Od minulého týdne nesmějí dělníci Ostravských komunikací pracovat ve špičkách na frekventované Místecké ulici. Vedení této městské společnosti se tak snaží vyjít vstříc požadavkům městských radních v čele s primátorem Petrem Kajnarem (ČSSD). Ti se rozhodli, že budou silně tlačit na Ostravské komunikace i další firmy, aby veškeré opravy na komunikacích prováděly tak, aby nenarušovaly plynulost provozu.

Podobný návrh chtějí městští radní předložit i dalším správcům silnic – státu, tedy Ředitelství silnic a dálnic, a Moravskoslezskému kraji. „Slíbili jsme městským radním, že na Místecké ulici nebudeme pracovat v dopravních špičkách. Budeme se snažit takto postupovat i jinde. Nese to však s sebou nemalé problémy a komplikace, vyšší náklady. Například při práci v noci vyvstanou potíže s hlukem. Všechny naše stroje překračují přípustné normy. Lidé musejí být speciálně vyškoleni, projít zdravotními prohlídkami, očekávají vyšší mzdu, větší nároky jsou na bezpečnost práce,“ podotkl minulý týden ekonomický náměstek Ostravských komunikací Daniel Lyčka.

Firma zřejmě nejdříve začne využívat malé rezervy, které má o víkendech a v čase od 18. do 22. hodiny. Její vedení se už sešlo s představiteli samosprávy města Ostravy i magistrátu, připravují studii. Před dvěma lety o možnostech přenesení práce stavebních firem při opravách silnic do nočních hodin a na víkendy diskutovali krajští radní.

Náměstek hejtmana pro dopravu Pavol Lukša (KDU-ČSL) připustil, že se k tomuto problému bude asi muset krajská samospráva časem vrátit, v současnosti to však není na programu dne. „Není to jednoduché. Je nutné dodržovat zákoník práce, bezpečnost práce a další nařízení. Kromě jiného by to znamenalo přimět ke změně organizace práce také všechny dodavatele stavby, zejména obalovny nejsou zatím připraveny vyrábět v noci,“ uvedl Lukša s tím, že v každém případě by pak investoři stavby a správci komunikací museli počítat s vyšší cenou za opravy.

„Před dvěma roky se ukázalo, že stavby by se o dvacet až třicet procent prodražily. A je rozdíl, jestli za opravu cesty zaplatíte při současných finančních možnostech jenom deset, nebo dvanáct a více milionů korun. A zároveň není jisté, že poté pak budou občané spokojeni, protože vždycky se najde skupina lidí, kterým opravy zkomplikují život,“ konstatoval náměstek hejtmana.

Nadšený není ani šéf ostravské pobočky společnosti Ředitelství silnic a dálnic Lubomír Hýbl. O tom, že by tento státní podnik při zadávání svých zakázek tlačil firmy k tomu, aby omezily práce přes den a pracovaly v noci a o víkendech, zatím Hýbl neuvažuje. „Je to pěkná myšlenka, ovšem její realizace v našich podmínkách téměř nemožná. Kdybychom po firmě chtěli, ať pracuje v noci, stálo by nás to mnohem víc peněz. Jenže peníze nejsou. Hledá se každá koruna. Omezuje nás také zákoník práce a další normy“, vysvětli Hýbl.

Šéf ODS - Dopravních staveb Ostrava Tomáš Vítek, jehož firma mimo jiné rekonstruuje rušnou Českobratrskou ulici v centru města, o níž se povídá, že lépe zorganizovat takovouto stavbu snad ani nejde, uvedl, že ani na této komunikaci se v noci nepracuje. „Zavést noční práce je problematické z mnoha důvodů, mimo jiné je komplikuje zákoník práce, hygienické normy a další. Pokud by však investor na nich trval, musel by počítat s mnohem vyššími náklady. Východisko vidím spíš v sestavení správného harmonogramu prací, stanovení klíčových termínů stavby,“ konstatoval Vítek.