Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Ostravy do Prahy vlakem? Z šesti hodin jsou dnes tři

Rychlost a komfort cestování z Prahy do Ostravy a opačně po železnici se v minulosti výrazně zvyšovaly. Vzpomínáte ještě na časy, kdy cesta z Ostravy do Prahy trvala i šest hodin?

22.6.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

AUDIT DENÍKU

Více než 85 procent moravskoslezských osobností v auditu Deníku vyjádřilo svou spokojenost a uvedlo, že se kvalita osobní železniční přepravy u nás za poslední volební období zlepšila.

K největším skokům a zlepšením ale docházelo už dávněji. Pro porovnání – ještě před pětadvaceti lety se běžná cestovní doba na uvedené trase pohybovala v rozmezí pěti až šesti hodin.

INDEX DENÍKU POHLEDEM KRAJE
ZLEPŠILA SE KVALITA ŽELEZNIČNÍ OSOBNÍ PŘEPRAVY?

Hlasování u této otázky dopadlo v našem kraji takto: ANO 58 (85,3 %) / NE 10 (14,7 %)?

85%

*hlasovat můžete i vy, a to
v anketě pod článkem

„Tak to ostatně bylo po celou druhou polovinu minulého století,“ připomenul mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Rychlejší byly jen některé expresy. Například takzvaný Košičan zvládl cestu z Prahy do Ostravy za čtyři hodiny a 18 minut, a to při cestovní rychlosti pouhých 84 km/h. Ta je dnes mnohem vyšší.

Pendolina SuperCity trasu z pražského na ostravské hlavní nádraží zvládají při průměrné rychlosti kolem 120 km/h už za tři hodiny (časy ostatních dopravců v tabulce). Ještě v roce 2012 to přitom byly dvě hodiny a 56 minut pouze do Svinova, na hlavní nádraží spoje tehdy nezajížděly.

„Cestovní, tedy průměrná rychlost se za posledních pětadvacet let zvýšila skoro o polovinu. To znamená, že dnes do Ostravy cestujeme až o dvě hodiny rychleji než tehdy a o více než hodinu rychleji ve srovnání s jedním výjimečným spojem,“ shrnul vývoj Petr Šťáhlavský.

A převedeno z času na maximální rychlost? „Obecně řečeno se v 60. letech modernizovalo na hlavních tratích na rychlost 80 až 100 km/h, v 80. letech se postupně zrychlovalo na 120 až 140 km/h. Další zvyšování rychlosti na 160 km/h umožnily až modernizace tranzitních železničních koridorů, se kterými se začalo po roce 1993,“ přiblížila Kateřina Šubová ze Správy železniční dopravní cesty.

Byť je dnes maximální rychlost 160 km/h, je na diskutované trase hned několik úseků, na nichž jsou vlaky omezeny rychlostí jen 80 či 100 km/h, což brání plnému využití potenciálu trati. Na to, jaké jsou možnosti dalšího pokroku na železnici se Deník podrobně podívá v průběhu letních prázdnin.

K TÉMATU

Jak trasu zvládají jednotliví dopravci?Praha, hl. nádraží – Ostrava, hl. nádraží

České dráhy: 3h 1min (pouze Pendolino SC)

RegioJet: 3h 20min

Leo Express: 3h 21 min

Vybrané odpovědi panelistů

Jan Vavřík, ředitel Domova pro seniory Vrbno pod Pradědem:
Ne – „Stále fouká, stále zima! A na „hajlzlíky" si raději nesedat!"

Magdalena Fedorowiczová, ředitelka knihovny Bohumín
Ano – „Se vznikem konkurence v železniční dopravě se kvalita zlepšila. Ať už je či není soukromník dotován… nevím… kvalita je lepší. Vznikl malý boj o cestující."

Barbora Závadová, plavkyně, Ostrava:
Ano – „Osobně využívám už mnoho let spoj Praha – Ostrava a musím říct, že nejen cenově ale i službami je nyní vlaková přeprava na hodně dobré úrovni."

Jaroslav Konečný, ředitel Gymnázia a SOŠ Cihelní ve Frýdku-Místku:
Ano – „Ale ne všude a ne dostatečně. Bývalá trať Ostrava – Valašské Meziříčí – Hulín – Kojetín, ta zažila spíše destrukci a fragmentaci."

Redakce Deníku na sklonku funkčního období nynější vlády připravila seriál „volebních auditů", které se zaměří na vybrané body z programu trojkoaličního kabinetu premiéra Bohuslava Sobotky. Co se kabinetu povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhával? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z našeho regionu a k tomu exkluzivní „Panel Deníku": výsledky ankety mezi bezmála tisícovkou regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata.
SEZNAM VŠECH osobností z Moravskoslezského kraje účastnících se auditu Deníku najdete ZDE.

Autor: Petr Jiříček

Zlepšila se kvalita železniční osobní přepravy?

91%
9%

Hlasovalo: 134

Anketa byla ukončena

22.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
UMLČEL JE! Kolik je stav? To jako by se s rukavicí u ucha tázal zlínských hráčů i nepřátelských fanoušků útočník Vítkovic Jakub Lev po gólu na 5:3, který byl klíčový.

Lev po prvním hattricku v kariéře: Oslava? Asi byla moc, byly v tom emoce

Petice proti stavbě supermarketu ve Vratimově.
2 6

Prodej pozemků pro supermarket rozděluje Vratimov na dva tábory

AKTUALIZOVÁNO

V superdebatě rezonovala otázka referenda. Není to zlaté tele, upozornil Bartoš

/VIDEA, FOTOGALERIE/ Pouhý den před sněmovními volbami se v redakci Deníku sešla desítka zástupců politických stran při závěrečné předvolební superdebatě. Na přetřes přišla všeobecně probíraná témata - ať už to je elektronická evidence tržeb, přijetí eura či přijímání lidí prchajících před násilím. Samozřejmě, že nechybělo ani téma obecných referend.

Studenti v Ostravě se připravují na budoucí kariéru

 Na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava probíhá Kariérní týden. Akce má za cíl usnadnit studentům a čerstvým absolventům VŠB-TUO vstup na trh práce a podpořit jejich uplatitelnost v našem regionu.

Ve vlaku hořelo. Okolnosti vyšetřuje policie

Policisté vyšetřují okolnosti požáru, který vypukl na toaletě železničního vozu vlakového spoje R 820 směřujícího z Bohumína do Brna. Stálo se tak 1. října kolem jedenadvacáté hodiny.

Poznáte mladé ženy, které si z bankomatu měly vybrat cizí peníze?

Havířovští policisté šetří krádež dámské peněženky. Žena nakupovala v jednom havířovském marketu a v nákupním vozíku si nechala batoh a nákupní tašku. V nestřeženém okamžiku jí někdo odcizil peněženku, ve které měla mimo jiné i platební kartu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení