„Po vyhlášení regulace budou cestující o bezplatné přepravě informováni prostřednictvím informačních tabulí a zvukovým hlášením, pracuje se na tom, aby byly také zablokovány označovače jízdenek,“ vysvětlila mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Cestující nebudou za smogu za dopravu platit nic. Ti, kdo mají takzvané měsíčníky, by podle primátora Petra Kajnara (ČSSD) měli vědět, že jsou také zvýhodněni. I dlouhodobé jízdenky od ledna totiž zdraží, ve zvýšení cen je už ale zahrnuta kompenzace za dny, kdy se kvůli smogu bude jezdit zdarma. „Měsíčníky by byly bez této kompenzace ještě dražší,“ dodal Kajnar.

Město ale bude bezplatné cestování stát okolo 1,2 milionu korun denně. Musí totiž sanovat finanční ztrátu dopravcům, to znamená Dopravnímu podniku Ostrava, společnostem Veolia Transport Morava, TQM-holding a CK Maixner.

Jste pro bezplatnou hromadnou dopravu v době smogu? HLASUJTE ZDE!

„Uhradíme ji z rozpočtové rezervy města,“ řekl primátorův náměstek pro finance Tomáš Petřík (ODS) s tím, že největší částka, zhruba 950 tisíc za každý smogový den, půjde na účet ostravského dopravního podniku.

„Nemyslím si, že všichni nechají kvůli bezplatné hromadné dopravě za smogu auto doma. Ale je spousta lidí, kteří mají vyvinuté ekologické cítění, a udělají to. Jízdou zadarmo v tramvajích nebo autobusech to jejich myšlení jen podpoříme,“ míní ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).

„Je to alternativa, další možnost, jak sám přispět ke zlepšení životního prostředí,“ míní náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej (ODS).

Opoziční zastupitelé z hnutí Ostravak měli vůči rozhodnutí výhrady. Jsou přesvědčení o tom, že se patrně mine účinkem. Navrhovali třeba, aby se město zaměřilo spíše na omezení vjezdu automobilů do některých lokalit. Peníze, které vloží do bezplatné přepravy, by se podle Ostravaka měly také raději investovat na čištění komunikací.

Primátor tvrdí, že město zřejmě o úhradu těchto nákladů požádá stát. „Účet pak zřejmě pošleme vládě České republiky, ať to dorovná, protože stát je odpovědný za to, jaký vzduch tu dýcháme,“ prohlásil Kajnar s tím, že by byl ale velmi překvapen, kdyby stát částku proplatil. Je ale přesvědčen o tom, že město musí vytvořit na vládu jakýkoliv tlak, aby si uvědomila svoji zodpovědnost. Byl by rád, kdyby se k Ostravě s bezplatnou dopravou za smogu připojila i další města v regionu. „Zatím jsme o tom neoficiálně mluvili s představiteli kraje, myslím, že to je reálné,“ dodal Kajnar.

Všechny články o znečištěném ovzduší na Ostravsku ČTĚTE ZDE!