Dalších pět jich je pak připravených v záloze pro případ poruch, k dispozici jsou i dva nákladní vozy s pluhy nebo tři traktory.
„A kdyby hodně nasněžilo, se soukromníky a hasiči jsme domluveni na dalších šesti nákladních autech, dvanácti traktorech s pluhy a šesti hasičských vozech," řekl vedoucí zimní údržby OK Pavel Król s tím, že naskladněno je šest tisíc tun soli, pět set tun inertního materiálu pro zdrsnění vozovky a speciální solanka s účinností až do -23 stupňů Celsia. S ohledem na mírné zimy z posledních dvou let stačilo letos silničářům doplnit přibližně jen polovinu zásob.
„Loni nám zbyly dva tisíce tun soli, předloni dokonce tři tisíce tun, to byla nejmírnější zima za poslední dobu. V takovém případě vyjíždíme se sypači méně a naopak i v zimě průběžně opravujeme výtluky a děláme běžné udržovací práce," informuje mluvčí OK Jiří Maléř.
CELÁ OSTRAVA ZA 90 MINUT
A jak je to při tuhé zimě? Když meteorologové dopředu hlásí ledovku nebo výraznější sněžení, vyrážejí silničáři do terénu už preventivně, aby byli připraveni okamžitě zasáhnout. V opačném případě vyjedou vozy hned po zjištění špatné sjízdnosti vozovky a na místě jsou nejpozději do třiceti minut.
„Na všechny typy vozovek vyjíždíme najednou, nerozlišujeme je podle důležitosti," ubezpečuje předseda představenstva OK Daniel Lyčka, že co nejrychlejší a bezproblémový průjezd bude zajištěn i na vedlejších silnicích.
„Zatímco dříve údržba jednoho úseku zabrala dvě až dvě a půl hodiny, dnes jsme schopni to zvládnout za hodinu a půl," poukazuje Jiří Maléř na výhodnost před lety zavedené rajonové údržby.
POZOR U GLOBUSU
Na dotaz Deníku dodává, že krizová místa, kterých by se silničáři obávali, v Ostravě nejsou. „Je to vesměs jedno, protože když nasněží, je to všude stejné."
Přesto si letos někde dají zvýšený pozor. „Trochu se obáváme úzké objížďky u Globusu v Porubě, kde se to může na sněhu či námraze hodně rychle zašpuntovat," míní Maléř a dodává, že v uplynulých dnech už bylo použito 62 tun soli a 21 tisíc litrů solanky.
A co krajští silničáři? Správa silnic Moravskoslezského kraje v zimě udržuje celkem 3188 kilometrů silnic, na které může vyslat přes sto sypačů nebo traktory s pluhy. Řidiči vozů jsou od začátku listopadu v pohotovosti na dispečinku a na skladech mají mimo jiné 31 tisíc tun posypové soli a 55 tisíc tun inertního posypu. Během loňské mírné zimy přitom bezmála polovina soli a téměř dvě třetiny posypu zbyly. Náklady na loňskou zimní údržbu tak vyšly „jen" na 132 milionů korun. Bez údržby pak zůstává 169 kilometrů krajských silnic.