Zprávu roznesli lidé ze vchodů 58 a 56, jejichž bytovým družstvům patří pozemek sousedící s tratí 321, na níž má zastávka Ostrava-Zábřeh vzniknout.

„Stali jsme se tak účastníky územního řízení. Už to je vedeno podezřele, když bylo na počátku vyloučeno ústní jednání," řekl Martin Boček za nájemníky. Ti hned podali proti plánu námitky včetně té, že je město Ostrava „systémově podjaté", když se zastávkou počítá. Vadilo jim také, že stavba na rozdíl od jiných nepotřebuje schválení EIA (zhodnocení dopadů na životní prostředí poznámka redakce).

Havířov bude mít novou železniční zastávku

„My jsme se to dozvěděli od sousedů náhodou. A stejně jako oni jsme prakticky všichni proti. Jenže s tím asi moc nenaděláme, protože jsme nebyli k řízení přizváni. Natož o něm informování," prohlásili Jaroslav Holík a Sylvie Skopalová za nájemníky ze vchodu č. 54. K těm se připojili i obyvatelé vchodů 52, 60 a 62, tedy celý panelák stojící jižně od železničního koridoru Polanecká spojka. Lidé říkali, že nechtějí hluk z „nádražíčka", ani znehodnocení tržní ceny jejich bydlení.

„Železnici máme ani ne sto metrů pod okny. Umíte si představit, co to bude, pokud tady začnou zemní práce? Stavba to nebude malá, rozpočet má dvaašedesát milionů korun," vysvětloval Martin Boček s tím, že výstavbu považují jak za nesmysl, tak za mrhání penězi. Nedaleko je totiž nádraží Ostrava-Vítkovice, kde stejně většina vlaků na trati mezi Kunčicemi a Svinovem zastavuje (a odkud je to i nejblíže na městský stadion a do Ostravar Arény, kde bývají sportovní a kulturní akce).

MNOHO OTÁZEK

„Argumenty, že nová železniční stanice zlepší dopravní obslužnost přilehlých lokalit, jsou směšné. Z vlaku tady mohou vysedat akorát lidé mířící do Shopping Parku. Pokud si neuvědomí, že tramvají to budou mít blíž," tvrdili nespokojení lidé. A tázali se: „Proč budovat stanici Ostrava-Zábřeh pod okny paneláku, když hned za mostem směrem na východ vede železnice neobydlenou částí Polanecké spojky?"

SŽDC: POŽADOVAL JI KRAJ I MĚSTO

Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) prostřednictvím své tiskové mluvčí Kateřiny Šubové informovala, že požadavek na zastávku Ostrava-Zábřeh přišel od Moravskoslezského kraje a statutárního města Ostravy.

Přečtěte si také: Nové Divadlo Mír v Ostravě otevřou Dva úplně nazí muži

„Zpracováváme přípravnou dokumentaci a probíhá územní řízení. S případným nesouhlasem veřejnosti se setkáváme u více staveb. Snažíme se na její připomínky reagovat v souladu s koncepcí stavby i platnou legislativou," uvedla Šubová.

OSTRAVA-JIH: NÁMITKY K PROJEKTU

Úřad městského obvodu Ostrava-Jih přes zaměstnankyni odboru strategického rozvoje, vztahů s veřejností, školství a kultury Janu Smutnou vzkázal, že „nositelem záměru na zřízení zastávky na trati č. 321 je státní organizace SŽDC". V obydleném území má být proto, aby zajistila napojení na MDH i zkrácení docházkových vzdáleností. „Způsob provedení této stavby však není v souladu s plánovaným rozvojem obce v dané lokalitě. Proto i náš obvod podal v územním řízení námitku," upozornila Jana Smutná s tím, že radnici mimo jiné vadilo „nerespektování významnosti stavby v tomto území" či nevhodné oddělení prodejny jízdenek a přístřešku.

MMO: ÚZEMNÍ PLÁNY S NÍ POČÍTAJÍ

Útvar hlavního architekta Magistrátu města Ostravy (MMO) skrze zastupujícího tiskového mluvčího Petra Havránka upozornil, že o zastávce Ostrava-Zábřeh se uvažuje od 80. let minulého století a je zanesena v územním plánu z roku 1994 i 2014. „Má do systému MHD v našem městě zapojit i železnici," vysvětlil Havránek, podle něhož se nicméně už upustilo od původních plánů „vlakotramvaje".

Čtěte také: Přednádraží v Přívoze? Jako po válce…