Polské vlaky mohou bez povolení českého Drážního úřadu u nás zajíždět pouze do pohraničních přechodových bodů, tedy z Chalupek do Bohumína, z polského Cieszyna do Českého Těšína a ze Zebrzydowic do Petrovic. Pokud chtějí jet dál, musejí mít souhlas Drážního úřadu. Do konce března proto museli Poláci cestovat do Ostravy s přestupem na český vlak.

„Vlak dojel do Bohumína a cestující museli přestoupit do českého vlaku. Od 1. dubna polský vlak jede přímo do Ostravy,“ uvedl náměstek ředitele odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah pro Moravskoslezský kraj Miroslav Klich.

O polských vlacích mířících do Ostravy se dozvěděla veřejnost letos v lednu v souvislosti s tím, že Česko tehdy odmítlo vpouštět na své území polské vlaky kvůli technickým komplikacím. Nové přímé spoje do Ostravy, kterým se v Polsku dělala velká reklama, musely být pozastaveny. Podle českého Drážního úřadu polské lokomotivy tehdy neměly povolení k provozu na české železnici. Jeden ze základních požadavků je, že zahraniční lokomotivy nesmějí rušit české zabezpečovací zařízení. Z těchto důvodů nevyjely loni v prosinci například moderní lokomotivy Siemens společnosti RailTrans na trase Praha - Ostrava, s podobným problémem se předloni potýkaly i nové soupravy Českých drah Pendolino.

Dnes už je situace s polskými vlaky jiná. „Dostali jsme měření, do kterých se vešli. Prostě se jim podařilo dostat se do limitních hodnot,“ uvedl na adresu polského dopravce ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.