Připojit se k internetu, přečíst a vyřídit e- -maily, zhlédnout videa, přečíst si, co píšou média. Tak se dají s chytrým telefonem nebo notebookem krátit chvíle při cestování. Zatímco bezdrátový internet je standard například v některých vlacích, hromadná doprava si o bezplatné wi-fi může nechat jenom zdát. Zatím.

V těchto dnech totiž začala krajskou metropolí projíždět upravená reklamní tramvaj, kterou si pronajal soukromý železniční dopravce. Cestující mají možnost se ve voze zdarma připojit k wi-fi a krátit si dlouhou chvíli surfováním po internetu.

„Připravili jsme cestujícím městské hromadné dopravy v Ostravě ochutnávku služeb, které běžně poskytujeme na palubě vlaků Leo Express. Konkrétně jsme zajistili bezplatné připojení na wi-fi v tramvaji," prozradila mluvčí společnosti Leo Express Petra Valentová.

Městská hromadná doprava je totiž obecně nejčastější způsob, jakým se cestující dostávají na nádraží.

„Tramvaj je navíc podobný dopravní prostředek jako vlak, a proto jsme se rozhodli instalovat wi-fi právě tam. Kampaň potrvá tři roky, na které máme vůz od Dopravního podniku Ostrava zajištěný," dodala mluvčí Valentová s tím, že v tuto chvíli jezdí taková tramvaj pouze jedna, a to právě v Ostravě.

Běžné vybavení

Názory cestujících na tuto vymoženost, která představuje už v jiných městech standard, jsou převážně pozitivní.

„Konečně. Myslím si, že v dnešní době by to skutečně měla být běžná věc. Když si vezmu, že do školy cestuji zhruba dvacet minut, můžu se podívat na seriál, pročíst si oblíbené stránky, případně se na poslední chvíli něco naučit a podobně. Ještě mít klimatizované tramvaje a seděl bych v nich celý den," sdělil svůj názor cestující Jiří Starszinský. Někteří cestující ale raději zůstávají u tradiční zábavy ve vozech MHD.

„Je to určitě pokrok kupředu, ale já raději zůstanu u knížky. Nemusím pořád hledět na displej," řekla dvaatřicetiletá Irena, která „internetovou tramvají" včera cestovala.

Ostrava má tedy zatím jen jednu tramvaj, která poskytuje bezdrátové internetové připojení zdarma, a to navíc musel zařídit soukromý dopravce v rámci marketingové kampaně. Dočkají se někdy Ostravané toho, že wi-fi bude ve všech vozech zdarma?

„Uvědomujeme si, že doprovodné služby v hromadné dopravě také rozhodují o tom, jestli lidé budou cestovat veřejnou, nebo individuální dopravou. Máme soubor služeb, které bychom chtěli do vozů hromadné dopravy zavést. Je to například klimatizace, internet, nové sedačky nebo vyšší teplota. Vše je ale o penězích. Například zvýšení vnitřní teploty v MHD o dva stupně, když je venku minus deset stupňů Celsia, vyjde na osm až deset milionů korun," konstatoval náměstek primátora pro dopravu Tomáš Sucharda.

Prioritou vedení města je v tuto chvíli obnovit vozový park. Teprve potom se bude rozhodovat o dalších doprovodných službách.

„Tendry na omlazení vozového parku poběží ještě tři čtvrtě roku, poté budeme hledat technický způsob a podmínky, jak a za jakých finančních nákladů bychom tyto doprovodné služby, mezi které patří i internet, mohli do vozů hromadné dopravy zavést," uzavřel náměstek Sucharda.