Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za smogu budeme cestovat na účet města

Ostrava /ANKETA, DISKUSE/ - Podepsat smlouvy se všemi dopravci ve městě a souhlas ostravských zastupitelů schází k tomu, abychom od 15. prosince mohli v případě vyhlášení signálu regulace Českým hydrometeorolo­gickým ústavem cestovat městskou hromadnou dopravou zadarmo.

3.12.2010 13
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Tato bezplatná doprava bude ale město denně stát okolo půldruhého milionu korun. Vedení Ostravy si od tohoto kroku slibuje, že se za smogové situace sníží na silnicích počet aut, která mají velký podíl na špinavém ovzduší.

„Nemyslím si, že všichni nechají kvůli bezplatné hromadné dopravě za smogu auto doma. Ale je spousta lidí, kteří mají vyvinuté ekologické cítění, a udělají to. Jízdou zadarmo v tramvajích nebo autobusech to jejich myšlení jen podpoříme,“ míní ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).

Reagoval tak i na námitky opozičních zastupitelů z hnutí Ostravak. Ti jsou přesvědčení o tom, že se toto opatření patrně mine účinkem, že nebude efektivní. Navrhovali třeba, aby se město zaměřilo spíše na omezení vjezdu automobilů do některých lokalit. Peníze, které vloží do bezplatné přepravy, by se podle Ostravaka měly také raději investovat na čištění komunikací. „Je to na další diskusi. Je pravda, že na to, abychom byli schopni omezit dopravu v centru, bude potřeba nějaký legislativní rámec. Ale je třeba být v tom aktivní. Pak by lidé využívali městskou hromadnou více,“ podotkla Eva Schwarzová z hnutí Ostravak.

Jste pro bezplatnou hromadnou dopravu v době smogu?HLASUJTE V ANKETĚ VPRAVO NAHOŘE!

Finanční ztrátu dopravcům, to znamená Dopravnímu podniku Ostrava, společnostem Veolia Transport Morava, TQM-holding a CK Maxner, uhradí město pravděpodobně z rozpočtové rezervy. „Za jeden den bezplatné přepravy cestujících v době nepříznivé imisní situace si dopravci budou nárokovat od nuly do 1,3 milionu korun,“ řekl Kajnar s tím, že jeden z dopravců se nároku na úhradu nákladů vzdal, nejvyšší sumu bude požadovat Dopravní podnik Ostrava. Primátor tvrdí, že město zřejmě o úhradu těchto nákladů požádá stát. „Účet pak zřejmě pošleme vládě České republiky, ať to dorovná, protože stát je odpovědný za to, jaký vzduch tu dýcháme,“ prohlásil Kajnar.

V době regulace by se v dopravních prostředcích měla za předním sklem objevit informační cedule upozorňující na bezplatnou přepravu. Cestující budou informováni i prostřednictvím zvukového hlášení. Pracuje se na tom, aby byly také zablokovány označovače jízdenek.

>> Pojedou ostravští zastupitelé za smogu do práce tramvají nebo autobusem?

Petr Kajnar (ČSSD), primátor Ostravy: Nemáme jinou možnost než říct, že využijeme městskou hromadnou dopravu. Do práce to je možné, ale pak na jednání, kam se budeme muset rychle přesunout, to auto asi použijeme. Ale jo, asi mě uvidíte za smogu ve vlaku z Frýdlantu.

Dalibor Madej (ODS), náměstek primátora pro životní prostředí: Od náměstka zodpovědného za životní prostředí se snad nedá čekat nic jiného, než že využije městskou hromadnou dopravu. Jsem na to připraven.

Aleš Boháč (ČSSD), náměstek primátora pro dopravu: Nemám s tím absolutně žádný problém, pojedu autobusem a pak půjdu pěšky.

Jiří Srba (ČSSD), náměstek primátora pro investice: Má odpověď je také ano. Bydlím na Jihu, takže pojedu tramvají.

Tomáš Petřík (ODS), náměstek primátora pro finance: Já pojedu tak půldruhého dne z Krásného Pole, ale to je z žertu. Pochopitelně, že za smogu pojedu do práce autobusem a pak tramvají.

Vojtěch Mynář (ČSSD), zastupitel: Bydlím v Bartovicích, takže když bude smogová situace, a u nás to bude strašné, tak asi zůstanu doma. Natáhnu gazmasku a budu čekat, co bude dál. Ale vážně, doma může zůstat málokdo, do práce musíme. Raději bych jel sice autem, tramvaje u nás nejezdí, takže nezbude než autobus.

Antonín Maštalíř (ČSSD), zastupitel, senátor, starosta Slezské Ostravy: Já vás teď vypeču, já klidně pojedu vlakem, protože bydlím v Kunčičkách dvě stě metrů od nádraží, na zastávku Stodolní a pak půjdu na radnici pěšky. Nemám s tím problém. A taky můžu jet i tramvají.

Eva Schwarzová (Ostravak), zastupitelka: Osobně se přikláním k názoru, že bychom měli jít příkladem. Pokud bude vyhlášena smogová situace, ráda využiju městskou hromadnou dopravu, nebo budu chodit více pěšky.

Petr Kausta (Ostravak), zastupitel: Pokud bude vyhlášen signál regulace, tak pojedu tramvají, ať už bude zadarmo, nebo ne. Je to určité systémové řešení, jedno z mnoha, myslím si, že to mnoho občanů nebude respektovat.

Lumír Palyza (ČSSD), zastupitel, starosta Poruby: Já to mám kousek, můžu jít do práce pěšky. Už se mi to několikrát stalo, nemám problém se projít.
>> GLOSA AUTORKY

Pohodlí, nebo ekologické cítění?

Když si mám vybrat mezi tím, jestli pojedu do práce autem, nebo tramvají, zvolím tu pohodlnější variantu. Podle počtu aut v ulicích bych řekla, že tak reaguje i spousta dalších Ostravanů. Za smogu budou stejně jako já řešit dilema – pohodlí, nebo ekologické cítění? Já usednu do tramvaje. Cestovala bych jí, i kdyby nebyla zadarmo, jak navrhují ostravští radní. Nechci ještě více otravovat vzduch. Myslím si, že mnozí udělají totéž, ale najde se i hodně těch, kteří se vytasí spoustou pádných důvodů, kterými si obhájí, proč právě v tyto dny prostě auto použít musejí. A v jejich rozhodnutí je nezviklá ani jízdenka „zadara“. Kdo má na auto, má většinou i na benzin. Ostravští zastupitelé slibují, že půjdou příkladem. Uvidíme, zda slib splní, nebo obratně zdůvodní, proč to nešlo.
Všechny články o znečištěném ovzduší na Ostravsku ČTĚTE ZDE!

Autor: Miroslava Chlebounová

Jste pro bezplatnou hromadnou dopravu v době smogu?

Ano.

64 %

Ne.

36 %

Hlasovalo: 150

Anketa byla ukončena

3.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:
Ivo Vondrák.

ON-LINE rozhovor s Ivo Vondrákem, hejtmanem a krajským lídrem ANO 2011

hokej HC Aukro Berani Zlín  - HC Vítkovice Rivera
22

Lev pomohl hattrickem ukončit dvouleté zlínské prokletí

Kampaň vrcholí. Zaorálek se pustil do Babiše i v Bohumíně

/FOTOGALERIE/ Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek nenechal ani na mítinku v Bohumíně na Andreji Babišovi niť suchou: V této zemi se nevyplatí pracovat. Lepší je být rentiér.

OBRAZEM: Třinec má obchvat, jeden úsek ale chybí

Třinec – Jedenáct let poté, co se stát zavázal postavit obchvat Třince, přišel zlomový den pro celý region. Nová silnice mezi třineckou částí Nebory a Bystřicí se v úterý otevírá motoristům.

Ostrava 2067. Vzkazy v truhle pro budoucí generace

Město Ostrava připravilo společně s Kulturním centrem Cooltour jako součást oslav 750. výročí první písemné zmínky o své existenci poselství do budoucnosti s názvem Ostrava 2067. Tím je dřevěná truhla, do níž dnešní Ostravané umístí své „vzkazy budoucím generacím“. Truhla bude otevřena za 50 let při oslavách 800. výročí města Ostravy.

Aleš Juchelka o Kalouskovi a Babišovi: Jsou si dost podobní, mají buldočí povahy

/ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ Oblíbený moderátor a současně politik Aleš Juchelka má za sebou zkušenost spolupráce s Miroslavem Kalouskem i Andrejem Babišem. V rozhovoru pro Deník nesrovnával jen jaká byla. Má za sebou také jedno z nejtěžších období v životě, kdy se musel vypořádat se smrtí svého těžce nemocného syna Olivera. Přesto v sobě našel sílu a odvahu jít v životě dále.    

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení