Karvinsko se v počtu dlužníků drží stabilně v těsném závěsu za největšími českými metropolemi Ostravou, Prahou a Brnem. Vyplynulo to z aktuálního šetření inkasní společnosti M.B.A. Finance, provedeného za deset měsíců roku 2011.

„I když počet dlužníků v okrese Karviná roste pouze mírně, patří tento okres co do počtu dlužníků mezi nejproblémovější. Zjištěný údaj má určitě souvislost i s vysokou mírou nezaměstnanosti, která se v okrese například koncem září pohybovala na úrovni třinácti procent,“ uvedla mluvčí M.B.A. Finance Jana Tatýrková. Opačným případem je podle ní okres Jeseník, u kterého bylo opět zjištěno nejnižší procento dlužníků a to 0,3 procenta, i když tento okres vykazuje ještě vyšší nezaměstnanost, než je v Karviné.

„Na první pohled se sice může zdát, že v okrese Jeseník žádné problémy s dlužníky nejsou, ale není tomu tak. Naše firma totiž pracuje pro renomované společnosti finančního sektoru. Obyvatelé tohoto okresu často na klasické půjčky už ale nedosáhnou, využívají proto méně seriózních nabídek k získání půjčky, což se v našich statistikách nemá možnost projevit,“ vysvětlila Tatýrková.

Mezi dlužníky převládají muži, ti tvoří 63,6 procenta, ženy pak 36,4 procenta. Do šetření byly zařazeny retailové pohledávky (dlužníci spotřebitelských půjček, úvěrů a plateb za zboží a služby), naopak do něj nebyly zahrnuty hypotéky.

Tabulka: TOP 10 okresů s největším počtem dlužníků v databázi M.B.A. Finance. Čísla u jednotlivých měst uvádějí, kolika procenty se obyvatelé daného okresu podílejí na celkovém objemu pohledávek v ČR.

Okres 8/2011 9/2011 10/2011

Ostrava-město 10,09 %10,08 % 10,02 %

Hlavní město Praha 8,91 % 9,9 %9,1 %

Brno-město 4,9 %4,6 % 3,19 %

Karviná 3,13 % 3,18 % 3,19 %

Chomutov 1,9 % 2 % 2 %

Liberec 1,75 %1,85 % 1,82 %

Most 1,62 %1,88 % 1,81 %

Teplice 1,71 % 1,65 %1,65 %

Děčín1,47 %1,55 %1,54 %

Ústí nad Labem1,59 % 1,54 % 1,51 %

Typický dlužník? Třeba rodič, který chce pomoci potomkovi

Kdo je typický dlužník, který už nezvládá splácet? „Zadluženost není problémem generačním nebo třeba jen mužů, či žen. Není to ani otázka vzdělání,“ tvrdí pracovníci Poradny při finanční tísni.

„Nejčastěji bývá zadluženost problémem celé rodiny, od vnuků po prarodiče. To je zřejmě dáno tím, že rodina je jediné místo, kde se lidé učí hospodařit s penězi a získávají k nim i určitý vztah. Jen velmi výjimečně se stává, že bychom měli klienta, v jehož blízké rodině nemá nikdo jiný větší či menší problémy se zadlužeností,“ vysvětlila Zdeňka Svobodová Libišová, vedoucí ostravské Poradny při finanční tísni.

Podle její spolupracovnice Aleny Machovské se důvody, kvůli kterým se lidé dostávají do nepříznivé finanční situace, stále opakují. „To znamená, že například nemají dostatečné rezervy pro nepředvídané situace, dojde u nich ke snížení příjmů, ztratí práci, případně přecení své možnosti,“ doplnila Machovská s tím, že počty lidí, kteří se letos obracejí se žádostí o radu na Poradnu při finanční tísni, jsou srovnatelné s rokem minulým.

„Denně služeb naší pobočky v Ostravě využijí odhadem tři desítky lidí. Někteří přijdou osobně, další pak třeba volají telefonem. Ostravskou poradnu navštěvují nejen lidé z města, ale i z dalších míst Moravskoslezského kraje. Obrátili se na nás už ale lidé z Olomouckého či Jihomoravského kraje,“ doplnila Machovská. Podle ní mohou pracovníci poradny téměř vždy poradit lidem ve složité situaci radou. „To, co by měl nebo mohl klient udělat, to mu můžeme poradit prakticky v každé situaci. Bohužel, v mnoha případech už ty kauzy ale stejně skončí u exekuce,“ řekla Machovská.

Jedním dechem ale dodává: „Důvodem bývá často nesouhlas věřitele s návrhem klienta. Zvyšují se rovněž počty klientů, kterým pomáháme při zpracování návrhu na insolvenční řízení.“

Pracovníci ostravské poradny se také setkávají s případy, na které by šlo použít přísloví o cestě do pekla, která je dlážděna dobrými úmysly. „Setkáváme se i s případy, kdy se zadluží starší lidé, kteří chtěli pomoci svým dětem. Pokud pak potomci sami nemají příjem a rodič se při půjčce spolehne na jejich slovo, může se dostat do velmi nepříjemné situace,“ popsala případy z praxe pracovnice ostravské pobočky Poradny při finanční tísni.