Na velký nárůst kamionové dopravy si stěžují starostové obcí Paskov, Žabeň, Sviadnov a další. Kraje i obce systém mýtného kritizují a žádají změnu. Mýtné ocelové brány jsou v Moravskoslezském kraji na dvou rychlostních komunikacích - na 12,5kilometrovém úseku R56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou a mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou, což je úsek silnice R48 dlouhý 4,7 kilometru.

"Zvýšení počtu kamionů je znatelný a pro obyvatelstvo z domů stojících u silnice je velmi obtížné se s tím vyrovnat," uvedl paskovský starosta Petr Pauk. Podle něj by obci se zhruba 3800 obyvateli možná pomohlo zpoplatnění i silnic nižších tříd, protože by pak mohla posílit i vlaková doprava.

Se zavedením stejného poplatku souhlasí i Vítězslav Klega, starosta sousední Žabně, který by navíc na silnice uvalil vyšší sazbu, než je ta, jež byla stanovena pro rychlostní komunikace. Obě obce také chtějí brzy spočítat projíždějící kamiony, aby měly argumenty pro jednání s vlastníkem silnic, Moravskoslezským krajem, a mohly situaci řešit.

Náměstek frýdecko-místecké primátorky Michal Pobucký řekl, že zavedení mýtného před dokončením obchvatu města, silnice R48 a provázáním všech komunikací I. třídy a dálnic v regionu je předčasným a neuváženým krokem. "Pokud ministerstvo zpoplatní i osobní automobily, povede to k hromadnému přesunu zbylé dopravy na přilehlé komunikace. A nevybere se ani minimum peněz na opravu přetížených silnic nižších tříd," uvedl Pobucký.

Snaha vyhnout se placení mýtného podle ředitele správy silnic v kraji Tomáše Böhma nejvíce zatížila silnice v Paskově, Žabni a Sviadnově, kde v minulosti vedla silnice první třídy mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou. "Devastace tam je patrná. Tam, kde kamiony využívají objízdné trasy, bychom uvítali příspěvek z vybraného mýtného, aby se tyto silnice mohly opravit. Nakolik to půjde a nakolik je to reálné, nemohu odhadnout," řekl. Peníze z mýtného nyní směřují do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Systém výběru mýtného kritizovali hejtmani počátkem března na jednání Rady Asociace krajů ČR (AKČR) v Hrotovicích na Třebíčsku. Předseda AKČR a hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský tam uvedl, že kraje zásadně nesouhlasí s tím, aby se výběr mýtného v republice rozšířil pouze na silnice první třídy. Považují za nezbytné, aby další etapa pokrývala celé území republiky; za nejlepší řešení považují satelitní systém.

Mýtné se v ČR vybírá zatím na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic pomocí mikrovlnné technologie, která vyžaduje stavbu stovek ocelových bran. Povinnosti platit podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více. V únoru se ministerstvo dopravy dohodlo s firmou Kapsch, která zakázku na mýtné vyhrála, že na silnicích první třídy bude využita převážně satelitní technologie.