Staré „Té trojky“ dosluhují a nevyplatí se prodlužovat jejich životnost. Těchto tramvají, které lidé znají z linek, kde jezdí jako spřažené soupravy, se Dopravní podnik Ostrava (DPO) rád zbaví a nahradí je moderními.

„Často přinášejí negativní jevy jako vandalismus a nedodržování přepravních podmínek,“ okomentoval ředitel DPO Daniel Morys tramvaje, které „půjdou ze hry“.

Čtyřicet nových vozů, které budou dvoučlánkové a pojmou dvě stě cestujících, pro Ostravu dodá firma Škoda Transportation. Tendr vyhrála s nejnižší cenovou nabídkou 1,9 miliardy korun.

„Škoda jako jediná splnila naše technické požadavky, ostatní účastníci byli pro jejich nedodržení z výběrového řízení vyloučeni,“ řekl Morys.

NEUSPĚL STADLER ANI ČÍŇANÉ

Stadler, který vyhrál předešlou velkou zakázku pro Ostravu se čtyřicítkou středně dlouhých tramvají, tentokrát podmínky nesplnil. Stejně jako španělská společnost CAF nebo čínský kolos CRRC, jenž podal nabídku spolu s českým Inekonem.

Ačkoliv je DPO v období let 2014 až 2020 vůbec nejúspěšnější tuzemský dopravce v čerpání evropských dotací (958 milionů korun, pozn. red.), na tyto velkokapacitní tramvaje je zřejmě nezíská. Z velké části tak náklady pokryje úvěr, který si vzalo město a zastupitelé jej na svém zasedání schválili.

A jaké nové tramvaje budou? Co do komfortu vlastně totožné, jako právě poslední kusy od Stadleru, které už pár týdnů jezdí na lince č. 4. Plně nízkopodlažní tramvaje s otočnými podvozky budou klimatizované, chybět nebude kamerový systém, USB-konektory, protivandalské fólie na oknech ani pokrytí wi-fi signálem.

„Jsme rádi, že právě v Ostravě se potkají dva významní evropští dodavatelé tramvají a že pomáháme dotvářet soutěživé prostředí, které zároveň neumožní, aby před námi někteří výrobci zavřeli dveře. Zákon o veřejných zakázkách nám ostatně ani neumožňuje, abychom si automaticky pořídili celou flotilu například od Stadleru,“ dodal ředitel Morys.

Tramvaje nejnovější generace se v ostrém provozu objeví na podzim roku 2020 a Ostrava bude první zemí ve střední Evropě, kde budou jezdit.

V přiložené fotogalerii si můžete připomenout podobu nových tramvají z předešlé velké zakázky pro Ostravu, kterou vyhrál Stadler.