Pod nohama pevná zem, nad hlavou modré nebe, rukama tvořím celý svět, v srdci mám, slunce, tebe… Druháci waldorfské základní školy v Ostravě právě začali den tradiční průpovědí. Je osm hodin ráno, na drnčení školního zvonku, který by zahájil vyučování, čekám marně. Žádný tady totiž nemají.

„Jednak je ten zvuk nepříjemný a také tímto způsobem učíme děti, aby se samy orientovaly v čase, vnímaly ho a dokázaly si ho hlídat,“ vysvětluje ředitelka školy Lubica Havelková, zatímco děti vytahují z vlastnoručně upletených pouzder flétny a za pobídky třídní učitelky, aby je oživily, zahrají několik písniček. Hrát aspoň na jeden hudební nástroj umí v téhle škole každý. První půlhodina probíhá volně. Děti si s učitelkou povídají, řeší třídní věci, hrají hry.

Jdeme se podívat na šesťáky. Po cestě míjíme první třídu. Nahlédneme dovnitř. Učitelka stojí s dětmi na koberci, něco jim vypráví. „Teď počítají. Učí se to formou různých rytmických her. Ty dětem pomohou si věci lépe zapamatovat,“ říká ředitelka a dodává: „Každá hodina má více částí – rytmickou, pak vyučovací, kdy se probírá nová látka a nakonec vyprávěcí, která by měla třídu zklidnit.“

Definice: Waldorfská škola se sama charakterizuje jako škola, která chce člověka připravovat na život nejen znalostně, nýbrž též rozvojem tvůrčích schopností a sociálních dovedností. Waldorfský učitel by měl pohlížet na dítě jako na duchovní bytost, která přichází na svět nadána možností všestranného vývoje. Jeho úkolem je pěstovat toto nadání a vést dítě k tomu, aby bylo schopno jednou převzít výchovu sebe sama. První škola tohoto typu byla založena v roce 1919 ve Stuttgartu. V českých zemích se objevily školy waldorfského typu až po roce 1989. Zdroj: wikipedia.cz

Učebnice sháním marně
V šesté třídě za chvíli začíná fyzika. Není přestávka, ani hodina tělocviku, přesto všichni žáci stojí na chodbě a žonglují s míčky. „Tahle aktivita je velmi vhodná pro zaktivování obou mozkových hemisfér. Člověk je pak schopen vnímat věci pozorněji, přemýšlet o nich a uvědomovat si souvislosti,“ vysvětluje ředitelka školy.

Za pár minut jsou všichni zpět ve třídě a začíná vyučování. Hned na první pohled zaujmou sešity. Jsou po bocích krásně barevně orámovány, místo stran popsaných kvanty textu jsou v nich hlavně obrázky. Po učebnicích se sháním marně.

„Žáci si materiály k učení vytvářejí sami ve spolupráci s učiteli. S učebnicemi a knihami se ale samozřejmě také učí pracovat, zvláště na druhém stupni. Fyziku mají žáci této třídy každý den. Tedy přesněji každý den po dobu tří týdnů. K tomu ještě matematiku a český jazyk, cizí jazyky, tělesnou, hudební, pracovní a výtvarnou výchovu.

„Vyučování hlavních předmětů probíhá v takzvaných epochách. Jde o dvouhodinový vyučovací blok, který mají žáci zhruba tři týdny a učitel v něm vždy rozvíjí jedno téma,“ přibližuje ředitelka.

Žádné škatulkování
V téhle škole děti dostávají první známky teprve až v osmé a deváté třídě. Do té doby je učitelé hodnotí pouze slovně. „Nejsou tak zaškatulkovány jako jedničkáři nebo trojkaři. Učitel může žáka zhodnotit vzhledem k jeho předchozím výkonům, zda se zlepšil, nebo zhoršil. Děti mezi sebou kvůli známkám nesoutěží, vzájemně si pomáhají,“ tvrdí ředitelka.

Jsou děti, které tuto školu navštěvují, v něčem jiné? „Nejsou, možná jsou jen trochu otevřenější, protože je jim dána větší volnost, to ale není v dnešní době na škodu,“ říká ředitelka. Ona ani učitelé waldorfské školy nemají rádi, když je někdo srovnává s běžnými základkami.

„Nedá se to srovnávat. Každá škola je jiná, každá má něco svého. Nedá se říct, že jedna je ta špatná a druhá je ta dobrá. Kdo si myslí, že u nás si děti jen hrají a neučí se, nemá pravdu. Klademe na žáky stejné nároky jako jinde. Jen je učíme jiným způsobem a snažíme se, aby při vzdělávání využili a rozvíjeli co nejvíce svých dovedností a schopností,“ vysvětluje na závěr ředitelka.

V čem je jiná?

*ve škole nezvoní

*žáci nedostávají známky, ale slovní hodnocení

*hlavní předměty jsou vyučovány v takzvaných epochách

*každé dítě umí hrát aspoň na jeden hudební nástroj

*od první třídy se žáci učí dva cizí jazyky

*žáci se učí psát psacím písmem až ve druhé třídě

*velký důraz je kladen na vyučování uměleckých předmětů a řemesel

*velmi těsná spolupráce s rodinou, třídní schůzky

*konzultace s rodiči nebo se zákonnými zástupci žáků probíhají každý měsíc

*žáci jsou vedeni ke vzájemné úctě a vztahu k přírodě a tradicím (setí obilí, pečení chleba, práce s přírodními materiály a podobně)
Postřeh autorky:Každý se může rozhodnout

Když jsem na internetu pročítala informace o waldorfských školách, narazila jsem i na řadu příspěvků rodičů, kteří zde měli nebo mají své děti. Jedni byli velmi spokojeni. Jejich potomci jsou prý klidnější a spokojenější než děti v běžné škole a učí se věci, které jsou potřebné pro život. Stejně početná byla i skupina odpůrců. Podle nich si děti ve škole více hrají, než se učí.

Ti radikálnější dokonce tvrdili, že jde o sektu. Za dobu, kterou jsem v ostravské waldorfské škole strávila, mohu jen těžko soudit, kdo má pravdu. Musím ale přiznat, že jako návštěvě se mi tady docela líbilo. Kdybych se měla rozhodovat jako rodič, nevím, zda bych dokázala ve výběru školy pro své dítě experimentovat.
Alternativa, tedy možnost výběru, je určitě dobrá věc, která by ani ve školství neměla chybět. Každý má právo se rozhodnout. V případě školy by ale měli dostat slovo i ti, kterých se to přímo týká. Tedy děti. A to ať už jde o waldorfskou školu nebo jakoukoli jinou.