V nejvytíženějším tramvajovém úseku v Ostravě, který se nachází mezi Frýdlantskými mosty a zastávkou Karolina, se sníží hlučnost. Zajistit to má unikátní česká technologie tlumení hluku a vibrací z kolejových vozidel.

Použita byla v rámci pilotního projektu tiché a zelené tramvajové tratě. Pokud se osvědčí, může se objevit i na dalších místech. Změna je patrná i na první pohled, kdy se zdá, že tramvaj jede po trávníku.

První měření útlumu hluku v uvedeném úseku se uskutečnilo v noci z neděle na dnešek. Po jeho skončení začal půlroční ověřovací provoz. Systém má omezit zejména hluk trakčních motorů a hluk, který vzniká odvalováním kola po kolejnici.

„Jedná se o takzvané kolejové absorbéry hluku s funkcí retence vody, který je vyráběn pouze z recyklovaných materiálů z automobilového průmyslu,“ uvedla mluvčí ostravské radnice Andrea Vojkovská s tím, že díky vlastnostem slovenského základního syntetického materiálu může být povrch kolejových absorbérů opatřen živým nebo umělým trávníkem.

„Tyto varianty povrchu zachovávají velmi dobré absorpční vlastnosti a umožňují odpařování vody v městském prostoru. Tím dochází ke zlepšení městského klimatu, snížení prašnosti a přehřívání ulic a bulvárů,“ vysvětlila mluvčí.

Technologii odhlučnění koleje je možné aplikovat jak u stávajících tramvajových tratí, tak u moderních dopravních staveb. Vně kolejí lze zřídit i lehkou a snadno demontovatelnou nízkou protihlukovou bariéru. Ta je tvořena syntetickým recyklátem v drátěných koších, který se nechá na vnější straně porůst nenáročnými lokálními rostlinami.