Deník se o tom přesvědčil během víkendu v několika ostravských nákupních centrech, která lákají zákazníky na další vlnu slev. Říkají tomu druhé Vánoce.
První problémy nás čekaly s parkováním. Kdo chtěl zastavit co nejblíže vchodu, ať již v podzemních garážích či venku, musel buď čekat, nebo si dát pár koleček a spoléhat na štěstí.
My zvolili rychlejší variantu vzdálenějšího parkování.
Útok
V nákupních komplexech na nás „útočily" nápisy SLEVA či SALE. Nedalo se jim uniknout. Možná i proto naše první kroky směřovaly do oázy klidu – obchodu, kde žádné podobné tabule (ani kupující) nebyli.
„Není to naše strategie. My nabízíme jiné formy výhod, například doživotní záruku, servis a podobně," dozvěděli jsme se od ženy v prodejně s luxusními diamantovými a zlatými šperky, kterou náš dotaz na povánoční výprodeje diamantů mírně řečeno zaskočil.
Zatímco u diamantů bylo prázdno, v obchodech s elektronikou nevěděli prodavači kam dříve skočit. „Každým rokem přibývá těch, pro které není důležité mít pod stromečkem klasické dárky. Raději si nechávají dát peníze a pak čekají na slevy," uvedla prodavačka jednoho z řetězců se zbožím s elektronikou. Podle kolegyně z konkurenčního obchodu sice tržby nejsou tak vysoké jako před Vánocemi, začátek roku ale rozhodně patří k těm nejlepším obdobím.
„Jsou to takové druhé Vánoce," uvedla žena.
Počkám
Lidé mimo jiné kupovali televize, počítače a tablety. „Dostal jsem peníze a teď si vybírám tablet. Zvažuji mezi osmi a desetipalcovým. Ty ceny šly celkem slušně dolů. Asi ale počkám, jestli ještě trochu neklesnou," řekl Deníku Jaroslav Adler v prodejně, kde u cedulek s novou cenou bylo napsáno, že přeškrtnutá částka, z níž sleva vychází, platila 19. prosince.
V obchodech s textilem, obuví i dalším zbožím nové cenovky většinou jen překrývaly ty původní, případně se obě sumy objevily vedle sebe či pod sebou.
Deník se o tom přesvědčil během uplynulého víkendu v několika ostravských nákupních centrech, která lákají zákazníky na další vlnu slev. Říkají tomu druhé Vánoce.Na první pohled se jevilo, že jde o férovou hru. Tedy alespoň u věcí, kde jsme znali či dokázali odhadnout reálnost výchozí ceny. Například u lyží se slevy pohybovaly v řádech tisíců korun a zdálo se, že jde opravdu o výhodnou koupi. U jedněch lyží nás však zarazila do očí bijící cena. Lyže s vázáním byly zlevněny z 19 990 na 4999. Tedy o patnáct tisíc korun. Na otázku, v čem je problém, prodavačka přímo odpověděla.
„Je to poslední kus, jsou to lyže pro výborné a vysoké lyžaře a navíc jde o poměrně starý model. O tyto lyže byl slušný zájem, už je doprodáváme," vysvětlila bez vytáček.
Obezřetnost
Co se týká slev, odborníci nabádají k obezřetnosti. Kromě poctivých obchodníků se mohou objevit i vychytralci, kteří slevové mánie pouze zneužívají. Jimi avízované snížení cen vlastně žádnou slevou být nemusí.
„Spotřebitelé nás na to často upozorňují, ale špatně se to prokazuje. My bychom museli prokázat, že to za původní cenu nikdy neprodávali. Když se to podaří, lze za klamavou obchodní praktiku uložit sankce až do výše pěti milionů korun. Je to ale obtížné," řekl Deníku mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Obchodníkům stačí jednoduchý trik. Například rok někdo prodává boty za 900 korun, pak je na jediný den zvýší na 1600 korun a následující den dá slevu na 900. A vše je právně v pořádku. Zákazníci by si proto podle Fröhlicha měli v jiných obchodech ověřit, zda totéž zboží nekoupí bez slevy za stejnou či dokonce nižší cenu.
„Další možností je, vyhledat si v mobilním telefonu srovnávací portály a hned vidíte, kolik to stojí jinde. Sleva je velmi magické slovo. A toho se dá zneužít," uzavřel Fröhlich.