Neřešit dostatek drobných ani to, zda bude po ruce automat. Tuto hlavní výhodu přináší možnost placení jízdného v ostravské MHD bezkontaktní platební kartou. Ojedinělý projekt, který Ostrava představila před čtvrt rokem jako druhá na světě po Londýnu, spočívá v tom, že systém netiskne papírový lístek, pouze na displeji žlutého terminálu u dveří potvrdí přijetí karty.

Cestujícímu je navíc výhodně propočítána nejlevnější varianta a systém garantuje, že součet všech případných denních jízd nepřekročí cenu celodenní jízdenky.

Ačkoliv zatím systém neumožňuje „přibírat" na jednu kartu spolucestující a děti, těší se velké oblibě. Bezmála 170 tisíc zakoupených jízdenek za pouhé tři měsíce je toho důkazem. 
„S tímto bezjízdenkovým systémem s optimalizací ceny zatím žádný ze zapojených subjektů neměl zkušenost. Dosavadní průběh považuji, zejména s ohledem na množství prodaných jízdenek, za nečekaně úspěšný," řekl Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS, která koordinuje krajskou dopravu.

O SMSKY A JÍZDENKY 
U ŘIDIČE KLESÁ ZÁJEM


Spokojenost vyzařuje i z ostravského dopravního podniku.

„S vývojem jsme zatím velmi spokojení a předpokládáme další nárůst. Cestující novou službu přirozeně přijali a zpětná vazba 
od nich je pozitivní," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

„Vlivem zavedení elektronických jízdenek klesl doplňkový prodej jízdenek u řidiče o 7,5 procenta a o tři procenta u cenově méně výhodných SMS jízdenek. Mírný pokles zaznamenáváme také u klasických papírových jízdenek, to ovšem souvisí i se zavedením bezplatné přepravy pro cestující nad 65 let," rekapituluje mluvčí DPO Miroslav Albrecht první tři měsíce a vliv bankovních karet na další možnosti prodeje jízdenek. Z dostupných informací navíc vyplývá, že po prázdninách zájem výrazně stoupl.

„Důkazem budiž například to, že v září oproti červenci vzrostl počet jízdenek pořízených bezkontaktní platební kartou o více než padesát procent," zdůrazňuje Pavel Nenka ze společnosti XT-Card, která zodpovídá za chod zúčtovacího centra celého systému.

BEZ VĚTŠÍCH 
KOMPLIKACÍ

Navzdory průlomové novince zatím nejsou se systémem žádné větší komplikace.

„Nicméně občas se objevují reklamace například na zablokované karty. Zatímco u karty ODISky je správa systému plně pod naší kontrolou, v tomto případě řeší problémy většinou banky samotné, pro něž jde stále o novinku. Ale společně s ČSOB, která garantuje mezibankovní součinnost, se snažíme nedostatky co nejrychleji řešit," dodává Stejskal k možnosti, kterou využilo už bezmála čtyřicet tisíc různých držitelů karet.

Největší oblibě se tato forma úhrady jízdného těšila v pátek 15. července, kdy Ostravu zaplavily desetitisíce lidí kvůli festivalu Colours of Ostrava. Vůbec nejčastěji takto lidé platí v tramvajové lince č. 2, kde bylo zakoupeno už více než 19 tisíc jízdenek. Systém se do konce roku 2018 rozšíří z Ostravy do celého Moravskoslezského kraje. „Je však možné, že někteří další dopravci budou schopni akceptovat bankovní karty už v příštím roce," očekává Aleš Stejskal.

K TÉMATU

Kolik bylo zakoupeno jízdenek?

Červenec 2016: 44 894
Srpen 2016: 54 074
Září 2016: 68 886

Platby bankovními kartami 
v MHD Ostrava (30.6. – 29.9.)

Utracená částka: téměř 3,1 milionů korun
Počet zakoupených jízdenek: 167 854
Přestupních jízdenek: 116 334
Nepřestupních jízdenek: 51 114
Celodenních jízdenek: 406
Průměrný denní počet zakoupených jízdenek: 1824
Nejvíce jízdenek zakoupeno: 15. července (3 857 jízdenek)
Nejoblíbenější linka: Tramvaj č. 2 (19 239 jízdenek)
Použitých platebních karet: 39 678