Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

D 47 spojí kraj se zbytkem světa

OSTRAVA - Jako na smilování čeká mnoho řidičů na dokončení dálničního úseku D 47. Ten totiž konečně spojí nejen Ostravu s Prahou, ale především východní cíp republiky s celou Evropou. Kdy se dočkají? Kompletní dokončení dálnice je plánováno na druhou polovinu roku 2009.

27.4.2007
SDÍLEJ:

Stavba dálnice D47 v OstravěFoto: DENÍK/Martin Pleva

Některé její úseky však budou sloužit řidičům už v závěru roku letošního. „Na budoucí dálnici D 47 je naprostá většina úseků v současné době ve výstavbě. Úseky od Ostravy - Rudné přes Hrušov až do Bohumína by měly být zprovozněny v listopadu letošního roku. Ty ostatní pak během příštího roku, poslední pak v průběhu roku 2009,“ vyjádřila se Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

S největšími problémy se dosud potýkal závěrečný úsek, který by měl v konečné fázi tepnu s názvem D 1 vedoucí napříč celou republikou, jejíž bude D 47 součástí, spojit s polskou autostrádou A1. Dlouhou dobu však vázla stavba jak českého konce cesty, tak navazujícího polského začátku. Obě strany už ale hlásí, že v roce 2009 by se měly obě komunikace na hranici setkat. „Stavba posledního úseku od Bohumína po státní hranici s Polskem je v současné době ve fázi vypsání výběrového řízení na zhotovitele. Tento krok čeká na souhlas ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Dá se říci, že pokud souhlas k této poslední stavbě dálnice D 47 dostaneme v květnu, zahájíme výstavbu v letních měsících. Termín zprovoznění ve druhé polovině roku 2009 je pak koordinován s polskou stranou a jejich dálnicí A1,“ vyjádřila se dále Vápeníková k průběhu výstavby posledního úseku komunikace, díky které získá Moravskoslezský kraj konečně adekvátní silniční spojení se „zbytkem světa“.

K dodržování plánovaných termínů výstavby úseků dálnice D 47 pak ještě mluvčí ŘSD uvedla, že jejich zpoždění či urychlení souvisí s průběhem územních řízení, do kterých mnohdy zasáhly majetkoprávní komplikace, dodatečné průzkumy či záležitosti týkající se ochrany životního prostředí. „U některých staveb proběhlo územní řízení rychleji, než se předpokládalo, u jiných se bohužel protáhlo. Každopádně samotná výstavba všech úseků probíhá velmi rychlým tempem a dálnice D 47 bude plus minus zprovozněna v termínu,“ sdělila ještě Martina Vápeníková a závěrem dodala, že náklady na realizaci celého projektu dálnice D 47 by měly dosáhnout částky přibližně 57 miliard korun.

Prvním člověkem, který zdolá celou trasu nové dálnice, bude možná bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský. Nepojede však autem, ale půjde pěšky. Před pár lety totiž uzavřel sázku, že cesta bude kompletně hotova už v roce 2008. Je jisté, že prohraje, takže by měl asi začít shánět pohodlné boty na osmdesátikilometrovou procházku.


Tunel bude unikátní z hlediska bezpečnosti

Jediný na celém úseku dálnice D47 a k tomu druhý nejdelší v rámci celé dálniční sítě České republiky. To jsou jen některé ze zajímavých údajů týkajících se Klimkovického tunelu. Navržen byl z důvodu ochrany životního prostředí a také kvůli minimalizaci vlivu stavby na obec Klimkovice a blízké lázně na Hýlově.

Dva tubusy tunelu, jeden dlouhý 1078 metrů a druhý ještě o deset metrů delší, se začaly razit v dubnu před dvěma lety. Do zkušebního provozu by pak měl být celý tunel, jehož stavba přijde na dvě a půl miliardy korun, uveden už příští rok touto dobou. Po uvedení do plného provozu jím budou moci auta projíždět ve dvou pruzích v každém směru až osmdesátikilometrovou rychlostí. „Při stavbě je věnována velká pozornost bezpečnostním předpisům, které budou vyhovovat nejpřísnějším evropským kritériím. Obě trouby bude spojovat pět propojek, které umožní v případě požáru či nehody evakuovat osádky vozidel do druhého nezasaženého tubusu,“ přibližuje bezpečnostní prvky tunelu vedoucí projektu Břetislav Polák ze společnosti Metrostav.

V každé troubě pak bude ještě šest takzvaných SOS výklenků. „Ty budou vybaveny sebezáchrannými prostředky, protipožárními hydranty a také spojením s integrovaným záchranným systémem. Dispečer tunelu bude na provoz dohlížet a řídit ho ze Střediska správy a údržby dálnic na Slovenské ulici, které se v současné době rovněž buduje,“ doplňuje pak slova svého kolegy Antonín Straka, specialista na tunely ze zmiňované stavební firmy.

Unikátní z hlediska bezpečnosti je však Klimkovický tunel také díky použitému druhu betonu. Poprvé v České republice zde byl totiž využit takzvaný protipožární beton s umělohmotnými přísadami, konkrétně polypropylenovými vlákny. „Při vysokých teplotách se tato vlákna z betonu vypaří, takže se v něm vytvoří malé komůrky. Beton se pak do nich může rozpínat, čímž nedojde k jeho pnutí, a sníží se tak možnost jeho totální destrukce,“ přibližuje závěrem Břetislav Polák výhody protipožárního betonu, který se dnes už běžně používá v zemích Evropské unie, a ještě přidává několik dalších číselných údajů: „Šířka vozovky v každém tubusu bude devět a půl metru, jejich výška bude necelých pět metrů. V maximálním nadloží je tunel pětadvacet metrů pod povrchem.“

27.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Poznáte osoby na snímku z bezpečnostní kamery bankomatu?
6

Poznáte mladé ženy, které si z bankomatu měly vybrat cizí peníze?

Zdolání kovového monstra se na první pohled zdálo nemožné. Tatra 810 4x4 řízená Liborem Václavíkem to dokázala.
20

VIDEO: V Ostravě padl rekord. Tatrovka se vydrápala na kovové monstrum

Jeřáb, který havaroval na Dlouhých Stráních, půjde pod vodu

Přípravné práce při vyprošťování havarovaného autojeřábu na dolní nádrži hydroelektrárny Dlouhé Stráně již začaly. Vedou je hasiči spadající pod skupinu ČEZ, kterým asistují profesionální jednotky ze Šumperku.

Obžalovaní v kauze levně prodaných pozemků stanuli před soudem

Okresní soud ve Frýdku-Místku včera zahájil hlavní líčení osmi obžalovaných osob v případě, kdy radní Frýdku-Místku měli v roce 2009 postupně převést pozemky na soukromé uživatele. Na tom by nebylo nic k údivu, ovšem dle státního zástupce Ladislava Hradila byly pozemky prodány pod tržní cenu.

Babí léto v Ostravě. V kraji meteorologové naměřili víc než 22 stupňů

/FOTOGALERIE/ V Česku pátý den po sobě padaly teplotní rekordy. Nová maxima dnes hlásí 25 ze 144 stanic měřících 30 a více let, většinou v Moravskoslezském a Zlínském kraji, kde bylo i přes 22 stupňů Celsia. Nový rekord si ale připsala i Labská bouda v Krkonoších. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Hrozivý faul na Deje potrestán, podle hrubiána Veselého šlo o běžný střet

/VIDEO, ANKETA/ Stopku na tři utkání! Takový trest dostal kapitán hokejistů Zlína Ondřej Veselý za faul na vítkovického útočníka Rastislava Dej z úterního utkání 14. kola extraligy. Ve středu o tom informovala disciplinární komise soutěže prostřednictvím jejího šéfa Karla Holého.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení