a na Masarykově náměstí Ladislav Seidler chápe nové opatření radnice Moravské Ostravy a Přívozu a snahu omezit počet aut v centru města na pěší zóně.

„Má to svůj smysl, ale mělo by se rozlišovat, kdo opravdu potřebuje do zóny vjet, a kdo sem jezdí autem jenom kvůli svému pohodlí. Poskytujeme tady lidem určitou službu, a měli bychom k tomu mít také slušné podmínky,“ míní Seidler. Omezení vjezdu do pěší zóny mu ztěžuje podnikání hlavně za špatného počasí, nebo při doplňování zboží.

„Když prší, nebo je velký vítr, stánky musím sbalit a odvézt. Nemůžu ale vyjet. Problémy jsou také, když dojde zboží a já ho potřebuji během dne doplnit,“ uvedl Seidler.

Strážník pomůže do dvou minut

O svých potížích informoval i strážníka, který pomocí dálkového ovládače přesně v deset hodin dopoledne „vysunul“ sloupky u sídla Všeobecné zdravotní pojišťovny.

„Majitelé garáží a všichni, kdo mají oprávnění vjet do zóny nebo z ní vyjet, zavolají na bezplatnou linku 800 199 922, zhruba do dvou minut přijde strážník na místo a uvolní vjezd,“ řekl městský policista.

Vyjet včas z pěší zóny nestihlave středudodávka zásobující lékárnu na Masarykově náměstí. Řidič musel požádat městské policisty, aby mu umožnili z centra města odjet.

„Stalo se mi to poprvé. Musím na nová pravidla upozornit naše dispečery. Příště sem po desáté prostě nepojedu, nechci platit pokutu,“ tvrdil řidič dodávky. Sloupky se kvůli tomuto autu nemusely zasunout. Strážníci mu na bezplatné lince doporučili vyjet jednosměrnou ulicí přes Jiráskovo náměstí.
Zdržení se v tomto případě obešlo bez postihu, podobné štěstí však neměli majitelé asi pěti aut, která po desáté hodině stála na Masarykově náměstí. Tedy v době, kdy už tam dávno neměla co dělat. Všechna měla za stěračem „pozdrav“ od strážníků.

„Je mi to jedno, už sem stejně nebudu mít cestu, tak to prostě zaplatím,“ reagoval řidič dodávky s tepelnými čerpadly a klimatizací. Hlavu s předpisy si zřejmě nelámal ani řidič stříbrné limuzíny značky Kia. Zdatně do zóny prokličkoval kolem výsuvných sloupků po přilehlém chodníku.

Strážníci: Aut je v pěší zóně po vysunutí sloupků méně

Kvůli stížnostem občanů se vedení Moravské Ostravy a Přívozu rozhodlo od začátku dubna znovu zprovoznit automatické výsuvné sloupky u vjezdů do pěší zóny v centru města. Přes zábrany by se sem auta mezi desátou a osmnáctou hodinou neměla dostat.

Jaké jsou s novým opatřením zkušenosti? „Zákaz vjezdu do zóny platil už dříve, řidiči ale nerespektovali dopravní značky. Na novinku si lidé musejí zvyknout. Zhruba měsíc počítáme se zkušebním provozem,“ uvedla mluvčí centrálního ostravského obvodu Jana Pondělíčková.

Opozdilci mají problém

Na dodržování nového opatření dohlížejí městští policisté. Na ně a na bezplatnou telefonní linku se mohou obracet také řidiči, kteří mají oprávnění do zóny vjet, majitelé garáží, zdravotníci a hasiči.

Mluvčí Městské policie Ostrava Vladimíra Zychová uvedla, že největší problém v pěší zóně je v současnosti asi dvacet minut po desáté hodině.

„Opozdivší se zásobující řidiči si musí teprve zvyknout na to, že budou muset respektovat striktně daný čas pro opuštění zóny. Může se však stát, jako v případě řidiče zásobujícího lékárnu, že se některý z nich opozdí a bude chtít z pěší zóny vyjet chvíli po desáté hodině. V takových případech se strážníci neuchylují k represivním opatřením,“ vysvětlila mluvčí ostravských strážníků Vladimíra Zychová s tím, že od jedenácti dopoledne jsou problémy s vozidly v pěší zóně minimální.

„Při postihu řidičů postupují strážníci striktně v souladu se zákony. Lze rovněž konstatovat, že vozidel vjíždějících do pěší zóny nebo zde neoprávněně parkujících výrazně ubylo,“ konstatovala Zychová.

Jsou i negativní reakce

Strážníci zaznamenali také negativní reakce lidí. „Vyskytly se problémy s průběžným zásobováním některých prodejen například pečivem, což se provádí i několikrát denně, s vjezdem poštovních vozidel, nespokojení jsou majitelé garáží, které se v pěší zóně nacházejí, a další,“ vyjmenovala Zychová.

Mnozí řidiči se podle ní snaží nařízení také obejít. „V současné době je vjezd do pěší zóny možný přes ulice Střelniční a 28. října (u Smetanova náměstí). Jezdí tudy dočasně autobusová linka číslo 99. Mnozí řidiči toho zneužívají a vjíždí do zóny právě tudy. Někteří se snaží betonové zábrany a květináče nejrůznějšími způsoby objíždět,“ upozornila Zychová.
Postřeh autorky:Slalom mezi květináči

Kdo si myslel, že od 1. dubna bude pěší zóna v centru Ostravy mezi desátou a osmnáctou hodinou patřit pouze chodcům, hluboce se mýlil. Přiznám se, že i já jsem naivně předpokládala, že s vysunutím sloupků u vjezdů do zóny nebudu muset při pochůzkách po náměstí, obchodech či restauracích uskakovat před projíždějícími auty. Protože když platí nějaká pravidla, je přece normální je respektovat.

Omyl. Pro mnohé řidiče je totiž normální i rozumné opatření a priori ignorovat a najít co nejrychleji způsob, jak ho obejít. Místo toho, aby si lépe zorganizovali svůj čas, nebo šli třeba kousek pěšky, zábrany krkolomně objíždějí a mezi betonovými květináči hledají skulinu, kudy proklouznout. Jen čekám, kdy je ve své urputnosti prostě sejmou. Dávám jim tak týden dva… A vy?

Související články:

OBRAZEM: Výsuvné sloupky auta nepustí

Pěší zónu pro auta uzavřou výsuvné sloupky